۰ نفر
۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۶
شهرک های صنعتی که تعطیل شدند

ایسنا نوشت:

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی با بیان این‌که اصولا شهرک صنعتی تعطیل نداریم، از در نظر گرفتن تخفیف و تسهیلات مناسب برای توسعه شهرک‌های صنعتی در مناطق محروم خبر داد.

فرشاد مقیمی با بیان این‌که شهرک‌های صنعتی محدوده‌ای صنعتی است که تعدادی صنعتگر در آن در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: شهرک زمانی تعطیل می‌شود که تمام واحد‌های حاضر در آن تعطیل شده باشد که در حال حاضر چنین شهرکی نداریم.

وی با اشاره به 754 شهرک و ناحیه صنعتی فعال در کشور ادامه داد: از این تعداد 159 مورد در مرحله‌ای است که سرمایه‌گذار در آن در حال فعالیت بوده و هنوز به مرحله‌ بهره‌برداری نرسیده است.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی این نواحی صنعتی بیشتر در مناطق کمتر توسعه یافته ایجاد شده‌اند اما به هرحال نمی‌توانیم مسائل اقتصادی‌مان را در چند نقطه صنعتی کشور متمرکز کنیم.

مقیمی با بیان این‌که در بحث توسعه باید توازن منطقه‌ای رعایت شود، گفت: بحث ما فقط اقتصادی نیست و توسعه مناطق هم برایمان مهم است. از سوی دیگر همین شهرک‌هایی که در حال حاضر به خوبی فعالیت می‌کنند روزهایی بوده که هیچ واحد صنعتی در آنها فعال نبوده و در طول زمان توسعه پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به یکی از ماموریت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برای ایجاد اشتغال در کشور اظهار کرد: نمی‌توانیم اشتغال را در چند نقطه بزرگ کشور متمرکز کنیم، چراکه در این صورت تمام جمعیت کشور در این نقاط متمرکز خواهند شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی با اشاره به اهمیت ایجاد زیرساخت در مناطق کمتر توسعه یافته و مرزی ادامه داد: در عین حال باید تلاش کنیم مردم را از طریق دلگرمی‌ها و تسهیلات برای سرمایه‌گذاری در این مناطق ترغیب کنیم، چراکه اگر اقتصاد آنها در این مناطق به چرخه بیفتد میل برای مهاجرت به وجود نخواهد آمد.

حمایت برای سرمایه‌گذار است نه سرمایه‌گذارنما

مقیمی با بیان این‌که افراد مختلف در این مناطق نیاز به اشتغال دارند، گفت: در این شهرک‌ها سعی می‌کنیم شرایط را مساعد‌تر کنیم. مثلا برای ایجاد زیرساخت در شهرک‌های مناطق محروم تا 50 درصد تخفیف برای زمین‌ها می‌دهیم.

وی افزود: از سوی دیگر در پایان سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد علاوه بر این تخفیف‌ها، در مناطق کمتر توسعه یافته 10 درصد و در مناطق توسعه یافته به جز تهران پنج درصد تخفیف داده شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی با بیان این‌که در بازپرداخت این نواحی نیز یکسال تنفس ایجاد کرده‌ایم، اظهار کرد: سعی می‌کنیم به جای آنکه منابع مالی سرمایه‌گذار صرف پرداخت ما شود در زمینه‌ توسعه ناحیه صنعتی هزینه شود.

به گفته مقیمی علاوه بر این تسهیلات، هر فردی که بتواند پیش از موعد واحد خود را به بهره‌برداری برساند تعدادی از سفته‌های باقی‌مانده‌اش را نیز پس خواهد گرفت.

وی با تاکید بر حمایت از واحد‌هایی که در شهرک‌های صنعتی به مرحله‌ راه‌اندازی می‌رسند، گفت: تلاش این است که حمایت را برای سرمایه‌گذار اصلی ببریم نه سرمایه‌گذارنماها که از همان ابتدای ورود به شهرک انتظار دارند تخفیف شامل حال‌شان شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی افزود: ما می‌گوییم در ابتدا مقداری تخفیف به همه می‌دهیم اما کسی تخفیف ویژه می‌گیرد که بتواند واحد خود را به بهره‌برداری برساند.

مقیمی همچنین درباره احتمال موفقیت واحد‌های صنعتی در مناطق کمتر توسعه یافته گفت: به هرحال دسترسی به بازار برای واحد‌های تولیدی مساله‌ بسیار مهمی است؛ بنابراین گرچه صنایع را باید براساس بازار‌های بین‌المللی ایجاد کنیم اما برای مناطق کمتر توسعه یافته تصمیم گرفتیم صنایع را تا زمانی که کوچک هستند برای سپری کردن دوران گذار با هدف بازارهای محلی و منطقه‌ای ایجاد کنیم تا بتوانند با سود حاصل از فروش اولیه از جهات مختلف توسعه یابند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    0 0
    آقای مقیمی پس شهرکهایی چون پوده ، انارک و نیستانک ، نیاسر فقط تو اصفهان چیه؟ این شهرکها شهرک نیستند؟؟؟ لطفا بررسی کنید