۰ نفر
۲۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۷
آئین های عید فطر در ایلام

عید در راه است...

 

به گزارش خبرآنلاین ، عید فطر در مناطق مختلف کشور با آیین ها و سنت های خاصی همراه است، مومنان در این روز تحول همه جانبه ای را در زندگی احساس کرده و با آیین هایی خاص این روز فرخنده را گرامی می دارند.

مردم استان ایلام نیز عید فطر را یکی از اعیاد مهم شمرده و با برگزاری آیین ها و سنت های قدیمی آن را با آیین های خاصی می گذرانند.

مردم ایلام در صبح روز عید همگام با سایر هموطنان به همراه خانوده در مساجد حضور یافته و با اقامه نماز عید سعید فطر نمادی از وحدت بین مسلمانان را به نمایش می گذارند و پس از اقامه نماز با پرداخت زکات فطره به یاری نیازمندان می شتابند.

پس از اقامه نماز عید بر پایه سنتی دیرینه در منزل بزرگان خانواده جمع شده و در کنار یکدیگر با خوردن مقداری از تربت امام حسین(ع) و خوردن صبحانه این روز را جشن می گیرند.

بیشتر مردم استان ایلام در این روز به زیارت اماکن متبرکه و مذهبی مانند امام زاده علی صالح(ع)، امامزاده سید حسن(ع)، امامزاده سیبد عبدالله(ع)، امامزاده سید ناصرالدین(ع)، امامزاده ابراهیم قتال(ع)، امامزاده حاجی حاضر(ع) وامام زاده قاسم (ع)و شاهزاده مخمد(ع) در درب گنبد لرستان و ... زیارت اهل قبور می روند.

یکی از آیین های ویژه فطر برگزاری آیین سنتی نوعید از سوی خانوده هایی است که تازه فردی را از دست داده اند.

در این آیین سنتی که از سال ها پیش در استان حاکم است بستگان با حضور در منازل این افراد از آنان دلجویی کرده و با آنها ابراز همدردی می کنند.البته این سنت ابتدا در عید نوروز در تمامی نقاط استان برقرار بود و مردم با تاسی از این سنت پسندیده آنرا در عید سغید فطر نیز به کار می گیرند.

دستگیری از مستندان و نیازمندان از دیگر آیین هاییست که مردم این دیار همه ساله بصورت ویژه در روز عید فطر انجام داده و به یاری این افراد می شتابند و بعضا علاوه بر پرداخت فطریه خویش به نیازمندان مبالغی بیشتر از رقم تعیین شده را به نیازمندان می دهند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =