جواد لاریجانی: روحانی گام شجاعانه ای برداشته است/ زیر بار هیچ محدودیت علمی و فنی نخواهیم رفت

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در دیدارِ قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس گفت: توافق هسته ای نشانه روشنی از صداقت ایران در بحث دست یابی به فناوری هسته ای است و امیدوارم طرف غربی نیز همین گونه در اجرای تعهدات خود صداقت داشته باشد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر دکتر محمد جواد لاریجانی در دیدار هیأت سوئیسی به ریاست ایو رُسیه، قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس گفت: تلاش های رئیس جمهوری ما و تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در حصول به توافق با گروه پنج بعلاوه یک عملا به دنیا نشان داده است که ایران در خصوص فناوری هسته ای صادق است و به دنبال تولید سلاح هسته ای نبوده و نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید براینکه امیدواریم طرف های مذاکره کننده نیز در عمل و در اجرای تعهدات خود این صداقت را نشان دهند گفت: باید خاطر نشان کنم که عزم ایران برای دسترسی به علم و فناوری جدی است و در این زمینه از ابتدا محدودیت ها و تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده است ناشی از معیارهای دوگانه و تبعیض نسبت به ایران بوده است.

لاریجانی با انتقاد از وجود طرز فکر نادرستی در میان برخی از طرف های غربی مبنی بر اینکه ایران در بحث هسته ای پیشرفتهای فنی و علمی بالاتر از حد مجازی داشته است افزود: جمهوری اسلامی ایران طبیعتا برای رفع سو تفاهم ها و اعتماد سازی، آمادگی انجام اقداماتی را که در توافقنامه آمده است دارد ولی اگر کسی فکر کند که ما در خصوص پیشرفت های فنی، صنعتی و علمی دارای سقفی هستیم و می توان محدودیت های علمی برای ما گذاشت دچار فهم اشتباه شده است.
دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید براینکه طبیعتا ایران به تمام مواد موافقتنامه ای که امضا کرده است پای بند خواهد بود گفت: به همین میزان ما نیز انتظار داریم طرفهای مقابل، به لفظ و معنای این توافقنامه پایبند باشند.

جواد لاریجانی با اشاره به سابقه تاریک برخی از کشورهای غربی در تعامل با ایران گفت: اگر چه ما در بعضی از این کشورها سابقه خصومت دیرینه ای نسبت به کشورمان سراغ داریم و فکر نمی کنیم این خصومت ها به زودی ویا به سرعت از بین برود گفت: در عین حال رئیس جمهوری محترم ایران قدم شجاعانه ای برداشته و مورد حمایت اکثریت ملت و مسئولان نظام است و مطمئن هستم که این تلاش ها می تواند نادرستی عمده تهمت هایی که نسبت به ما در جهان مطرح شده است را ثابت کند و بی اساس بودن آنها را به نمایش بگذارد.

دبیر ستاد حقوق بشر در خصوص همکاری های حقوق بشری میان ایران و سوئیس نیز گفت: دو کشور زمینه های زیادی در خصوص همکاری های مشترک داشته اند که متاسفانه در سالهای اخیر کاهش پیدا کرده و امیدواریم در زمینه انرژی و سایر زمینه ها رشد سریع پیدا کند.
لاریجانی با بیان اینکه گفتگوهای دوجانبه حقوق بشری، همراه با همکاری های قضایی میان ایران و سوئیس سابقه خوبی دارد و ما امیدواریم در دور اینده، این گفتگوها غنی تر از گذشته و محتوایی تر برگزار شود.
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: در زمینه حقوق بشر ما از هیچ گونه شفاف سازی ابایی نداریم گفت: منتهی انتظار این است که طرفهای مقابل ما نیز در صدد فهم نظام مدنی ما باشند نه دنبال کردن اهداف و اغراض سیاسی و گفتگوها در فضای تعامل مثبت صورت بگیرد. خوشبختانه ما با کشورهای متعددی در اروپا و آسیا این گفتگو ها را داریم و نتایج خوبی هم از آنها گرفته ایم.
قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس نیز ضمن ابراز خرسندی از توافق هسته ای بعمل آمده میان ایران و قدرت های جهانی، نسبت به آینده توافقات هسته ای که انجام شده است اظهار امیدواری کرد و خواستار باز شدن و گسترش مسیر همکاری های کشورهای اروپایی با ایران شد.

ایو رُسیه افزود: ما بسیار امیدوار هستیم که با این توافق به دست آمده ایران به سرعت جایگاه تاثیر گذار واقعی خود را در منطقه و جهان تعمیق بخشد.
رسیه با قدردانی از ایران به دلیل ارائه کمک به برنامه های انسان دوستانه سوئیس در خصوص مردم سوریه افزود: ما معتقدیم مسائل منطقه بدون حضور ایران و نقش مثبت ایران راه حل ساده ای نخواهد داشت.

قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس در ادامه اظهار کرد: ما در امر کمک های انساندوستانه به سوریه نیاز به کمک های ایران داریم و معتقدیم بدون کمک ایران این امور محقق نمی شد.

در این خصوص دکتر لاریجانی نیز گفت: امروز مردم یمن هم قربانی تجاوز بسیار خشن و بلکه خشونتت بدون مرز قرار گرفته اند و نباید فراموش شوند.
رسیه در پایان این دیدار ضمن اعلام آمادگی کشورش برای توسعه روابط در زمینه های مختلف با کشورمان گفت: ما بسیار علاقمند هستیم گفتگوهای دوجانبه حقوق بشری ایران و سوئیس را که در واقع ششمین دور این مذاکرات محسوب می شود و مدتی است به تاخیر افتاده، مجددا از سر بگیریم.
قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس اظهار امیدواری کرد با آغاز مجدد این گفتگوها فصل تازه ای در این روابط آغاز شود و این گفتگوها وسیع تر و غنی تر در اینده ادامه پیدا کند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =