ایسنا نوشت:

«مجتمع در حال ساخت در میدان «سپاه» را به صورت پلکانی بسازید تا حریم منظری تاریخی - طبیعی "عشرت‌آباد" آسیب نبیند.»

در طول 10 ماه گذشته از زمانی‌که نخستین خبرها از جولان جرثقیل‌ها در محدوده‌ی «عشرت‌آباد» آغاز شد، تا همین دو روز پیش که شهردار تهران در صفحه‌ی شخصی اینستاگرامش نوشت «خبری خوش برای اهالی فرهنگ» و ابلاغ دستور سردار (محمدعلی) عزیز جعفری، فرمانده سپاه پاسداران برای کاهش فوری طبقات این سازه‌ی جنجالی را تبریک گفت.

به نظر می‌رسد قرار است اینستاگرام منجی «عشرت‌آباد» باشد، صفحه‌ای مجازی که خبرهایش در قالب پیام‌هایی توسط محمدباقر قالیباف، شهردار تهران از یک هفته‌ی گذشته منتشر می‌شود، البته نکته‌ی جالب توجه در این است که از ابتدای کار در این محدوده تاکنون حدود سه حکم دادگاهی برای توقف ادامه‌ی اجرای سازه حریم «عشرت‌آباد» صادر و به مسئولان پادگان «ولی‌عصر (عج)» ابلاغ شده است، اما هیچ‌کدام در حد این پیام‌های اینستاگرامی کاره‌ساز نبودند.

و حالا هم با انتشار این خبر از طریق صفحه‌ی مجازی شخصی قالیباف که گفته‌ بود «چندی پیش مطلبی را درباره‌ی ساخت سازه‌ای بلند در میدان سپاه با برادرانم در میان گذاشتم. پس از انتشار مطلب در جلسه‌ای با حضور جمعی از ایشان، جزئیات موضوع با عنایت به قواعد و ضوابط طرح های جامع و تفضیلی، مورد گفت‌وگو قرار گرفت. پس از بررسی موضوع و شنیدن مطالب وارده، دوستان اشراف کاملی نسبت به تمامی ابعاد و مسائل مرتبط با ساخت این بنا پیدا کرده و برادر بزرگوارم سردار عزیز جعفری، فرمانده محترم سپاه پاسداران دستور کاهش فوری طبقات را ابلاغ کردند. از این اقدام قاطعانه، شجاعانه و صادقانه همرزمان سابق خود تشکر و قدردانی می‌کنم؛ اقدامی که بار دیگر نشان داد سپاه همواره در تبعیت از قوانین و صیانت و حفظ حقوق مردم پیشرو و مقدم است».

به گزارش ایسنا، حالا باید به این نکته توجه کرد که چه میزان باید این سازه مقابل تاریخ «عشرت‌آباد» کوتاه بیاید! البته پیش از این در جلسه‌ی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران 17 فروردین امسال، این شورا تصویب کرد تا رعایت مصوبات طرح جامع تهران در پهنه مذکور (۳۲۱G) برای محدوده فوق (میدان سپاه و عمارت عشرت‌آباد) الزامی است.

هر چند میراث فرهنگی ارتفاع قابل ساخت در این محدوده را 12 متر اعلام کرده بود، اما به نظر می‌رسد در آن زمان مجبور شد برای جلوگیری از ساخت ارتفاع بیش از حد در این محدوده، با ارتفاع G321 شورای عالی شهرسازی که در طرح تفضیلی 16 متر در نظر گرفته شده موافقت کند. بنابراین حالا مسئولان این ساخت‌و‌ساز باید ارتفاع بیش از 30 متر سازه‌ی کنونی در حریم «عشرت‌آباد» را تا 14 متر کاهش دهند.

اما مهدی معمارزاده، کارشناس خبره‌ی میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گرشگری استان تهران، فقط کاهش ارتفاع را برای برگرداندن حریم منظری «عشرت‌آباد» کافی نمی‌داند بلکه او معتقد است باید در طراحی و احداث ساختمان نیز تغییراتی ایجاد شود.

معمارزاده در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، اظهار می‌کند: از «عشرت‌آباد» تا خیابان غربی پادگان فضای زیادی وجود دارد، بنابراین مسئولان ساخت این مجتمع می‌توانند ساخت این سازه را به صورت پلکانی و از شرق به غرب ادامه دهند، چون این سازه با یک‌سری پیچ و مهره به یکدیگر متصل شده‌ است که می‌توان آن‌ها را باز و به سمت غرب مجتمع در حال ساخت انتقال داد.

به اعتقاد او با پلکانی کردن این مجتمع در حال ساخت از نظر ارتفاعی می‌توان به وضعیت حریم منظری بنای «عشرت‌آباد» نیز توجه لازم را داشت و این شانزده متر را در قالب دو، چهار، ‌شش و هشت طبقه در منتهی الهی ضلع غربی عمارت به سرانجام رساند.

سازه باید 16 متر شود

وی ادامه می‌دهد: اینکه بگوییم باید این مجتمع روی 16 متر بماند اشتباه است، چون در این حالت عمارت کلاه فرهنگی «عشرت آباد» و منظر طبیعی و تاریخی آن را از بین می‌بریم، در بحث تاریخی این ساختمان 16 طبقه، «عشرت‌آباد» را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و در بحث طبیعی کریدوری که از میدان سپاه به سمت کوه وجود دارد از بین می‌رود، به همین دلیل باید این بنا به سمت غرب برده شود.

عشرت‌آباد را از پادگان جدا کرده‌اند

این مدرس دانشگاه همچنین درباره‌ی راه‌حل جدا کردن عمارت «عشرت‌آباد» از فضای نظامی پادگان «ولی‌عصر (عج)» با کشیدن یک دیوار دور این عمارت تاریخی و باز کردن در دیگری به خارج از این مجموعه می‌گوید: تا جایی که اطلاع پیدا کرده‌ام، این زمین منفک شده و با کشیدن یک دیوار دور آن «عشرت‌آباد» را در اختیار نهاد دیگری قرار داده‌اند.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =