اجرای نمایش «فصل شکار بادبادک‌ها» به کارگردانی جلال تهرانی فرصتی بود برای تقدیر از فریماه فرجامی بازیگر شناخته شده سینما.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دست‌اندرکاران نمایش «فصل شکار بادبادک‌ها» با همراهی مجموعه تئاتر شهر مراسمی تقدیری از فریماه فرجامی ترتیب دادند. این مراسم پنجشنه شب 25 تیرماه در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

براساس گزارش «ایسنا» فریماه فرجامی در مراسم تقدیرش در سخنان کوتاهی گفت: من عاشقم فقط همین. من عاشقانه در کنار شما هستم و به خود می‌بالم که امشب در کنار شما و تماشاگران حضور دارم.

در این مراسم، جلال تهرانی نویسنده و کارگردان نمایش «فصل شکار بادبادک‌ها» که این روزها با بازی بهنوش طباطبایی در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته است، خطاب به تماشاگران گفت: از طرف خودم و گروه نمایش اجرای امشب این اثر نمایشی را با افتخار به بازیگر بزرگ معاصر تئاتر و سینمای کشورمان بانو فریماه فرجامی تقدیم می‌کنم.

امین تارخ مدرس و بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون نیز که در این مراسم حضور پیدا کرده بود با تقدیر از برگزارکنندگان این برنامه نکوداشت بیان کرد: با اینکه چندان تمایل ندارم که در این مراسم از عنوان «بسیار خوشحالم» استفاده کنم اما با توجه به شرایطی که امروز با آن روبه رو هستم بسیار خوشحالم در برنامه‌ای حضور دارم که به افتخار هنرمند عزیز فریما فرجامی در تالار اصلی تئاتر شهر حضور پیدا کردم و جا دارد از جلال تهرانی و دوستانش تشکر کنم که چنین برنامه ای را تدارک دیدند. جلسه ای که سالها بود منتظر برگزاری آن بودیم اما نمی دانم چه اتفاقی اقتاد که از یاد همه ما رفت.

وی ادامه داد: اگر امروز در این فضای خوشحال کننده، کمی هم افسرده هستم به این جهت است که هر چقدر امشب قبل از ورود به تالار چشم انداختم بازیگری را ببینم که به عشق دیدار خانم فریما فرجامی در تالار حضور داشته باشد، کسی را ندیدم. من امروز متاسفم که بگویم نه بازیگر جوانی دیدم، نه بازیگر میانسال دیدم ، نه بازیگر کهنسالی را در سالن مشاهده کردم. به اعتقاد من آنها باید امروز به یک مقوله فکر کنند که اگر جوانند، میانسالی در انتظار آنهاست و اگر میانسال‌ هستند کهنسالی در انتظارشان نشسته است. بنابراین لازم است احترام کسوت را نگه داریم. این موضوع هم فقط یک جمله ساده نیست که بخواهیم فقط از آن در مطبوعات یاد کنیم. این موضوع نکته بسیار مهمی است و به اعتقاد من زمان آن رسیده که برای خودمان احترام قائل شویم . اینها جملاتی است که قطع به یقین باید به آنها عمل کرد و قدرش را دانست.

این بازیگر تصریح کرد: من امروز خودم را مهمان مراسم می‌دانستم اما وقتی با این فضای صمیمی مواجه شدم به این نتیجه رسیدم که نه میزبان بودن مهم است و نه مهمان بودن. همین جمع کوچک ، در عین حال بزرگ است که من و شما آن را کمال افتخار به دل ، روح و روان بزرگ فریماه فرجامی تقدیم می‌کنیم. به اعتقاد من برگزاری این مراسم یک تصمیم تصادفی نبوده است و اتفاقا با تحقیق و جستجو هم نبوده است. این مراسم نتیجه یک تصمیم دلی بوده که خوشحالم بالاخره این اتفاق افتاد.

او ادامه داد: مراسمی که هم به جا ، هم معقول و هم بسیار متین اجرا شده است. البته این مراسم در زمانی اتفاق افتاد که بسیاری از ما به آن فکر نمی‌کردیم حتی برای خود من هم متاسفانه این شرایط ایجاد نشد که برگزار کننده خودم باشم اما به هر حال خیلی خوشحالم که این فضا در تالار اصلی تئاتر شهر ایجاد شد.

تارخ در ادامه صحبتهای خود با تقدیر از مقام هنری بانو فریما فرجامی در ادامه یادآور شد: زمانی که در دانشگاه فارابی به عنوان کتابدار مشغول به کارآموزی و تحصیل بودم از دوستان خود شنیدم که بانویی خوش سیما و خوش آتیه وارد دانشگاه شده که به شدت می‌تواند در سینما حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. من تا مدتی سعادت دیدار وی را نداشتم تا اینکه این فرصت پیش آمد و من با بانو فریماه فرجامی آشنا شدم. البته از همان دیدار اول او را بازیگر خوش چهره با فیزیکی بسیار مناسب در سینما دیدم که ظهور بازیگری بزرگ را نوید می‌داد.

این مدرس بازیگری افزود: آنچه فریما فرجامی در دنیای بازیگری از خود بر جای گذاشت همانی بود که ما در فیلم‌های « سرب» و « مادر» دیدیم. به اعتقاد من باید این بازیگر را با بزرگانی چون اینگرید برگمن و سوفیا لورن مقایسه کرد که علاوه بر زیبایی مولفه‌های هنری بسیار ارزشمندی دارد که می‌توانیم در مقام این مقایسه قرار بگیریم. فریماه فرجامی هنرمندی بود که هرگز در دوران بازیگری خود از زیبایی خود استفاده نکرد. او در دنیای سینما از تمرکز، مهربانی و صداقت خود بهره گرفت. من افتخار داشتم که در فیلم‌های «مادر» و «سرب» با او همبازی باشم و به وضوح این مولفه‌های ارزشمند را در او مشاهده کردم. فرجامی زمانی در فیلم « سرب» بازی کرد که ما با برهوتی از بی‌بازیگری در سینما روبه رو بودیم. او در این شرایط می‌توانست تبدیل به ملکه سینمای ایران شود و هر شرطی را برای حضور در یک اثر سینمایی اعمال کند. اما او سرش را تراشید و گفت زیبایی مهم نیست . او هوش سرشاری داشت که توانست با این هوش بازیگری از زندگی جدا کند و اتفاقا همین موضوع بود که ماندگاری‌اش در سینما را ثبت کرد. بنابراین از همین روست که فرجامی را می‌توان با سوفیا لورن و اینگرید برگمن مقایسه کرد.

این بازیگر تاکید کرد: اگر بخواهم منتی سر سینما بگذارم باید بگویم فریماه فرجامی حق واقعی خود را از سینما نگرفت و این منت بزرگی روی سینماست. البته شاید این سینما بود که حق خود را از فریماه فرجامی نگرفت. سینما قدر فریماه فرجامی را دریافت نکرد، موضوعی که دیگر برای فهم این مطلب دیر شده و ما کاری را نمی‌توانیم انجام بدهیم و ای کاش او زبان به اعتراض باز می‌کرد و حرف‌های بیشتری می‌زد. متاسفانه زمانی از این بازیگر برگزیده سینمای ایران، از صداقت ، سادگی و فروتنی محض وی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی با هدف جلب مخاطب آنچنان سواستفاده شد که به جهت اینکه نیت پاکی در آن وجود نداشت نه تنها تماشاگری بیشتری پیدا نکرد بلکه همه را دل آزرده کرد و مردم به نوعی با این برنامه قهر کردند. حالا من در حضور شما عزیزان از جانب صدا و سیما و بازیگران سینمای ایران از سو استفاده‌ای که از فریماه فرجامی شده بسیار پوزش می‌طلبیم.

تارخ در بخش پایانی صحبتهای خود متنی را در تقدیر از بانو فریما فرجامی قرائت کرد.

در این متن آمده است: «سالها قبل در شهر ما در کنارمان دو شیزه‌ای زیبا می‌زیست با چشمانی سبز سرکش که پچ پچ های کوتاهی داشت. این پچ پچه‌ها بعدها به غریوی دلنشین بدل شد و بر صحنه درخشید و ظهور بازیگری بزرگ را نوید داد. به یاد دارم دوشیزه زیبای شهرمان را که همچون ملکه عاطفه و احساس، بازی را بازیگری جدا کرد و تنها زندگی را با قدرتی آسمانی همراه با چاشنی نمایش بر صحنه برد او همچون سادگی ذاتی‌اش ساده زندگی کرد و می‌کند و سادگی را از همه باور کرد.

درود بر آنانی که سادگی او را ارج نهادند و ناخوشی بر آنانی که لاشخور وار بر گرد او چرخیدند و بی هیچ احساسی به پاک ترین احساسات او صدمه زدند. و بیراهه را، راه جلوه دادند، صدماتی که تا چند گاه پیش نیز ادامه داشت. خوش نیارند آنانی که با ظاهری رفیقانه بیراهه به او نمودند، آنانی که صداقت این بانو رحم نکردند و بر صفحه سیما صفا ئ صداقتش را به گونه‌ای دیگر نمایش دادند. اما و اما او و همه می‌دانند خاصه آنانی که چنان اندیشیدند، می‌دانند آن عزیز عرصه بازیگری همیشه در دل و جان مردم ایران و همکاران و همدلان راستینش جایی بس گران دارد. فریماه فرجامی همیشه بزرگ بوده، هست و خواهد بود.»

پریسا مقتدی رییس مجموعه تئاتر شهر هم در این مراسم با تقدیم لوح تئاتر شهر به بانو فریماه فرجامی گفت: قرار گرفتن کنار بانو فرجامی در یک قاب تصویر برای من موهبت و افتخار بزرگی است که تا پایان عمر آن را فراموش نخواهم کرد و من در کنار شما عزیزان با افتخار اعلام می‌کنم که این حضور را ارج می‌نهیم و می‌گوییم باعث افتخار ماست که امشب از بانوی شایسته سینما و تئاتر ایران به سهم خود تقدیر کوچکی را انجام می‌دهیم.

سید محمد جعفریان مدیر روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر هم در این مراسم توضیح داد: مجموعه تئاتر شهر بسیار مفتخر است که همراه با گروه اجرایی نمایش «فصل شکار بادبادک‌ها» در مراسم تجلیل بانو فریماه فرجامی مشارکت می‌کند، ما تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا به سهم خود از این پس در تکریم و تجلیل از بزرگان تئاتر و سینمای کشورمان برنامه‌های این چنینی را برگزار کنیم و تلاش می‌کنیم اتفاقاتی این چنین در تئاتر شهر بیشتر بیفتد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =