۰ نفر
۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۳

حتی فکرش هم انسان را به ترس و وحشت وا می‌دارد، وحشت از مردن و خفه شدن میان غلیان دود، انسان وقتی در معرض گرما قرار می‌گیرد. احساس گرما و سوزش آن را از محل دور می‌کند. دور و دورتر تا جایی که آرامش در او حس شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از بندرعباس، صدای جیق و سراسیمگی در پنجشنبه هفته گذشته، فکر خرید و گشت و گزار میان یک بازار خنک را در هوای خفقان‌آور بندرعباس از سر همه خریداران یا آنانی که دمی را برای خنک شدن به این بازار پناه برده بودند از ذهن خارج کرد. همه با دست‌پاچگی راه خروج را دنبال می‌کردند. راهی برای فرار از دود و دمی که میان بازار به پا شده بود و کسی نمی‌دانست قرار است امروز میان این جماعت سرگردان نام چه کسانی برای خداحافظی او از فرزند و خانواده‌اش بر سر زبانها باشد.

مردم همه از بیرون و درون ترس را به وفور در خود حس کرده بودند. همه به هم نگاه می‌کنند که چرا آتش‌نشانی هنوز نیامده اما مرکز آتش‌نشانی ساعت 9 و 30 دقیقه از ماجرا باخبر شده، در صورتی که آتش و دود زمانی قبل‌تر در بازار غل‌غله به پا کرده بود.

کمتر از 2 دقیقه سپری شد تا ماشین‌های آتش‌نشانی در محل حاضر شوند و این امر از غفلت مسولین بازار است یا مردم که دیر دست به سمت گوشی‌های خود برده و شماره 125 را شماره‌گیری کرده‌اند.

ساعاتی بعد که با همت و تلاش این مردان از خود گذشته در آتش‌نشانی آتش مهار شد. اما حزن آتش میان مردم وجود داشت. غم و ناراحتی و افسوس سه انسان بی‌گناه که با تلاش ماموران، دود بر آنان پیروز شد. فوت پدر، مادر و دختر خانواده. این آمار از یک آتش سوزی چند ساعته در بازار ستاره جنوب بندرعباس بیرون آمد.

فرجام دانش، مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس گفت: بازار ستاره جنوب بندرعباس از ایمنی برخوردار نبوده و ما از سال 84 تا اکنون کتبا 10 بار به مسوولین بازار اعلام کرده‌ایم که باید بازار را به خدمات ایمنی از جمله سیستم اطفاء حریق، مجهز کنند اما باز توجهی نشده است.

دانش ضمن تاثر از این حادثه گفت: افرادی که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند به خاطر بی‌توجهی مسوولین بازار بوده است، چرا که این افراد برای فرار از آتش و دود به سمت پشت‌بام می‌روند و متاسفانه درب پشت بام جوش داده شده بود.

وی افزود: در این حادثه 20 خودروی آتش‌نشانی در محل حاضر شدند و خوشبختانه بالابری که چند سال خراب بود و ما در سال قبل آن را تعمیر کردیم در این جا بکار آمد و توانستیم با ورود به‌موقع آتش را مهار کنیم.

هتل هرمز در چنگال حریق

اما زمان هنوز 24 ساعت را نمی‌گذراند و شاید عده‌ای هنوز در شوک هستند که حادثه‌ای دیگر در بندرعباس ساعت 3 بامداد روز جمعه همه را غافلگیر کرد.

آتش‌سوزی در هتل پنج ستاره هرمز که میزبان مهمانان خارجی و داخلی زیادی است. حادثه‌ای که متاسفانه این بار نیز خبر فوتی را در خود داشت. درگذشت مردی که دیروز در عملیات آتش‌نشانان بازار ستاره نیز حضور داشت و تیم‌ها را فرماندهی می‌کرد.

در میان مردان شجاع و دلیر آتش‌نشانی، مردی حضور داشت که در آنجا خیلی‌ها را از مرگ نجات داد، اما امروز جمعه به عنوان فرمانده عملیات جوانی از خطه جنوب به نام«برکت جوذری» متولد سال 52 در حالی که 42 سالگی‌اش را با 4 فرزند خود می‌گذراند.

برکت میان آتش و دود هتل هرمز گرفتار شد. او از جان خود گذشت تا عده‌ای را نجات دهد. کسانی که برخی از آنان از زبان و کوی او نبودند.

فرجام دانش گفت: ما در آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بهترین وسایل را استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما از هیچ تجهیزات ایرانی استفاده نمی‌کنیم و تمامی وسایل و تجهیزات ما خارجی و لباس آنها نیز از نوع مرغوب و آلمانی به نام نومیکس است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس با بیان اینکه هر دو ساختمان محل آتش‌سوزی اخیر یعنی ستاره جنوب و هتل هرمز تذکرات ایمنی زیادی دریافت کرده‌اند، افزود: هتل هرمز نیز مشکلات فراوان ایمنی داشته و در شب حادثه نیز سیستم اعلام حریق آن خاموش بوده است.

برکت جوذری مرد 42 ساله‌ای که برای نجات جان هم‌نوعان خود ماسک اکسیژن را به دیگران داد تا آنها را نجات دهد.

برکت از سال 77 وارد سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس شد و 17 سال را با غرور و سربلندی خدمت کرد و در سحرگاه جمعه 9 مرداد ماه 94 با از جان گذشتگی به شهادت رسید.

اما غافل نمانیم، عده‌ای نیز بدون اطلاع از وضعیت حقیقی در سایت‌ها و فضای مجازی سعی در ایجاد دلهره و آشوب میان مردمند. آنها نه می‌دانند چه اتفاقی افتاده و نه از نزدیک ماجرا را دیده‌اند. آنها با در دست داشتن موبایل‌های خود و رد و بدل کردن فیلم و عکس در این میان به خود افتخار می‌کنند که خبری را جا به جا یا اطلاع‌رسانی می‌کنند اما غافل از آنند که این خبر، خبری دیگر ایجاد می‌کند و آن آشوب و ترس و استرس است که با آتش هتل هرمز و دستگیری یک نفر و فرار دو نفر دیگر همچنان دست به دست می‌شود.

برکت رفت، اما یاد و نامش با آن فداکاری‌هایی که انجام داد تا همیشه برای ما جاوید خواهد ماند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    128 0
    قهرمان واقعی و بدون ادعا روحش شاد. خداحافظ قهرمان اونور میبینمت
  • امیر A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    91 2
    چرا آتش نشانی نام و نشانی مراکزی رو که ایمنی کافی ندارند اعلام نمی کنه؟ حتما باید کسی فوت کنه تا مسوولین آتش نشانی بگن "ما قبلاً تذکر داده بودیم"؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    18 0
    داغ بر دلمون گداشتی هموطن دلیر