واکنش سازمان زیباسازی  به گم شدن مجسمه موزه پست در تهران/ هنوز معلوم نیست دزدیده شده باشد

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: هنوز مشخص نیست مجسمه مقابل موزه پست گم شده شاید شهرداری آن را به خاطر کار عمرانی جا به جا کرده باشد اما نگهداری آنها وظیفه نیروی انتظامی است.

زهرا تالانی: وقتی اسفند سال 88 موضوع سرقت چندين مجسمه در خيابان‌هاي تهران اعلام شد ابتدا چندان به چشم مسئولان و مردم نیامد تا اینکه سال 89 تعداد آنها به 12 رسید. بعد از رسانه ای شدن موضوع، شهرداری اعلام کرد که نگهداری از این مجسمه ها امنیتی است و نیروی انتظامی باید آن را پیگیری کند . اما این معما حل نشد و موضوع مسکوت ماند تا اینکه دوباره امروز اعلام شد مجسمه دیگری از مقابل موزه پست سرقت رفته است (اینجا را بخوانید). هرچند که عیسی علیزاده، معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران به خبرآنلاین می گوید هنوز مشخص نیست مجسمه به سرقت رفته است.

مشروح این گفت وگو را می خوانید:

بعد از سال 89، به نظر می رسید که دیگر مجسمه دزدی در تهران نداشته باشیم اما دوباره خبر گم شدن مجمسه ای را در مقابل موزه پست اعلام کردند. چرا این اتفاق افتاد؟

سازمان زیباشناسی براساس رسالتهایی که برای ارتقای کیفیت فضای شهری دارد یکسری نمادهایی در شهرمی گذارد که برخی این نمادها مناسبتی هستند و زود برداشته می شوند اما برخی دیگر مانند همین مجسمه ها دائمی هستند و با اهداف مختلفی متناسب با فضای شهری انجام می شود.یعنی این مجسمه ها جنبه ارزشی، آموزشی، تربیتی و ... دارند. یکی از این مجسمه ها هم در مقابل موزه پست، واقع در خیابان امام‌خمینی (سپه) در منطقه ١٢ نصب شده که که تصویر پسربچه‌ای را درحال انداختن پاکت نامه نشان می دهد. جنس این مجسمه برنز است و ارزش مادی دارد.چند روز پیش به ما اعلام کردند که دو دوست مجسمه قطع شده و دیروز هم خبر گم شدن آن را گفتند اما ما هنوز مطمئن نیستیم.

یعنی ممکن است مجسمه دزدیده نشده باشد؟

بله. بعد از اعلام قطع شدن دستها، ما با طراح آن صحبت کردیم و قرار شد که برای مرمت آنها روز گذشته برود اما مجسمه نبود. ما با شهردای منطقه مکاتبه کردیم چون ممکن است آنها برای کار عمرانی مجسمه را جا به جا کرده باشند اما هنوز جوابی نگرفته ایم. برای همین ما هنوز به جمع نرسیدیم که اعلام کنیم مجسمه دزدیده شده است. از طرفی نیروی حراست اداره پست در آن منطقه بوده و بعید به نظر می رسد به همین سادگی امکان دزدیدن آن باشد.

طراح آن اعلام کرده که قبلا هم دستهای مجسمه قطع شده بودند و درخواست نصب دوربین به هزینه شخصی کرده بود چرا موافقت نشد؟

سازمان زیباسازی همانطور که گفتم مسئول نصب نمادهای شهری است و نهایتا مرمت آنها را به عهده دارد اما وظیفه مراقبت از ابن نمادها به عهده نیروی انتظامی و امنیتی کشور است. مثلا اگر در ایستگاه اتوبوس صندلی را بدزدند وظفیه سازمان اتوبوسرانی نیست و این به عهده نیروی انتطامی است که آنها را حفظ کند. از طرفی ما حق نصب دوربین در سطح شهر را نداریم چون این کار امنیتی است و روال خودش را دارد. البته برای مجسمه های فاخر مانند مجسمه میدان فردوسی یا حر، گشت نامسحوس داریم اما نگهداری این مجسمه یا صدها مجسمه مشابه دیگر که در پارکها هستند به عهده نیروی انتطامی است.

سال 89 بعد از گم شدن مجسمه ها، نشستهایی با نیروی انتظامی داشتید نتیجه آن چه شد؟

نیروی انتظامی سال 89 این موضوع را بررسی کرد و قرار شد که با تدابیری از این مجسمه ها مراقبت کنند. ما هم در این زمینه قرار شد کمک کنیم و مثلا در جا نمایی آثار فاخر دقت کنیم ودر مکانهای خلوت نصب نکنیم. همچنین اگر دقت کرده باشید اکثر مجسمه ها نورپردازی شدند تا در شب مشخص باشند و امکان ربودن آنها نباشد چون حدس زده شده که شبها این کار می شود. اما به نظر من این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد تا مردم نسبت به این مجسمه ها بی تفاوت نباشند . به هرحال دزدین این مجسمه های برنز سنگین به آسانی امکان ندارد و مردم در صورت مشاهده باید به 137 اطلاع دهند.

آقای علیزاده، در صورت مشخص شدن دزدیدن مجسمه چه اقدامی انجام می دهید؟

خوشبختانه مجسمه عتیقه نبود و طراح آن هنوز با ما همکاری می کند احتمالا دوباره جایگزین می شود.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    6 0
    گرسنه بوده رفته فلافل بخره.جیگرم جیگرم جیگرم
  • بهلول IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    9 0
    هر کی هر کی به اینا میگویند.
  • بی نام A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    10 0
    خوشبختانه مجسمه عتیقه نبود و طراح آن هنوز با ما همکاری می کند احتمالا دوباره جایگزین می شود......... ......عتیقه ها را هم بردند سکوت کردید ............طراح پول نمی گیره .به همین راحتی صورت مسله را پاک می کنی ......
  • بی نام A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    7 0
    اصلا منکر مجسمه شد .
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    هنوز معلوم نیست دزدیده باشنش شایدم خسته شده رفته جایی خوابش برده یا شایدم گم شده عکسش رو بدید پلیس یا تو روزنامه همشهری چاپ کنید...
  • بی نام RO ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    توجيه گر حرفه اي