محققان معتقدند نوجوانانی که صبح‌ها به سختی از خواب بر‌می‌خیزند تنبل نیستند بلکه آن‌ها به اندازه کافی نور خورشید را دریافت نمی‌کنند.

نوجوانان امروزی زمان زیادی را در داخل خانه سپری می‌کنند و نرسیدن نور خورشید به آن‌ها خصوصا در هنگام صبح ساعت طبیعی بدن آن‌ها را دچار مشکل می‌کند.
نتیجه این امر آن است که نوجوانان در هنگام شب کم‌تر احساس خواب‌آلودگی می‌کنند ، دیرتر به رختخواب می‌روند و به همین دلیل صبح روز بعد احساس خستگی بیش‌تری می‌کنند.
کارشناسان هشدار دادند این موضوع می‌تواند روی قابلیت یادگیری کودکان تاثیر منفی داشته باشد و در نهایت منجر به نتایج ضعیف‌تر در مدرسه شود.
ماریانا فیگورو از موسسه تحقیقاتی رنسلائر در نیویورک در این باره گفت: به دلیل آن‌که نوجوانان زمان بیش‌تری را نسبت به گذشته در داخل خانه سپری می‌کنند ، نور کافی در هنگام صبح را که می‌تواند ساعت طبیعی بدنشان را تنظیم کند دریافت نمی‌کنند و به همین دلیل چرخه خواب و بیداری آن‌ها دچار مشکل می‌شود.
کارشناسان معتقدند قرار گرفتن کودکان در معرض نور خورشید در هنگام صبح برای تنظیم ساعت طبیعی بدن بسیار لازم و ضروری است.به خصوص نورهای با طول موج کوتاه به بدن کمک می‌کند تا هورمونی به نام ملاتونین را ترشح کند که زمان به خواب رفتن را تنظیم کند.
دکتر فیگورو هشدار داد : کودکان امروزی زمان بسیار کم‌تری را نسبت به گذشته در برابر نور خورشید قرار می‌گیرند.شاید بتوان با ایجاد تغییراتی در طراحی ساختمان‌های مدارس نور بیش‌تری را به آن‌ها رساند و به این ترتیب به بهتر شدن خواب کودکان کمک کرد.
نتایج یک تحقیق دیگر که در اوایل این ماه انجام شده بود نشان داد در صورتی که نوجوانان قبل از نیمه شب به رختخواب بروند رفتارشان بهتر می‌شود.
تلگراف ، 18 فوریه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 44536

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =