پیکر آیت الله قرهی در قم تشییع شد/ برگزاری مراسم اولین شب درگذشت با حضور مراجع تقلید و علمای حوزه

پیکر آیت الله عبدالعلی قرهی از اساتید حوزه علمیه قم، عصر روز گذشته تشییع و مراسم بزرگداشت اولین شب درگذشت ایشان نیز با حضور بزرگان حوزه در شامگاه جمعه برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از حوزه نیوز، مراسم تشییع آیت الله قرهی عصر روز گذشته از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه، آیت الله سید احمد خاتمی عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری، آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب، حجت الاسلام والمسلمین حجازی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب، نمایندگان بیوت مراجع، برخی از اعضای خبرگان رهبری، اعضای جامعه مدرسین، آخوندی وزیر راه و شهر سازی، اساتید، طلاب و مسئولان و نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی در این مراسم حضور داشتند.

پس از مراسم تشییع، نماز میت توسط آیت الله محسن خرازی بر پیکر آیت الله قرهی اقامه گردید و پیکر این عالم پارسا در قبرستان شیخان به خاک سپرده شد.

آئین بزرگداشت آیت الله قرهی با حضور مراجع تقلید در قم برگزار شد

مراسم بزرگداشت اولین شب درگذشت آیت الله قرهی پس از مراسم تشییع در حسینیه شهدای قم برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری در این مراسم که شامگاه جمعه برگزار شد، با اشاره به شخصیت علمی و عرفانی این یار دیرین امام راحل(ره)، اظهار داشت: این شخصیت عمر خود را در علم و حوزه و محضر ولایت گذرانده است.

او با اشاره به اینکه قرآن به انسان ها دو جایگاه داده است، گفت: یک جایگاه انسان در ردیف خداوند و ملائکه و جایگاه دیگر بشر در ردیف حیوانات است.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به آیه 13 سوره حجرات «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِي»، اظهار داشت: این آیه به تقوا به عنوان معیار عزت و عظمت در دنیا و آخرت اشاره می کند.

صالحی خوانساری با اشاره به آیه 83 سوره قصص «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِي»، گفت: براساس این آیه رمز عاقبت به خیری در آخرت، پرهیزکاری در دنیا است.

او با اشاره به آیه 37 سوره فاطر «وَهُمْ يَصْطَرِخُونَ فِيهَا رَبَّنَا أَخْرِجْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا غَيْرَ الَّذِي كُنَّا نَعْمَلُ أَوَلَمْ نُعَمِّرْكُم مَّا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَن تَذَكَّرَ وَجَاءكُمُ النَّذِيرُ فَذُوقُوا فَمَا لِلظَّالِمِينَ مِن نَّصِي»، ابراز داشت: براساس این آیه دوزخیان از خداوند بازگشت مجدد به دنیا را برای انجام کارهای نیک طلب می کنند و خداوند به آنها پاسخ می دهد مگر به شما عمر دراز ندادیم؟

این استاد حوزه، با بیان اینکه آیات قرآن کریم بهترین انذار دهنده نسبت به اعمال انسان است، گفت: گذر عمر را باید با فرسوده شده جسم متوجه شد و به این حقیقت یقین آورد که فرصت زیادی در دنیا نداریم.

صالحی خوانساری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت ارتحال آیت الله قرهی، گفت: رهبر معظم انقلاب در این پیام بر همراهی وفادارانه و صمیمانه این عالم ربانی با امام راحل(ره) در قم و نجف تاکید کردند.

او با اشاره به بیانات حضرت علی(ع) در خطبه 224 نهج البلاغه مبنی بر اینکه «به راستى كه دنياى شما در پيش من از برگى كه ملخ آن را به دندان گرفته و آن را جويده است، پست تر است»، گفت: امام علی(ع) به دلیل عدم دنیاپرستی در دوران خود تنها بود.

این محقق حوزه علمیه با اشاره به نظرات عوام و خواص نسبت به امام خمینی(ره)، ابراز داشت: شهید مطهری معتقد بود امام راحل(ره) نسبت به پروردگارش، به ملت ایران و راه و دینش مومن است.

او تصریح کرد: امام راحل فرزند امام علی(ع) است که نسبت به عدالت بسیار دقت می کرد و به همین دلیل زندگی کردن با امام خمینی(ره) کار آسانی نبود و هرکسی نمی توانست همدم ایشان باشد، اما مرحوم آیت الله قرهی به خوبی رسم وفاداری را ادا کرد.

صالحی خوانساری در پایان یکی از مهم ترین خصیصه های مرحوم آیت الله قرهی را یاد خدا در تمام امور عنوان کرد و گفت: شخصیت علمی و عرفانی این یار دیرین امام(ره) برای طلاب الگو است.

در مراسم اولین شب درگذشت آیت الله قرهی حضرات آیات عظام وحید خراسانی، نوری همدانی، آیات حسینی بوشهری، علوی گرگانی، خاتمی، حجج الاسلام شهرستانی نماینده تام الاختیار آیت الله سیستانی، حجازی نماینده دفتر رهبر معظم انقلاب، سعیدی تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه، نمایندگان بیوت برخی از مراجع تقلید، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، وزیر راه و شهر سازی و قشرهای مختلف مردم حضور داشتند.

آیت الله عبدالعلی قرهی از اساتید پیشکسوت حوزه علمیه قم بود که شامگاه پمجشنبه 22 مرداد ماه دارفانی را وداع گفت.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =