باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: زوج‌های جوان تنها می‌توانند یا تسهیلات 3 میلیون تومانی نقدی را دریافت کنند یا تسهیلات 10 میلون تومان خرید کالا، زیرا هر دوی آنها به یک زوج پرداخت نخواهد شد.

هرگاه بحث وام ازدواج به میان می‌آید، کمتر زوجی را می‌توان یافت که از روند دریافت این تسهیلات رضایت داشته باشد. به طور مثال، طی چند روز گذشته بود که یکی از متقاضیان دریافت تسهیلات به باشگاه خبرنگاران جوان مراجعه کرد و از سنگ‌اندازی‌های بانکی خاص شکایت داشت، طبق اظهارات وی، این بانک سخت‌گیری‌هایی برای تائید ضامن این فرد داشت که در کمتر قوانین بانکی به چشم می‌خورد زیرا این زوج برای دریافت 6 میلیون تومان به حدی با مشکلات و درهای بسته رو به رو شده بودند که از دریافت آن پس دویدن‌های چند ماهه خود منصرف شدند.

درست است که تعداد اینگونه متقاضیان کم نیست اما اگر یک طرفه به قاضی نرویم، هستند معدود افرادی که حتی ظرف مدت یک هفته توانسته‌اند وام خود را بدون هیچ مشکلی دریافت کنند.

حال با تمام مشکلات خوب و بدی که برای دریافت این تسهیلات نقدی 6 میلیون تومانی وجود دارد و بارها و بارها از تریبون‌های مختلف خبری به گوش رسیده، و به نوعی هنوز اندر خم یک کوچه است، بانک مرکزی قصد پرداخت نوع جدیدی از این نوع تسهیلات با مبلغی بالاتر را دارد.

اواخر اردیبهشت 94 بود که علی اصغر میرمحمد صادقی مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر طرح پرداخت تسهیلات 10 میلیون تومانی وام ازدواج در کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: این تسهیلات 10 میلیون تومانی فقط برای خرید کالا می‌باشد و به صورت نقدی در اختیار زوج‌های جوان قرار نخواهد گرفت و فقط برای خرید کالا تا سقف 10 میلیون تومان به هر یک از زوجین جمعا 20 میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر به زوج‌های جوان وام سه میلیون تومانی ازدواج پرداخت می‌شود و ظرف چند ماه آینده با تصویب این طرح تسهیلات 10 میلون تومانی کالا پرداخت خواهد شد.

میرمحمد صادقی در ادامه گفت: البته از این نکته نباید غافل شویم که زوج‌های جوان تنها می‌توانند یا تسهیلات 3 میلیون تومانی نقدی را دریافت کنند یا تسهیلات 10 میلون تومان خرید کالا، زیرا هر دوی آنها به یک زوج پرداخت نخواهد شد.

حال پس از گذشت حدود 3 ماه از اعلام این خبر ابلاغیه‌ای سوی بانک مرکزی اعلام شد مبنی بر اینکه بانک مرکزی " آيين‌نامه اجرايی تبصره (26) قانون بودجه سال 1394 کل کشور را که به تصویب هیات وزیران رسیده است به شبکه بانکی کشور، مؤسسات اعتباري غيربانکی و شرکت ‌دولتی پست‌ بانک ابلاغ کرد.
آیین‌نامه یاد شده براساس تبصره (26) ماده واحده قانون بودجه سال 1394 کل کشور، به تصویب رسیده است که مطابق آن زوج‌های مشمول دريافت وام ازدواج می‌توانند به جای دريافت وام به صورت نقدی، از تسهيلات فروش اقساطی استفاده کنند. تسهيلات مزبور توسط توليدکنندگان و فروشندگان متقاضی عرضه کالاهای بادوام داخلی، ارايه می‌شود و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غيربانکی صرفاً موظف به تضمين پرداخت اقساط به درخواست فروشنده و پس از اخذ تضامين لازم از زوجين می‌باشند.

در این بخشنامه تاکید شده است، بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و شرکت دولتی پست بانک ضمن تمهيد مقدمات لازم به منظور اجراي تکليف قانونی ياد شده بر اساس مفاد آيين‌نامه اشاره شده، مراتب را به قيد تسريع به تمام واحدهاي ذی‌ربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.

البته توجه به این نکته ضروری است که زوجین می‌توانند یا وام 3 میلیون تومانی نقدی را دریافت کنند یا 10 میلیونی خرید کالا که باید تحت شرایطی خاص تعیین شده صورت پذیرد.

حال با تمام تفاسیر و موانع موجود بر سر راه زوجین برای دریافت وام 6 میلیون تومانی نقدی، باید منتظر بود و دید این وام 20 میلیونی می‌تواند کارگشا باشد و در حالی که بانک‌ها منابع لازم جهت پرداخت تسهیلات را ندارند، می‌توانند از پس این اقدام برآیند یا اینکه ماجرایی جدید میان بانک، زوجین و فروشندگان صورت خواهد گرفت.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    3 0
    این طرح هم مثل طرح های دیگه تون به سرانجام نمیرسه.ببین کی گفتم
  • reza IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    2 1
    آیا میشه با این 10 میلیون به جای کالای ایرانی فرش ایرانی دستبافت خرید؟ خوب اون هم جنس داخلی هست
  • امیرحسین IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    7 1
    من دفعه اول که اقدام به ثبت نام کردم، توی بانک مسکن شعبه میدان نوبنیاد اسمم در اومد. و خب همونطور که حدس میزنید با سنگ اندازیهای بی حد رییس شعبه و رد کردن 3 ضامن در نوبتهای مختلف نتونستم وام بگیرم. و این حضرت والا با ظاهر مذهبی و پیشونی کبره بسته منه بچه هیاتی رو از سر خودش به راحتی باز کرد. دفعه دوم نوبت به بانک صادرات شعبه اقدسیه رسید و کارمند نامحترم شعبه پس از مطلع شدن از درخواستم، تمام مدارکم رو گرفت و گفت خبرتون میکنیم. و انقدر مدارک رو پیش خودش نگه داشت تا در سامانه تسهیلات ازدواج درخواستم منقضی شد. مراجعه کردم که چرا پس ثبت نکردید درخواستم رو؟ و بدون هیچ پاسخی،رییس شعبه پشت کارمندش دراومد که مقصر خود شمایی و دیر مراجعه کردی و از این بهانه ها. دفعه آخر هم بانک ملت اقدسیه...خستم خسته
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    5 0
    آقا منبع خبر شما بیا برای من 20 نه 5 میلیون وام بگیر چقدر دروغ چقدر دروغ بابا ما از ازدواج منصرف شدیم نخواستیم فقط خواهش میکنم شعارندهید دروغ نگویید
  • حمید A1 ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    2 0
    به نظربنده باید یکبار برای همیشه این قضیه ضامن برای وامهای خرد نظیرخریدکالا ،ازدواج و....حل بشه .چون بایدازدیدبانکها هم این قضیه رونگاه کردنه فقط ازدید متقاضیان .بانکها هم برای اینکه مطالباتشون افزایش پیدانکنه مجبورن دراخذضامن سخت گیری کنند .چون هیچ تضمینی برای بازپرداخت اقساط وامها درموعدمقرر وجودنداره .کارکندای بانک برای وصول قسط وام باید چندین بار با مشتری تماس بگیرند ممتا سفانه اغلب مشتریان هم عادت کردن به دیرپرداخت کردن اقساطشان وتا چها یا پنج قسط عقب نیفتند وبا هاشون تماس گرفته نشه اقساطشان را نمی دهند.اگر بانکها مطمئن به وصول اقساطشان درسررسیدباشند دیگه سخت گیری نخواهندکرد .به نظر من بایدقانونی تصویب بشه مانند سایرکشورها از خمات اجتماعی محروم بشه .
  • گودرزی A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    از بانک درخواست کننده در مورد طرح وام ازدواج خرید کالا سوال کردم گفتند اصلا چنین طرحی وجود ندارد و تا به حال پرداختی نداریم و نخواهیم داشت . از شما مسئول اعتبارات عزیز در این راستا خواهشمند است وقتی طرحی به مرحله اجرا در میآید قبل از اطلاع رسانی به مردم به مسئولین خود در بانک های ساسر کشور اطلاع دهید تا وقتی از طرف زوجین چنین طرحی عنوان میشود اظهار نااطلاعی نکنند که انگار بار اول هست که چنین طرحی را میشنوند. با تشکر
  • علی A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    1 0
    من این مقدار 20 میلیون تومان برای خرید وسایل خانه نیاز ندارم. من با به این وام برای ساخت و تکمیل خانه یا اشتغال نیاز دارم آیا مسؤلین این موضوع را در نظر گرفته اند؟
  • مریم A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    آیا میشه با این وام فرش دستباف ایرانی خرید؟؟؟
  • بی نام DE ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    من رفتم از بانک ملی پرسیدم رئیس اون بانک گفت همچین چیزی وجود نداره.کدوم وام 20 میلیونیهمش شایعه است انگار از هیچ چی خبر نداره.