زلزله‌های جوادآباد خسارت نداشت/ آماده‌باش در جنوب‌شرق تهران/ توصیه‌هایی برای مواجهه با زلزله

پایگاه اطلاع رسانی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نوشت:

هادی رحمتی مدیرکل مدیریت بحران استان تهران اعلام کرد: این زلزله در منطقه جواد آباد ورامین رخ داده و فرمانداری ها، بخشداری ها و دهیاری های مناطق اطراف همه در حالت آماده باش هستند و در خود منطقه جوادآباد هم تدابیر لازم برای وقوع زلزله احتمالی دیده شده است.

وی افزود: تمامی این اقدامات به نحوی است تا مردم وحشت زده نشوند چرا که میزان قدرت ریشتر زلزله زیاد نبوده اما برای پیشگیری همه نیروها آماده باش هستند.

این زلزله هیچگونه خسارتی تاکنون نداشته است.

مردم در صورت وقوع زلزله نکات ذیل را رعایت کنند:

1- هنگام وقوع زلزله آرامش تان را حفظ کنيد. ترس و وحشت سرعت عکس العمل تان را کمتر مي کند.

2- در صورتي که در يک ساختمان يک طبقه و نزديک در خروجي هستيد، تا آنجا که ممکن است به سرعت ساختمان را ترک کنيد اما اگر هنگام وقوع زلزله در ساختمان بلند و چند طبقه هستيد سعي نکنيد که با استفاده از پله ها ياآسانسور بيرون برويد.

3- در محل هاي امن پناه بگيريد. از پنجره ها و کمدهاي بلند که بدون مهار هستند و همچنين اشيايي که ممکن است روي شما سقوط کنند و پرت شوند، دور شويد.

4- اگر محل ايمن وجود ندارد و به کنار ديوار رفته و در حالي که نشسته ايد سر خود را روي زانوهايتان خم نموده و با کف دست ها پشت سر خود را گرفته و يا بازوها از سرتان محافظت کنيد.

5- اگر هنگام زلزله در خانه هستيد، زيرميزناهارخوري يا ميز تحرير و يا تخت خواب پناه بگيريد و چنانچه در اثرزلزله حرکت کردند پايه هاي آنها را با دستان تان محکم بگيريد.

6- اگر هنگام وقوع زلزله در محل کار هستيد آرامش خود را حفظ کرده و از پنجره ها و کمدهايي که در محل خود محکم نشده اند، دور شويد. از منابع تامين الکتريسيته (پست هاي الکتريکي يا کابل هاي فشار قوي) که احتمال حرکت، تخريب يا سقوط دارند، دورشويد. از محل هايي که امکان حريق وجود دارد، دورشويد. به سمت خروجي هاي اضطراري هجوم نبريد و از پله ها و آسانسور استفاده نکنيد. سريعاً درمکان هاي ايمن ساختمان از جمله چارچوب در و يا زير ميز، پناه بگيريد.

7- اگر زمان وقوع زلزله در مدارس يا مراکز آموزشي هستيد، يادتان باشد ممکن است افراد هنگام هجوم بردن به سمت درها براي خارج شدن از ساختمان به همديگر آسيب برسانند، بنابراين بهتر است به محل هاي امن برويد و تا پايان تکان هاي ناشي از زلزله در آن پناه بگيريد.

8- از پنجره ها و درها دور شويد زيز ميز پناه بگيريد وبراي جلوگيري از حرکت آن پايه هاي ميز را محکم با دست بگيريد.

9- اگر هنگام وقوع زلزله در راه پله هستيد به سمت بالا يا پايين نرويد، بنشينيد و سروگردن خود را با دست هايتان بپوشانيد.

10- اگر در حياط مدرسه هستيد از ساختمان، ديوار، سازه هاي بلند فولادي يا چوبي و از سبدهاي بسکتبال دور شويد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    60 4
    پناه بر خدا... هوشیار می خوابیم
    • اصفـــهـآن A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
      43 4
      انشالا که به خیر میگذره
    • بی نام IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
      17 5
      هوشيار ميخوابيم ؟ نه خدايي چه جوري هوشيار ميخوابي بگو بقيه هم ياد بگيرن
  • بی نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    62 4
    خدا رحم کنه
  • کوروش درخشان RO ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    42 4
    اولا سازمان های امدادی برای پیشگیری از چی در آماده باش هستند ؟ زلزله؟ دوما چرا فقط منطقه جواد آباد در آماده باش هستند؟
    • جواد A1 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
      30 3
      مثلا زلزله اونجا بیاد تهران چیزی نمیشه ؟؟ تعطیلی
  • هاني A1 ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    35 5
    كلاً به فنا رفتيم فكر كنم
  • محمد IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    5 1
    دوستان تهرانی امشب رو به نظرم بیرون بخوابید توی پارک بهتره....یه ارتباطی بین زلزله جوادآباد تهران و ایوانکی سمنان هست که مدام این دو دارند با هم میلرزند.ولی شدت جوادآباد بیشتره
  • فرید A1 ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    10 0
    8 تا لرزه ثبت شده نشان از فعال شدن گسل هست اقا فک کنم این گسل جنوب ری هست که توانایی داره گسلهای نزدیکش رو فعال کنه خطر خطر خطر خبرگزاری ها توررو خدا خوب اطلاعرسانی کنین دو سه روز بی خوابی مردم می ارزه بجونشون
    • زمین شناس A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
      2 5
      گسل پیشواگرمسار هست. خیلی از تهران دوره و اصلا به ری ربطی نداره. یه گسل دو شاخه هست که یک شاخه اش به سمت گرمسار میره و یک شاخه سمت ورامین. مثل 8 فارسی هست شکلش. برای همین مرکز لرزه نگاری رو که نگاه می کنی میبینی 10 تا زلزله تو جواد اباد سمت ورامین اومده و 11 تا تو ایوانکی سمت گرمسار. گسل های تهران حداقل 60 70 کیلومتر فاصله دارند.
  • جلال A1 ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    5 2
    نگفتی اگه خواب بودیم چه باید کرد.
  • بی نام ES ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    7 4
    ایشان به عنوان مدیر کل ستاد بحران استان تهران چیزی از مثلث ایمن نمیدوند؟ در هنگام زلزله زیر میز قرار گرفتن بدترین کار ممکن هست . چون آوار سقف میتواند براحتی میز و صندلی را در هم شکسته و فرد براحتی جان خود را از دست میده . بهترین راه پناه گرفتن در کنار دیوارها ، ستونها و حتی در کنار میز و صندلی است جایی که مثلث ایمن تشکیل می شود . از اطلاع رسانی اشتباه به مردم خوداری کنید
  • بی نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    12 3
    باید هر چه سریعتر پایتخت اداری و اقتصادی برای کشور انتخاب شود تا با انتقال ذخایر پولی،طلا و سابر اسناد کشور آن ها را از زلزله حتمی تهران که دیر یا زود خواهد آمد حفظ کرد و در کنار آن حتما باید برای بافت قدیمی و در هم تنیده پایتخت و مناطق مسکونی واقع بر روی گسل فکری کرد.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    4 6
    الكي ميگه.
  • عماد از کرمان A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    12 2
    سلام خدا رحم کنه زلزله خبر نمیکنه ولی این زمین لرزه ها احتمال این هست پیش لرزه یک زلزله بزرگ باشند مراقب باشید و جای امن بخوابید خواهشا ما متاسفانه در کرمان خاطرات تلخی رو تجربه کردیم.
  • محمد A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 1
    سلام من فکر میکنم بروبچ زلزله راستشو بما نمیگند باید خودمون دست بکارشیم