رییس سازمان انرژی اتمی از برنامه راه اندازی بیمارستان بزرگ تخصصی هسته ای و موافقت رییس جمهوری با این طرح خبر داد و گفت: زمین احداث این بیمارستان هم تقریبا تامین شده و به زودی اقدامات اجرایی آن شروع می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اکبر صالحی روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان این که در بعد فنی اطمینان می دهم که نگران فعالیت صلح آمیز هسته ای ما نباشید، گفت: البته دولت باید در بعد سرمایه گذاری کمک کند و برای این بخش اولویت قائل شود.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت نیروگاه با روسیه و همچنین مذاکرات با چینی ها برای ساخت دو نیروگاه دیگر اظهار داشت: دولت باید در تامین مالی این پروژه ها قدم بردارد.
صالحی با اشاره به برخی دستاوردهای صنعت هسته ای، از برنامه سازمان انرژی اتمی برای راه اندازی بیمارستان بزرگ تخصصی هسته ای خبر داد و با اشاره به موافقت رییس جمهوری در این زمینه اظهار داشت: زمین احداث این بیمارستان هم تقریبا تامین شده و به زودی اقدامات اجرایی آن شروع می شود.
رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به استفاده بیش از یک میلیون نفر از بیماران کشور از رادیوداروهای تولید ایران، اظهار داشت: این در حالی است که در منطقه خاورمیانه کشور دیگری نمی تواند این کار را انجام دهد ولی ما صادر کننده رادیو دارو شدیم.
صالحی با اشاره به پروژه GNP گفت: بر اساس این برنامه تولید رادیوداروها در کشور استانداردسازی می شود، هر چند رادیوداروهای ایران هم اکنون نیز دارای استاندارد است اما با اجرای این برنامه این استانداردها مورد پذیرش بین المللی خواهد بود و عرضه کننده عمده رادیو دارو می شویم.
به گفته رییس سازمان انرژی اتمی، با به کار افتادن راکتور اراک، رادیوداروهای متنوعی تولید می شود و ایزوتوپ های مورد نیاز صنعت هم تولید خواهد شد.
صالحی افزود: طی هشت سال آینده وضعیت صنعتی ما رشد یافته و توجیه پذیر و در شرایطی خواهد بود که نسبت هزینه و فایده آن برقرار باشد.
وی درباره سانتریفیوژ های IR8 گفت: تست های مکانیکی این ماشین ها از سال 92 شروع شده و ما هنوز هم بر روی تست های مکانیکی کار می کنیم.
صالحی اظهار امیدواری کرد: ظرف یکسال آینده بتوانیم به این ماشین ها گاز اورانیوم تزریق کرده و آرام آرام زنجیره های میانی را دایر کنیم.
وی تصریح کرد: بازرسی ها هم در چارچوب قرارداد پادمانی ما و بعد هم اگر پروتکل الحاقی عملیاتی شود، در آن چارچوب خواهد بود و هیچ نگرانی نداریم.
** مذاکره کنندگان باید پاسخگو باشند
رییس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لزوم پاسخگویی به هرگونه سوال در مورد برجام گفت: افرادی ممکن است به اعتبار شخصی و جایگاه تخصصی خود نظراتی داشته باشند که در جای خود محترم است و بر مذاکره کنندگاه واجب است که پاسخگو باشند.
وی یادآور شد: ما در بعد فنی علیرغم پذیرش یکسری محدودیت های ظاهری اعلام می کنیم که فعالیت های صلح آمیز کشورمان در عرصه هسته ای نه با کندی روبرو خواهد شد و نه متوقف می شود و برای این حرفمان استدلال داریم.
** تولید چه سانتریفیوژی با چه مواد اولیه و به چه منظوری
صالحی گفت: برخی می گویند تعداد سانتریفیوژها از 20 هزار تا به پنج هزار تا رسیده است . بارها گفته ایم که در حال حاضر 9 هزار و 100 دستگاه سانتریفیوژ کار می کند و سالانه دو کیلو اورانیوم غنی سازی می کنیم. اگر ده هزار تای دیگر هم کار می کرد این رقم سالانه چهار هزار کیلو می شد و در این شرایط فاصله ما با 30 هزار کیلو اورانیوم غنی شده فاصله زیادی است.
رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: اگر 20 هزار دستگاه سانتریفیوژ کار می کرد حداقل باید هشت سال کار می کردند تا 30 هزار کیلو اورانیوم غنی شده به دست بیاید. ممکن است گفته شود سانتریفیوژهای بیشتری می ساختیم؛ بله ، ما در 25 سال به 20 هزار دستگاه رسیدیم. الان هم البته اگر اراده باشد توان تولید سانتریفیوژهای بالا را داریم اما چه نوع سانتریفیوژ و با چه مواد اولیه و به چه منظوری؟ این سوالاتی است که باید به آن پاسخ داده شود.
رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: فرض کنیم الان 190 هزار سانتریفیوژ IR1 داشتیم. فرض کنیم در بالای نطنز سوله می زدیم و اینها را جا می دادیم و الان هم این 190 هزار تا را داشتیم و یا بالاترین از این ، 190 هزار سو ظرفیت تولید با IR8 داشتیم ، مواد اولیه آن را از کجا تهیه می کردیم؟ اگر این مواد به دستگاه ها تزریق می شد در سال اول تمام می شد ؛ بعد از آن باید چه کار می کردیم و این سوالی است که عزیزانی که معترضند به آن پاسخ نمی دهند.
معاون رییس جمهور یادآور شد: الان اگر 200 هزار سو را هم داشتیم برای چه مدت می توانستیم غنی سازی کنیم و با فرض اینکه غنی سازی کردیم بحث مواد اولیه هم هست در واقع شما برای 30 هزار سو باید 60 مجتمع سوخت درست کنید و آیا الان توان ساخت مجتمع سوخت را با استانداردهای مورد نیاز دارید؟ این کار مدتی طول می کشد.
رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: الان پنج هزار ماشین سالانه حدود 1500 کیلو اورانیوم غنی می کنند و با 9 هزار ماشین این رقم به دو هزار کیلو می رسد. فاصله این رقم با 30 هزار کیلو زیاد است و از سوی دیگر فاصله 9 هزار ماشین با پنج هزار تا که قرار است طی ماه های آینده کار کنند زیاد نیست و ما چیزی از دست ندادیم. در واقع ما 500 کیلو از دست دادیم در حالی که ما 30 هزار کیلو می خواهیم آن هم فقط برای یک سال.
صالحی افزود: دوستانی که مدعی هستند به گونه ای افکار عمومی را مشوش می کنند که گویی اتفاق ناگوار و عقب نشینی خائنانه ای رخ داده است.
وی اظهارداشت: از سال 69 تا الان روی ماشین های IR1 کار کردیم. مصاحبه کردند و گفتند اینها از رده خارج شده است. ما خود کار کردیم . دانشمندان ما غیرتمندانه بدون کمک کسی آنها را به راه انداختند و با توانمندی خود به آستانه فناوری هسته ای رسیدیم . بعد از آن هشت نسل سانتریفیوژ ساخته شده است .همه نمونه های آن را ساختند و تست کردند . آرام آرام آنهایی که امکان موفقیت دارد را انتخاب می کنیم و این مساله زمان می برد.
صالحی با اشاره به اینکه براساس گزارش شرکت بزرگ یورنکو در سال 2002 برای به تولید انبوه رساندن یک دستگاه ماشین سانتریفیوژ حداقل هشت سال زمان نیاز است تا ماشین ها به قابلیت غنی سازی تجاری برسند گفت: بله می شود این ماشین ها را 6 ماهه ساخت اما باید از منظر تجاری و طول عمر هم آنها را مدنظر قرار داد. الان ماشین های IR8 و IR6 ماشین های امیدبخشی هستند که می توانیم در آینده آن را به کار بگیریم و حدودا هشت سال زمان می برد بنابر این چیزی از دست ندادیم.
رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: حتی اگر مذاکره و برجامی در کار نبود هرکس هم رییس سازمان انرژی اتمی بود و جهادی هم کار می کرد هشت سال طول می کشید تا ماشین های IR8 را به تولید انبوه برسانند. الان این ماشین ها را تست می کنیم و طی یکسال آینده با گاز آنها را تست کنیم و این مسیر باید طی شود.
وی یادآور شد: ما محدودیت های مختصری پذیرفتیم و آن هم این است که در طول 10 سال زنجیره های ما 30 تایی باشد. دوست داشتیم این زنجیره 200 تایی باشد . ما این محدودیت را پذیرفتیم اما اگر از کارشناسان زبده هم بپرسیدبه شما می گویند که با یک زنجیره 29 تایی عملا 85 درصد اطلاعات مورد نیاز را کسب می کنیم و با این حساب این مقدار اطلاعات را در بازه زمانی معقول به دست می آوریم.
** گوی آتش در دست آمریکا و روسیه
معاون رییس جمهور در ادامه به یکی دیگر از انتقادات منتقدین در مورد پلوتونیوم اشاره کرد و گفت: می گویند پلوتونیوم مورد نیاز است و ما می توانیم از آن سوخت بسازیم .بله ؛ با خیلی چیزها خیلی کارها می شود کرد اما هر چیز زمان خود و جای خود را دارد و زمانی نیست که ما پلوتونیوم را به عنوان ماده اصلی سوخت مدنظر قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: پلوتونیوم الان همچون گوی آتش روی دست آمریکا و روسیه مانده و نمی دانند با آن چکار کنند .اگر نمی دانید بپرسید و اگر می دانید حرف حق را بزنید .چرا افکار عمومی را مشوش می کنید؟
معاون رییس جمهور گفت: ما که به دنبال سلاح هسته ای نیستیم و اگر پیرو فرمان رهبری هستیم به دنبال سلاح نیستیم . ما حالا حالاها دنبال سوخت پلوتونیم نیستیم. باید اولویت ها را بشناسیم . هنوز در مرحله سوخت اورانیوم هستیم و از حالا تا 10- 15 سال آینده پلوتونیوم هم نداریم که روی آن کار کنیم.
به گفته صالحی سوخت مصرف شده نیروگاه بوشهر باید طبق قرارداد به روسیه برگردانده شود و سوخت راکتور تهران هم قابل توجه نیست .
وی درباره راکتور اراک هم گفت: این راکتور سه چهار سال دیگر به سرانجام می رسد و چند سال هم زمان می برد تا سوخت آن مصرف شود . بنابر این ما اصلا ماده ای نداریم که آن را تبدیل به فلز و سوخت کنیم. با این حال به گونه ای صحبت می کنند که گویی اگر پلوتونیوم باشد فردا آن را تبدیل به سوخت می کنیم. حال آن که پلوتونیوم مثل اورانیوم نیست . ماده خطرناک و سمی است که باید از راه دور با آن کار کنید.
رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: از حالا ما وارد فاز جدیدی می شویم و فرصت هشت تا 10 سال فرصت مناسبی خواهد بود تا بتوانیم دستاوردهای خود را به بلوغ برسانیم و با رفع محدودیت ها و همکاری های بین المللی بتوانیم زنجیره سوخت را کامل کنیم
وی یادآور شد: با روس ها صحبت می کنیم تا در آینده نزدیک با یکدیگر همکاری کنیم و بتوانیم سالانه چند مجتمع سوخت بسازیم؛ چیزی که پیش از این تصور نمی شد . مجتمعی هم با کمک چینی ها در اراک می سازیم که این مجتمع ها ما را به خاطر انتقال تکنولوژی و دانش فنی چند دهه جلو می اندازد.
صالحی وارد شدن ایران به جمع کشورهای عرضه کننده اورانیوم غنی شده و آب سنگین را افتخاری برای ایران ذکر کرد و گفت: با عرضه این دو ماده ما وارد کلوپ با عضویت چند کشور محدود شدیم و می توانیم در ازای آن اورانیوم طبیعی بگیریم. برای اولین بار هم مجبور شدند محدودیت های عدم اشاعه ای را رفع کنند. دستاوردهایی که اگر در مسیر عادی بودیم هیچ وقت به آن نمی رسیدیم.
وی خاطرنشان کرد: نمی گویم بعد فنی برجام بی عیب و نقص و آرمانی است. به هر حال ما مذاکره کردیم و طرف مقابل هم باید حرفی برای توجیه خود داشته باشد . می گویند جلوی انحراف ایران به سمت ساخت سلاح را گرفتیم؛بگویند، ما که دنبال سلاح نیستیم .

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    2 0
    بیمارستان هسته ای واقعا عالیه
  • بی نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    2 0
    لعنت بر چین و روسیه چپاول گر. دست از سر ایران بر نمیدارن؟؟