وضعیت مدیریت بحران تهران، بحرانی است؟/ آتش نشانی: آمادگی نداشتیم، هواشناسی: اطلاعیه دادیم

عصر روز گذشته با ورود توده‌ای از گرد و غبار از سمت غرب تهران توفانی برپا شد و خسارتهای زیادی به تهران و کرج وارد کرد که آمار متناقصی در این باره اعلام می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از طوفان روز گذشته تهران، انتظار می رفت سازمان آتش نشانی اورژانش تهران و سایر نهاد های امداد رسان عملکرد سریع و مناسب تری داشته باشند. مسئله ای که نشان می دهد وضعیت مدیریت بحران در تهران هنوز با استاندارد های عادی و رایج فاصله داد.
در این رابطه سازمان آتش نشانی اعلام کرد که هیچ اطلاعیه ای در این باره اعلام نشده بود تا آمادگی کامل داشته باشد اما کارشناس سازمان هواشناسی کشور در گفت وگو با آنا گفت: ساعت 12 روز گذشته اطلاعیه‌ای از سوی سازمان هواشناسی منتشر شد که درباره وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق در تهران هشدار داده بود.

امین حسین نقشینه  در پاسخ به این سوال که چرا سازمان آتش‌نشانی ادعا کرده که هیچ اطلاعیه‌ای در خصوص بروز توفان از سوی سازمان هواشناسی دریافت نکرده است، توضیح داد: روز گذشته در اطلاعیه‌ای که به امضای آقای «عنایت» سرشیفت سازمان هواشناسی رسیده بود، در این خصوص هشدار داده شده است.

او با رد این ادعاها گفت: در این اطلاعیه در خصوص وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق در تهران هشدار داده شده بود.

نقشینه یادآور شد: همچنین یک رونوشت از این اطلاعیه به دفاتر ریاست جمهوری، مدیران سازمان‌ها، وزیران کشور، قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی، سازمان مدیریت بحران، شهرداری تهران، راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی و دیگر ارگان‌های کشور نمابر شده است.

آخرین آمارهای مفقودین و مصدومین طوفان

همچنین مجتبی خالدی در گفت وگو با ایسنا گفت ، درباره آخرین وضعیت مجروحان، مفقودشدگان و فوتی‌های طوفان روز گذشته دو استان تهران و البرز گفت: جمع‌بندی آمارهای ما نشان می‌دهد که در دو استان تهران و البرز 30 تن به علت حوادث ناشی از طوفان و سیل دچار مصدومیت شدند که اغلب آنان نیز وضعیت مناسبی دارند و عمدتا مواردی چون ضربه به سر، سقوط اشیاء، افتادن به آب و... علت آسیب‌دیدگی‌شان بوده است.

او با بیان اینکه تا بدین لحظه مرگ چهار تن به تایید عوامل اورژانس رسیده است، گفت: موضوعی که برای ما جای نگرانی دارد آماری است که از مفقودشدگان و براساس گزارش‌های شهروندان و حادثه‌دیدگان به دست ما رسیده است. براین اساس بین 12 تا 20 نفر مفقود شدند که عملیات برای یافتن آنان ادامه دارد.

سخنگوی اورژانس کشور درباره اینکه تعداد مفقودشدگان چقدر صحیح است و آیا ممکن است این تعداد تغییر کند، به هرحال نیروهای امدادی به دنبال یافتن این افراد هستند و ممکن است که آنان خود را نجات داده باشند. در کل ما امیدواریم که شمار کشته شدگان از این بیشتر نشود.

خالدی درباره اینکه این افراد در کدام مناطق مفقود شده‌اند گفت: گزارش‌های ما نشان می‌دهد که اعلام مفقودی در دو منطقه سنگان (محدوده امامزاده داوود) و محدوده ارنگه در جاده چالوس بوده است و در حال حاضر نیز در این دو منطقه وضعیت مناسبی نداریم.

او درباره اینکه وضعیت مصدومان در کل کشور چطور بوده و آیا در دیگر استان‌ها نیز طوفان مصدومی داشته است یا خیر، گفت: در کل کشور موارد انگشت‌شماری از مصدومیت گزارش شده. به عنوان مثال یک مورد در سنندج و مواردی از این دست در برخی دیگر از شهرها گزارش شده که در مجموع عددشان به 15 مصدوم می‌رسد. به طور کلی می‌توان گفت طوفان روز گذشته در کشور حدود 45 مصدوم داشته است.

سخنگوی اورژانس کشور در پاسخ به اینکه آیا ممکن است این آمار افزایش یابد، گفت: با توجه به اینکه وضعیت جوی به ثبات نسبی رسیده است، در صورتی که همین وضعیت ادامه داشته باشد به نظر نمی‌رسد که تعداد مصدومان و به ویژه فوت شدگان افزایشی داشته باشد مگر اینکه مفقودشدگان کشف شوند.

خالدی در واکنش به ادعای قناعتی یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر مرگ 20 تن در طوفان روز گذشته پایتخت نیز گفت: برای ما آنچه که مهم است، گزارش تکنیسین‌ها و عوامل خودمان است و همانطور که گفتم تاکنون مرگ چهار تن به تایید عوامل اورژانس رسیده است و ما نمی‌توانیم ادعای فوت 20 تن را تایید کنیم.

سخنگوی اورژانس کشور در عین حال با اشاره به آماده‌باش پایگاه‌های اورژانس در سراسر کشور و به ویژه دو استان تهران و البرز، خاطرنشان کرد: شبکه‌های بهداشت و درمان ما در مناطق حادثه‌دیده دچار آسیبی نشدند و فعالیت‌شان همانند گذشته ادامه دارد. ضمن اینکه هماهنگی‌های لازم با ستاد بحران اورژانس تهران و سازمان مدیریت بحران کشور نیز انجام شده است.

پزشکی قانونی: تلفات جانی نداشتیم

پزشکی قانونی تهران اعلام کرد: طوفان شهر تهران تلفات جانی نداشت.
 پزشکی قانونی تهران اعلام کرد: بر اثر طوفانی که دیروز یکشنبه ۲۸ تیرماه شهر تهران را در نوردید تاکنون تلفات جانی گزارش نشده است.

در این اطلاعیه آمده است: دیروز شهر تهران شاهد وزش طوفان شدید و گرد و غبار بود که طبق اعلام مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی استان تا کنون هیچ مورد فوت ناشی از طوفان به آن مرکز ارجاع نشده است.

۴۷۲۳۲

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    نام ستاد بحران در ايران را بايد گذاشت: "ستاد غافلگيرها" چون در همه حوادث فقط مي گويند غافلگير شديم. ما هنوز حوادث توفان قبلي در تهران را فراموش نكرده ايم ولي شما دوباره غافلگير شديد.
  • علی IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    خوش به حالت شد خبر آنلاین. یه اتفاقی افتاد و دوباره چشمتو الان می بندی رو همه چیزو می تازی به شهردارو شهرداریو کلیه سازمان های وابسته و تابعه. تبریک به تو تبریک به همه هم قطارات تبریک به همتون
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    من از جنوب تهران يافت آباد داشتم ميرفتم سمت فرود گاه امام خبري از طوفان نبود تا رسيدم شهر نسيم شهر ديدم ي طوفان ترسناك و وحشتناكي از سمت شهر تهران داره مياد و همين بود كه فك كنم كل منطقه رو وزش باد و گرد و خاك گرفت و بنظر مياد تو فان از سمت جنوب شرقي وارد تهران شد نه از غرب تهران البته اون چيزي كه كه من عيني ديدم
  • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    این اطلاعیه هواشناسی کجا منتشر شده که نه ما دیدیم تو اخبار و سایتها نه اطرافیان؟ حضرات بین خودشون اطلاعیه می دن؟تو شهری که تا دو قطره بارون میاد همه وسیل نقلیه عمومی نایاب می شن یا دو برابر قیمت فقط دربست سوار می کنند یک نسیم هم بوزه هواشناسی باید اطلاعیه صادر کنه و به خبرگزاری ها بده تا اعلام کنند. حضرات هواشناسی کارشون شده روزی سی ثانیه بیان تو اخبار،هوای کل کشور رو آفتابی و صاف کمی تا قسمتی نیمه ابری همرا با وزش باد و در پاره ای از نقاط با افزایش ابر و بارش های پراکنده در ارتفاعات توصیف کنند .نباید جزییات بیشتر باشد؟ نباید در چنین مواردی هشدار های خاص داده شود؟ ماشاالله ملت سرخوشی داریم،تا تعطیلات می شود واقعا همه می روند تعطیلات
  • رضا IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    یعنی خدا فقط به داد ما برسه . از اون روز میترسم که یه زلزله ای چیزی تو تهران بیاد. اون وقت ما مردم اگه زنده موندیم باید بریم به اتش نشانی . اورژانس و ... کمک کنیم .
  • علي نارمك A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    وظيفه ستاد بحران در تعطيلات و مكان هاي پر تردد چيست ؟ آيا مسئولين ستاد هم بايد به تعطيلات بروند ؟ واقعا جاده يكطرفه مانع رسيدن ماموران امداد نجات شده يا عدم اسقرار امداد نجات در نواحي پرتردد و تعطيلات چند روزه ؟؟ هواشناسي : اطلاعيه داديم راست يا دروغ چرا نبايد جاده ها رو ببنديم ؟؟؟؟ به احترام مسئو لين ستاد بحران و راهداري و هواشناسي و صداوسيما و آتش نشاني و گروه امداد نجات مي ايستيم و كف مي زنيم
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    کی بود کی بود من نبودم
  • بی نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    ستاد بحران برای شرایط بحران فقط آمادگی نداره مواقع دیگه کاملا آمادس