۰ نفر
۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
قره باغی: موسیقی مظلوم مانده است

خواننده ی معروف به "صدای انقلاب" و استاد آواز ایران به شدت از آنچه مظلومیت موسیقی در کشور خواند انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، دکتر اسفندیار قره باغی در حاشیه کنسرت "بگو به باران" خطاب به حاضران گفت: مقوله ی فرهنگ به ویژه موسیقی در کشور مظلوم مانده است.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید به داد هنرمندان برسند اظهار داشت: متاسفانه برخی وقتی صدای موسیقی می شنوند شکم درد می گیرند این درحالی است که همواره از نقش سرودهایی مانند ای ایران، امریکا ننگ به نیرنگ تو و ... بهره برداری می کنند!

این استاد آواز ایران ضمن انتقاد از مسئولان فرهنگی کشور خطاب به برخی از مدیران صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی که در سالن حضور داشتند گفت: چرا تشکیلاتی مانند صدا و سیما حتی یک اتاق برای موسیقی ندارد؟

وی تلاشگران عرصه موسیقی را ستود و اظهار داشت: با نبود امکانات و بی مهری های صورت گرفته و فقدان مراکز علمی مانند هنرستان و دانشکده موسیقی، باز هم تلاش قابل تقدیر برخی از جوانان و پیشکسوتان این عرصه مانع از نابودی موسیقی شده است.

قره باغی که به "صدای انقلاب" مشهور شده است نتیجه ی برخوردهای سلیقه ای با موسیقی را نابودی موسیقی اصیل و کلاسیک عنوان کرد و گفت: نتیجه ی این کج سلیقگی ها و رفتارهای نادرست، کنار رفتن آوازخوانان باسواد و اصیل و روی کار آمدن خواننده های ابرو گرفته و بی سواد بوده است.

اسفندیار قره باغی

استاد اسفندیار قره باغی در اول بهمن ۱۳۲۰ در کوچهٔ قره‌باغی‌های تبریز به دنیا آمد. وی دارای مدرک معادل دکترای آواز کلاسیک (درجه ی 1 هنری)از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.

قره باغی پس از انقلاب اسلامی، در سازمان صدا و سیما به همکاری با واحد موسیقی سازمان درآمد و در زمینهٔ سرودهایی با مضمون جنگ فعال شد و طی مدت هشت سال جنگ، بیش از هشتصد سرود ساخت.

رهبری گروه کُر تالار وحدت، رهبری گروه کُر صدا و سیما، رئیس مرکز سرود و آهنگهای انقلابی، ریاست کمیته آواز کلاسیک خانه موسیقی، مسئول موسیقی رادیو و نایب رئیس کانون هنرمندان ایران از جمله سوابق مسئولیتی او محسوب می‌شود.

اوّلین اجرای رادیویی وی در سال ۱۳۵۰ سرود ای ایران بود که با همکاری ارکستر بزرگ رادیو تلویزیون ملی ایران با رهبری فرهاد فخرالدینی انجام گرفت. او در سالهای اخیر قطعاتی حماسی با عنوان‌های سمفونی ارس و سمفونی خلیج فارس را آهنگسازی کرده و خوانده اما بی‌تردید اثری که بیش از هر کار دیگر او، از صدا و سیمای ایران پخش شده، سرود «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» بوده است.

چندی پیش از اسفندیار قره باغی به عنوان "صدای انقلاب" تجلیل به عمل آمد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =