خرید میلیاردی دولت احمدی‌نژاد از داروفروشی که خون‌های آلوده به ایران آورد

حاشیه تراشی منتقدان دولت، حالا برنامه حضور اولین وزیر خارجه اروپایی پس از توافق هسته ای را نشانه گرفته است.

محمد حسین نجاتی: منتقدان دولت با آغاز بازی جدیدی در زمین رسانه های خود، سفر «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه کشور فرانسه به ایران را که به زودی انجام می شود، زمینه ساز پایمال شدن حقوق بیمارانی می دانند که در سالهای جنگ ایران و عراق، با خون های وارداتی از کشور فرانسه و دریافت آنها، از چاه به چاله افتادند و اسیر طاعون قرن یعنی ایدز شدند.

فارغ از اینکه در سال ۱۳۹۰ در روزهایی که دولت احمدی نژاد اقدام به واردات دارو از شرکتی که خون های آلوده را به ایران فرستاد می کرد، منتقدان سکوت کرده بودند.

دلایل منتقدان دولت برای مخالفت با حضور فابیوس در ایران چیست؟

استدلال منتقدان فارغ از منطقی یا غیر منطقی بودن آن در شرایطی است که طی هفته اخیر آنها بیشترین هجمه ها را علیه دولت یازدهم و دستگاه سیاست خارجی دولت، روانه کرده اند.

منتقدان دولت می گویند فابیوس«قاتل خندان ایرانی ها»و «عامل ورود ویروس ایدز به ایران» است و اشاره آنها به دوران نخست وزیری او در دهه ۱۹۸۰ میلادی است. در آن دوران فابیوس جوان، نخست وزیر دولت فرانسو میتران بود. همزمان یک شرکت داروسازی در فرانسه با نام«مریو» که از قضا سهام دولتی داشت، اقدام به صادرات فاکتورهای خونی بیماران هموفیلی به کشور های ایران، آلمان و عراق کرد. بعد ها در سال ۱۳۷۰ یک روزنامه‌نگار فرانسوی اثبات کرد که خون های صادراتی آلوده به ویروس ایدز بوده و منجر به ابتلای بیماران هموفیلی به ایدز شده است.
پس از آن دادگاه فرانسوی به واسطه دولتی بودن شرکت صادر کننده خون های آلوده به ایدز اقدام به احضار نخست وزیر، وزیر رفاه و وزیر بهداشت این کشور کرد و در آخر وزیر بهداشت فرانسه به واسطه عدم نظارت بر این شرکت، به قتل غیر عمد محکوم شد و فابیوس در مقام حقوقی نخست وزیری به همراه وزیر رفاه وقت فرانسه تبرئه شدند.
حالا رسانه های منتقد دولت، حضور را فابیوس در تهران را بی توجهی به آسیب دیدگان و بازمندگان این حادثه می خوانند. فارغ از اینکه، اعضای دولت یازدهم این حرکت منتقدان دولت را حرکتی کاملا سیاسی می خوانند.

استدلال دولت در مقابل منتقدان چیست؟

در همین رابطه حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش معتقد است،«اگر ما در گذشته در این مورد ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم غرامت بگیریم حرفی جداست و امروز نباید با آمدن این وزیران این پرونده سیاسی شود زیرا اگر این روند ادامه یابد از فردا هر کس بخواهد از آلمان به ایران بیاید و یا از انگلیس به ایران سفر کند مجبور هستیم به‌دلیل دخالت‌های آنان در دفاع مقدس و یا جدا کردن افغانستان از ایران از آمدن چنین شخصیت‌هایی واکنش نشان دهیم.»

او می گوید: «بنده به‌عنوان یک ایرانی معتقدم با آمدن آقای فابیوس نباید دستگاه دیپلماسی را به چالش بکشیم و در مسیر آنچه مصلحت کشور، منویات رهبر معظم انقلاب، سه قوا و شورای عالی امنیت ملی است پیش رویم.» هاشمی با تاکید بر ضرورت سیاسی نکردن این موضوع عنوان می کند:«آن بخشی که مربوط به دستگاه قضایی حاکم است ما سعی کردیم غرامت بیماران را پرداخت کنیم و هم اکنون نیز پرداخت می‌کنیم ولی اگر بخواهیم این موضوع را مانند سقوط هواپیمای ایران تشبیه کنیم، شاید در گذشته دستگاه قضایی و وزارت بهداشت برای گرفتن غرامت خوب عمل نکردند ولی امروز دیگر نباید این پرونده را سیاسی کنیم. زیرا شاید هم آن شرکت وارد کننده فرآورده‌های خونی زرنگی کرده است.»

دلواپسان چرا در سال ۹۰ دلواپس نبودند؟

با این حال بررسی های خبرآنلاین نشان می دهد، دولت احمدی نژاد، در سال ۱۳۹۰ تا حد زیادی اقدام به واردات دارو از شرکتی کرد، که متهم اصلی ارسال فرآورده های خونی آلوده به ویروس ایدز به ایران در سال ۱۳۶۴ بود. اتفاقی که شاید در آن مقطع زمینه ساز دلواپسی دلواپسان نشد و حالا حضور یک مقام دولتی از کشور فرانسه، منتقدان دولت را دلواپس پرونده بیماران هموفیلی کرده است. براساس آمار واردات دارو به ایران، دولت احمدی نژاد در سال ۱۳۹۰، طی ۹ ماه بالغ بر 675 میلیارد و 951 میلیون و 421 هزار و 300 ریال فقط در 4 قلم دارویی با شرکت «سنوفی اونتیس» معامله کرده است. سنوفی اونتیس در واقع شرکت جدید «مریو» است.

مریو (به فرانسوی: Mérieux) شرکتی فرانسوی است که که در خلال سالهای جنگ ایران و عراق (۱۳۶۱ تا ۱۳۶۴) با صادر کردن خونهای آلوده به ایران منجر به انتقال ویروس بیماری ایدز (HIV) و ابتلای عده‌ای از بیماران هموفیلی به این ایدز شد. این شرکت پس از چندی توسط شرکت سانوفی آونتی خریداری شد.

با این حال اگر با استدلال منتقدان دولت، بخواهیم این مسئله این هیاهو از سوی آنها را تحلیل کنیم، این سوال پیش می آید که دلواپسان و منتقدان دولت در روزهایی که دارو از این شرکت با رغم های میلیاردی وارد می شد، چرا سکوت کردند و چرا حالا وقتی یکی از عالی ترین مقامات سیاسی کشور فرانسه، به عنوان بزرگترین کشور اتحادیه اروپا تمایل به حضور در ایران و به بهبود روابط را دارد، دلواپس شده اند؟

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    61 1
    چی بگم؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
      0 0
      بیچاره جوانانی که در بی بصیرتی شان مورد سوء استفاده "کاسبان سیاسی ضدقانون" قرار می گیرند.
  • مصطفی US ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    95 3
    اگه اروابط عادی بشه دلالان تحریم از کجا نون بخورن؟؟ چطوری با همچین شرکتایی بجای شرکتهای درست قرارداد ببندن؟
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    98 4
    دلواپسان چرا در سال ۹۰ دلواپس نبودند؟
    • بی نام IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
      0 0
      از متحجرنماهای بی دین وایمان انتظار صداقت دارید؟
    • اامير علي آشوري IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
      0 0
      ما دلواپسان منافع ملي و امنيت كشور در همان سال اعتراض كرديم فقط شما خواب بوديد بريد سايتها و روزنامه ها را بخوانيد البته به دروغ نگفتيم همان شركت اين شركت سهام آن شركت را خريده مثل گوگل كه همه شركتهاي فناوري را مي خرد حتي ضرر ده البته دولت دهم استدلال عقلاني آورد و گفت ما در زمان تحريم براي نجات جان بيماران بايد از هرجا كه مي توانيم بخريم ما هم الان مي گوييم چرا اول فرانسه، خودروسازان آلمان و ايتاليا كه بهترند. بعدش چرا وزير اقتصادشان را دعوت نكرديد چرا يكي از سهامداران آن شركت دعوت كرديد آنهم بقول خودتان نماينده اسرائيل و بقول ما پليس بد خوبه ما بگيم پيوندتان با نماينده اسرائيل مبارك
  • سعید IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    13 40
    به شخصه از آقای مرندی برای همیشه تاریخ متشکرم این مرد بزرگ.
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    15 34
    خبر آنلاين جان لطفا اصل حرفه يي گري را رعايت كن : لوگو شركتي را كه در ايران شعبه دارد و در زمان تحريم بيشترين كمك را به صنايع داروئي كشور انجام داده است به راحتي خدشه دار نكن اگر سنوفي در دوره تحريم فقط و فقط يكي از داروهاي خود را بطور مثال پلويكس رقيق كننده خون براي كساني كه سكته مغزي كرده اند به ايران نمي داد چه اتفاقي مي افتاد؟ لطفا همان طور كه رايگان براي شركتي تبليغ نمي كني به رايگان شركتي را تخريب نكن. مرسي
    • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
      29 5
      کی به شرکت کار داره که شما دلواپس شده ای. صحبت سر این است که دولت احمدی نژاد از همان شرکت خرید کرده و دلواپسان آن موقع دلواپس نشدند و جنجال به پا نکردند. موضوع را خلط می کنی که ماهی بگیری؟
    • حميد IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
      19 0
      دوست عزيز، ما كه دلواپس نيستيم اين سؤال از دلواپسان مطرح هست كه چرا آن موقع دلواپس نبودند؟ والا ما نه آن موقع و نه اين موقع دلواپس نيستيم و تابع منافع ملي هستيم.
    • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
      9 1
      مجاني دارو دادن؟
  • بی نام FR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    40 3
    اول اجناس بُنجل چینی و روسی را با مشابه فرانسوی آنها مقایسه کنید بعد قضاوت کنید مثل: مقایسهٔ ماشین های چینی حادثه ساز با رنو و پژو وسیتروئن، توپولف روسی با ایرباس، قطارهای سریع السیرپانصد کیلومتر درساعت، معروف به ت ـ ژ ـ و با قطارهای چینی و روسی ، نیروگاه های اتمی فرانسه با چیزی که روسها در مدت سی سال در بوشهر برای ما ساختند، چین و روس از فرانسه ناومی خرند که اخیراً فرانسه به خاطر تحریم روسها نداد و غیره
  • آدم RO ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    43 6
    بله دلواپسند دیگه منطق نمی خواهد اصلا احتباج ندارند به منطق تمام شد و رفت
  • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    15 0
    اینها دنبال بهانه هستند که دولت فعلی رو بکوبند اطلاعاتی رو که دارن با حداکثر توان علیه دولت به کار میبرن
  • بی نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    21 2
    چه ها که نکرد دولت پاکدست وکج دست.
  • بی نام RO ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    15 3
    دلواپس سود خودشونن
  • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    25 3
    پیشنهاد میکنم موزه ای به نام موزه احمدی نژاد برای عبرت آیندگان تاسیس بشه
  • مهرداد محمودی IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    5 1
    اگر فرانسه و یا دیگر کشور های صنعتی به ایران بیایند اقتصاد کشور رونق گرفته و آمار بیکاری کاسته خواهد شد و این موضوع دلواپسان و پایدارچی ها را بشدت نگران و عصبی میکند ...
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    2 13
    این خدا این دولت کارش شده تخریبه دولت قبل هیچ کاری بلد نیست بکنه
  • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    7 2
    دلواپس باشند تا دلواپسی دونشون پاره شه تازه آب رو بریزند ......
  • سارا A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    4 2
    درود درود به جناب هاشمی وجواب دندان شکنشان دلم خنک شد اینجوری جواب بدین ولی نه در خبرگزایهائی که مخاطبین خاص داره در اون هشت و سی دقیقه صدا وسیما شون تا همه ببینند ممنون
  • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    1 6
    اون موقع هم گفتند: http://www.mehrnews.com/news/1379442/
    • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
      5 0
      مجبوری دروغ بنویسی و لینک هم بدی؟من این لینک رو خوندم این اعتراض از سوی مدیر عامل کانون هموفیلی ایران تو اون زمان صورت گرفته بود نه از طرف دلواپسانتازه قضیه جالبتر شد با اینکه خبرگزاریهای رسمی اون موقع از حضور و فعالیت این شرکت تو ایران پرده برداشته بودند باز هم جیک این دلواپسان در نیومده بود
  • هموطن A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    اینا همش تقصیر فابیوسه؟؟؟ تازه ما از چین شیر های ملامینی وارد کردیم از هند برنج های آلوده وارد کردیم کرور کرور. تازه از چین آمپول های سفتریاکسون رو وارد کردیم چندین جوون نتها به خاطر یه سرماخوردگی ساده در بیمارستانها و درمانگاه ها به خاطر این آمپول فوت کردن و تا آخرین قلم وارداتیش در داروخانه ها فروخته شد تا یه موقع خدای نکرده به اقتصاد کشور دوست و عزیزمون چین ضربه ای وارد نشه ولی چین همیشه واسه دلواپسان عزیزه البته همه میدونن چرا چون همه میدونن تیم دلواپسان از چه مدل جهان بینی پیروی میکنن. اگه کسی حرفی نمیزنه معنیش این نیست که ملت نا آگاه هستن.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    به این جمله دقت کنید: "از چاه به چاله افتادند و اسیر طاعون قرن یعنی ایدز شدند." یعنی چی؟ یعنی ایدز چاله بوده نه چاه؟
  • بی نام IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    به خدا مردم میفهمند مردم فرق صداقت وریا را خوب میفهمند تمام این جاروجنجالها اگربه خاطر منافع مادی نباشد ریاکارانه هست یک مشت ادم ریاکار منفعت طلب فکرمیکنند بااین کارها مردم را به اشتباه می اندازند.