کاندولیزا رایس همچنان رئیس‌جمهور محبوب خود را مافوق همه می‌داند

 یک سال از حضور باراک اوباما دموکرات در کاخ سفید می‌گذرد و با این وجود هنوز جدال بر سر مشروعیت و مقبولیت جمهوری‌خواهان و بر حق بودن دموکرات‌ها ادامه دارد. درست در روزهایی که آقای رئیس‌جمهور سخت درگیر بحران افغانستان و البته پذیرای انتقادها در باب ناکامی‌ها در داخل است ، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه سابق گوی صحبت را در دست گرفته و در گفتگو با شبکه خبری ای بی سی دستاوردهای دوران ریاست جمهوری جورج بوش را به رخ آقای اوباما می‌کشد. رایس در این خصوص می‌گوید: همگان در تاریخ جورج بوش را به عنوان مردی به یاد خواهند داشت که ایالات متحده را تبدیل به کشوری امن‌تر کرد.

کاندولیزا رایس در حالی که‌تاکنون بارها باراک اوباما را متهم به کوتاه‌اندیشی کرده است گفت: ما در قالب دولت همواره اهدافی که تامین کننده امنیت ما در دراز مدت باشد را در سر داشتیم. اهدافی مانند  ‌دفاع از کشور، کمک به کشورهای شکست خورده‌ای نظیر افغانستان، بازسازی اقتصاد جهانی، حمایت از دموکراسی و از همه مهمتر رسیدگی به چالش‌های داخلی در آمریکا.

در شرایطی که بسیاری از منتقدان، اوباما را به بی‌توجهی به اقتصاد در حال افول ایالات متحده متهم می‌کنند، رایس گفت:‌ بزرگترین چالش اقتصاد است و بهترین راه برای احیای اقتصاد این است که ما بتوانیم صادرات داشته باشیم. توافقات تجارت آزاد با پاناما،‌ کلمبیا و ‌کره جنوبی در شرف حاصل شدن هستند. ما باید این توافقات تجارت آزاد را تصویب کنیم و برای احیای سازمان تجارت جهانی تلاش کنیم تا بتوانیم در سطح جهان توافق‌های تجارت آزاد داشته باشیم.

اوباما همواره از افغانستان به عنوان ارثیه شوم جورج بوش یاد کرده است ، رایس در این خصوص نیز  گفت: یک چالش بزرگ در خارج از کشور، افغانستان است. کشوری که پنجمین کشور فقیر جهان محسوب می‌شود و اکنون به یک بهشت امن برای القاعده تبدیل شده و سربازان آمریکایی باید در آنجا باشند.‌ آنها باید در روستاهای این کشور باشند که به پاکسازی این روستاها از وجود تروریست‌ها و ایجاد زندگی مطلوب کمک کنند؛ به طوری که روستایی‌ها دیگر از تروریست‌ها حمایت نکنند. این امر همچنین مستلزم ساخت ارتش افغانستان است.

اوباما در نخستین روزهای حضور در قدرت تاکید کرد که دولتش دست دوستی خود را به سمت کشورهای همسایه در امریکا لاتین دراز خواهد کرد. کویا از نخستین کشورهایی بود که رهبر در بستر آن فیدل کاسترو  ،حضور اوباما در قدرت را به فال نیک گرفت. در همین راستا امریکا نیز پاره‌ای از محدودیت‌های وضع شده علیه این کشور را لغو کرد. کوبا در  هشت سال جریان حضور بوش در قدرت از انواع تحریم‌ها رنج برده بود . رایس با درست خواندن استراتژی ‌های دولت پیشین در قبال هاوانا گفت : نباید به رائول کاسترو اجازه داده شود که پس از برادرش فیدل همان مسیر وی را برود،‌ بلکه باید کشورهای آزاد از انتخابات آزاد و عادلانه در کوبا حمایت کنند. این امر فورا امکان پذیر نیست. شما نمی‌توانید بلافاصله پس از مرگ کاسترو، انتخابات آزاد و عادلانه‌ای را در کوبا داشته باشید، بلکه به یک دوره زمانی 18 ماهه تا دو ساله احتیاج است تا یک جامعه مدنی ایجاد شود و به مردم کوبا این فرصت را بدهد که همانند مابقی مردم جهان آزاد باشند.

رایس در این مصاحبه  گفت:‌ قضاوت تاریخ و تیتر خبرها در امروز، به ندرت یکسان هستند.وی همچنین در خصوص حمایت بوش از دموکراسی‌های خاورمیانه و همچنین تمام افرادی که در آزادی زندگی می‌کنند، به عنوان تلاش‌هایی نام برد که در حال حاضر می‌توانند به شکل بهتری مورد تقدیر قرار بگیرند. رایس با اشاره‌ به حادثه یازدهم سپتامبر اعلام کرد که این فعالیت‌های امنیتی مثبت واشنگتن بود که در نهایت منجر به عدم تکرار یازدهم سپتامبری دیگر در جریان هشت سال حضور او در قدرت شد .

در شرایطی که برخی از تحلیل گران اعتقاد دارند که روزی خانم رایس خود را برای حضور در کاخ سفید کاندید خواهد کرد، رایس با قاطعیت احتمال چنین حادثه‌ای را صفر دانست.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 43117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =