میرکاظمی در دفاع از نفت 65 دلاری در بودجه سال 89 در جمع اعضای کمیسیون تلفیق تاکید کرد : سال آینده نفت در بازار جهانی از 70 دلار پایین تر نخواهد آمد.

آذرجزایری: وزیر نفت دیروز بعدازظهر در جمع اعضای کمیسیون تلفیق مجلس حاضر شد و در دفاع از تعیین نفت 65 دلاری در بودجه سال 89 خاطرنشان ساخت : سال آینده نفت از 70 دلار پایین تر نخواهد آمد.

این در حالی است که کارشناسان انرژی تاکید دارند : بازار نفت در حال حاضر از نوسانات زیادی برخوردار است و در این شرایط نمی توان با قاطعیت نرخ مشخصی را برای نفت تعیین کرد .به اذعان گفته های کارشناسان بین المللی نفت ، نوسانات شدید قیمت نفت  وابسته به مسایل روانی حاکم بربازار است و ممکن است با کوچکترین نگرانی از وضعیت سیاسی و اقتصادی حاکم در جهان این قیمت با کاهش جدی مواجه شود .

اگرچه در این میان برخی از کارشناسان نیز از ادامه روند صعودی نفت خبر می دهند اما نوسانات قیمت جهانی نفت که در برخی روزها حکایت از کاهش و یا افزایش 3 تا 4 دلاری دارد بسیاری از کشورها را ناچار به تعیین قیمت نفت به زیر 60 دلار در بودجه خود کرده است .

این در حالی است که به گفته مخبر کمیسیون تلفیق مجلس ، وزیر نفت در دفاع از نفت پیشنهادی در بودجه قیمت نفت برای سال آینده را 70 دلار برآورد کرده است .

در عین حال ، بسیاری از کارشناسان اقتصادی تاکید دارند: تعیین قیمت نفت 65 دلاری در بودجه 89 تنها راه دولت برای کاهش رقم کسری بودجه سال آینده بوده است چرا که در صورت کاهش قیمت نفت قطعا کسری بودجه دولت با رشد چشم گیری نسبت به سال های گذشته مواجه می شد.

در عین حال برخی از کارشناسان نیز با محاسبه قیمت ارز و نفت به نسبت بودجه ریالی اعلام شده برای سال 89 ، اصرار دارند که نفت در بودجه سال 89 بیش از 70 دلار تعیین شده است نه 65 دلار.

در این بین کمیسیون تلفیق هنوز تصمیمی برای قیمت نفت در بودجه نگرفته و هنوز مشخص نیست این رقم پیشنهادی از سوی دولت به تصویب نمایندگان کمیسیون تلفیق برسد .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 44337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۰
    0 0
    اميدوارم آقاي وزير در صورت كاهش قيمت نفت در سال آينده پاسخگوي اين ملت كه اكثرشان جزئ قشر آسيپذير هستند باشد.