دنیای اقتصاد نوشت:

تشدید رکود در بازار خودرو کشور در حالی این روزها به سوژه‌ای داغ تبدیل شده که شاید «خوش‌بینی محض ایرانی‌ها به حضور خودروسازان بزرگ خارجی در جاده مخصوص» و «تولید و عرضه محصولات باکیفیت و دارای قیمت مناسب» بیش از هر مساله دیگری به این رکود دامن زده است.

هرچند این «خوش‌بینی» طی یک ماه گذشته و پس از «توافق هسته‌ای وین» میان ایران و کشورهای گروه 1+5، شدت یافته است، اما ریشه‌ای حدودا یک سال و نیمه دارد و پس از توافق هسته‌ای ژنو، در میان نه فقط مشتریان بازار خودرو که در بین بخش بزرگی از جامعه ایران به وجود آمده است. توافق‌های هسته‌ای که میان ایران و کشورهای گروه 1+5 در ژنو، لوزان و به خصوص در وین رخ داد، مشتریان بازار خودرو کشور را به حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران خوشحال کرد تا آنها از دو جهت نسبت به آینده امیدوار شوند؛ اول اینکه این «حضور» می‌تواند عرضه محصولاتی با کیفیت و متناسب با استانداردهای جهانی در ایران را به دنبال داشته باشد و دوم اینکه خودروهای عرضه شده قیمت مناسبی خواهند داشت. به‌عبارت بهتر، بخش قابل‌توجهی از ایرانی‌ها با این تصور که قرار است محصولاتی جدید و با کیفیت و دارای قیمت مناسب روانه بازار کشور شوند، فعلا خرید خودرو را تحریم کرده‌اند. آنها در واقع بیم این را دارند که در صورت خرید خودرو در مقطع فعلی، در آینده و پس از ورود محصولات جدید به کشور متضرر شوند، بنابراین فعلا دست نگه داشته و چشم به آینده دوخته‌اند. این دسته از مشتریان خرید خودرو در این شرایط را ریسک دانسته و می‌خواهند آنقدر صبر کنند، تا در بهترین زمان ممکن، مناسب‌ترین و به‌صرفه‌ترین خودرو را بخرند. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران و تولید و یا ورود خودروهای به روز و دارای قیمت و کیفیت مناسب به کشور، پروسه‌ای زمانبر به‌شمار می‌رود و شاید دو سال به طول بکشد. به گفته آنها، از طرفی مشخص نیست خودروهای آینده بازار ایران دارای قیمت مناسبی برای مشتریان باشند، به نحوی که حتی اگر امثال فولکس واگن و فیات و سیتروئن و بنز و... هم به ایران بیایند و خودرو تولید کنند، شاید قیمت محصولات آنها نتواند بخش بزرگی از مشتریان داخلی را راضی و شرایط را برای خودرودار شدن‌شان فراهم کند.

ورود خودروهای جدیددو سال دیگر

هرچند پس از توافق هسته‌ای وین، اخبار زیادی مبنی بر حضور خودروسازان خارجی در ایران منتشر شد، اما تا به امروز هیچ قراردادی میان آنها و شرکت‌های خودروساز داخلی به امضا نرسیده است. نه تنها قراردادی امضا نشده، بلکه نه خودروسازان خارجی برنامه‌ای برای حضور در ایران ارائه داده‌اند و نه داخلی‌ها از جزئیات مذاکرات خود با شرکت‌های خارجی و زمان حضور آنها در «جاده مخصوص» به میان می‌آورند. پژو و رنو از فرانسه، فولکس واگن و بنز از آلمان و فیات از ایتالیا، از جمله شرکت‌هایی هستند که تمایل خود برای حضور در بازار ایران را اعلام کرده و حتی مذاکراتی نیز میان آنها با خودروسازان کشور انجام شده است، اما زمان حضورشان اصلا مشخص نیست. در این بین، حتی پژو و رنو که پیش‌تر طعم بازار خودرو کشور را چشیده‌اند و مذاکراتی بسیار جدی میان آنها و غول‌های جاده مخصوص انجام شده نیز جزئیات برنامه خود برای حضور در ایران را اعلام نکرده‌اند، چه رسد به فولکس و فیات که تازه در مراحل اولیه مذاکرات با ایران خودرو و سایپا قرار دارند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد حضور بزرگان خودروسازی دنیا در ایران، پروسه‌ای زمانبر به شمار می‌رود و این طور نیست که از فردای لغو تحریم‌ها، فولکس و فیات و پژو و رنو و... محصولات جدید خود را روانه بازار ایران کنند. آن طور که سعید لیلاز کارشناس اقتصادی کشور در گفت و گو با اقتصادنیوز عنوان کرده، اگر بین خودروسازان داخلی و خارجی تفاهمی شکل گیرد حداقل دو سال طول می‌کشد تا آن تفاهم یا قرارداد به مرحله تاثیرگذاری خود بر بازار نزدیک شود. به گفته وی، این گونه نیست که بگوییم مثلا امروز فولکس واگن یا فیات به ایران آمده‌اند پس دست نگه داریم و خودرو نخریم تا ارزان شود؛ زیرا ورود خودروهای جدید دو سال طول خواهد کشید. اظهارات لیلاز را دبیر انجمن خودروسازان نیز به نوعی تایید کرده و می‌گوید که تولید خودروی جدید با شرایط اعلام شده حداقل دو سال زمان نیاز دارد و نباید تصور کنیم مثلا از شش ماه دیگر خودروهای جدید اروپایی یا خارجی وارد خطوط تولید خواهند شد. احمد نعمت بخش تاکید کرده که پس از تصویب برجام در مجالس ایران و آمریکا، دو سه ماه طول می‌کشد تا مناقصه‌ها برای حضور خودروسازان خارجی در ایران برگزار و تازه معلوم شود چه شرکتی برنده آن می‌شود. به گفته وی، پس از انتخاب طرف خارجی هم چند ماه باید برای مذاکرات و عقد قرارداد زمان گذاشت و چندین ماه دیگر نیز بابت ساخت قالب خودروهای جدید و تولید و عرضه آنها به بازار حوصله کرد.

خودروهای ارزان می‌آیند؟

اما دلخوشی دیگر مشتریان ایرانی، ورود خودروهای دارای کیفیت و قیمت مناسب به کشور است، چه آنکه آنها امیدوارند با حضور بزرگان خودروسازی جهان، صاحب محصولاتی ارزان‌تر و البته با کیفیت‌تر از خودروهای داخلی شوند. این در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، تضمینی برای ورود خودروهای ارزان به کشور وجود ندارد؛ زیرا خودروسازان خارجی به هر حال مجبورند در فضای کسب و کار ایران فعالیت کنند و از طرفی، بعید است از پرداخت تعرفه واردات قطعات معاف شوند. به اعتقاد کارشناسان، مساله دیگر اینجاست که کیفیت بالا، قیمت خاص خود را نیز دارد؛ به‌عبارت بهتر، این طور نیست که مثلا فولکس و فیات خودروهای باکیفیت خود را با قیمتی ارزان در ایران عرضه کنند و ایرانی‌ها بتوانند با پول پراید و پژو 405، محصولات روز اروپا را سوار شوند. با این حساب حتی با حضور خودروسازان خارجی در ایران نیز شاید باز هم بخش قابل‌توجهی از مشتریان ایرانی نتوانند از این کلاه، نمدی برای خود بسازند و همچنان مجبور به خرید خودروهای داخلی باشند.
22539

کد خبر 447226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    56 2
    «خودروهای خوب» کی می‌رسند؟ هرگز مهم نیست کدوم کارخونه بیاد با ایران قرداد ببنده بازم خودروسازا جنس آشغال میدن فقط فرقش اینه جای پژو میشه بنز یا رنو یا یه چیز دیگه باید گمرک رو از ماشین خارجی بر دارن تا رقابت ایجاد بشه بعد میشه امید داشت
  • حجت A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    37 0
    امیدوارم نویسنده متن بدور از جانبداری متن رو نوشته باشه و خودش هم مشتری و مصرف کننده محصولات داخلی باشه چرا ما باید پول محصول روز دنیا رو بدیم واسه محصولی که 1 چهارم کیفیت مشابه خارجیش رو نداره، به چه قیمتی؟ خودروساز داخلی تا زمانی که بازار رو بدون رقیب میبینه میتونه هر جور دلش خواست با مصرف کننده تا کنه 2 سال که هیچ 10 سالم طول بکشه من یکی منتظر محصول با کیفیت می مونم سال به سال ماشینای داخلی با مشکلات بیشتر وارد بازار میشن و عدم پاسخگویی خودرو ساز خیلی توهین امیزه به امید محصولی در خور شان ما ایرانیا
  • بی نام IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    44 0
    معلومه تا وقتی شماها هستین و جیبای بینهاییتون که هیچ وقتم پر نمیشه معلومه که به هر نحوی شده سنگ میندازین وسط دولت باید و باید گمرک واردات خودرو و قطعات رو کامل برداره تا خود مردم فهیم ایرانی تصمیم بگیرن مونتاژ قراضه بگیرن یا ماشین روز با کیفیت
  • علی A1 ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    32 0
    این طور نیست که مثلا فولکس و فیات خودروهای باکیفیت خود را با قیمتی ارزان در ایران عرضه کنند و ایرانی‌ها بتوانند با پول پراید و پژو 405، محصولات روز اروپا را سوار شوند" چندین بار این جمله رو خوندم و واقعا متاسفم
  • بی نام A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    33 0
    چند وقتیه که این جور مقالات که مردم رو تشویق به خرید خودرو میکنه زیاد شده. نمیدونم خودروسازها برای چاپ این مقالات در رسانه های گروهی چقدر هزینه میکنن.
  • بی نام A1 ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    53 1
    نخرید نخرید .دیگه بسه انقدر بهمون ظلم کردن
  • دانیال A1 ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    43 1
    اگه صد سال دیگه هم طول بکشه ما این بنجول های داخلیو نمی خریم...
  • بی نام A1 ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    44 4
    حالم بهم خورد از لحن تحقیر آمیز نویسنده.
  • fd A1 ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    28 0
    درود بر غیرت ملت ایران اگر همینطور ادامه بدهند این افراد سود جو ومنفعت طلب سرجایشان خواهند نشست اون وقت می گویند باقلا بیار پراید ببر
  • علی A1 ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    30 0
    خودروی صفر نمیخرم. تا کاهش شدید قیمت و افزایش قابل توجه کیفیت خودروی صفر نمیخرم. اتحاد شرط پیروزی.
  • بدون نام ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    23 0
    اش كشك خاله است ديگه چرانبايدقيمت اين ماشينهاباقيمت اروپايكي باشه ?ملت مابايدتورنج زندگي كنن براي چي
  • مهرداد A1 ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    23 1
    نمیدونم با اینکه نظراتم را چاپ نمیکنید چرا باز هم نظر میدم . تمام زورتون رو میزنید که به مردم بقبولانید لگن های داخلی قیمت عادلانه ای دارند . اگر گمرک و اداره مالیات و دارایی و هزار سازمان دیگه دهن باز نکرده بودن ، با همین دلار 3400 تومنی هم این ماشین ها بصرفه بودند و در ایران فروش میرفتند . قیمت دلاری برند های معروف در سایت هایشان موجود است . چند کشور در دنیا میتوانید نام ببرید که مالیات و عوارض ورود خودروشون اندازه ایران باشه ؟
  • sadegh IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    33 0
    نتیجه ی این مقاله هر چی که می خواد باشه... اما قطعا باعث نمیشه من پراید حلبی 20 میلیونی بخرم
  • ناشناس IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    32 1
    داداش ما نمی خریم حالا هرچه میخواین شما هم اینجا روضه بخونین نمیخریممممممم
  • بی نام A1 ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    28 1
    چقدر پول از حلبی ثازهای ایرانی گرفتی این را چاپ کنی؟
  • بی نام IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    31 0
    نمی خریم .....................................................................................
  • بی نام IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    37 0
    برای خودتون می نویسید و نسخه می پیچید تا دل خودروسارای داخلی رو شاد کنید ان شاالله که داخلیها برشکست بشن از شرشون راحت شیم
  • بی نام IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    22 0
    الان که اینها را نوشتید به خطر مردم نوشتید یا به خاطر خودرو سازها ؟ کاش به فکر مردم بودید...... واقعا قیمت ماشین ما باید اینقدر گران باشه که اصلا کیفیت ندارند . مردم عزیز نخرید نخرید
  • نا امید A1 ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    10 1
    دولت امید و تدبیر با هم دلی وهم زبانی با خودرو سازها امیدی برای ماشین دار شدن ما نمیمونه واگر خودروی خوبی هم بیاد با گرفتن گمرکی زیاد کاری میکنند که مردم قدرت خرید آن رو نداشته باشند ومجبور شوند آشغال های ایرانخودرو و سایپا رو بخرندبخرند بخرند بخرند......
  • اندیشمند A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    10 0
    آخه چقدراخبارتکراری یعنی چهارهفته هست که هیچ خبری حرکتی چیزی اقتصادی ماندیدیم چه خبره
  • محمد A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    15 0
    دنیای اقتصاد چقد از ایران خودرو و سایپا گرفتی که اینجوری واسشون بازار گرمی میکنی؟ ملت لطفا نخرید تا نابود بشن همین. یه نگاه کوچیک به سایت اصلی کمپانی های خارجی نشون میده که اونا توی همه رنج قیمتی خودرو دارن و از خداشونه به ایران بفروشن.
  • بی نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    18 0
    با اين حرف ها نمي تونين بازار گرمي كنين. فكري به حال كيفيت و قيمت كنين
  • مهندس A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    18 0
    چه لزومی داره که محصولات بی کیفیت بخریم انقدر نمیخریم تا خودروسازها مجبور به کاهش قیمت بشن اقای کارشناس اثار این کارم توی نمایندگیها میشه دید که خیلی از ماشین هارو از دم قسط با تحویل فوری شروع به فروش کردن
  • amir A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    18 0
    از این گزارش این طور بر میاد که مردم دارن درست حرکت میکنن واگر همین طور ادامه بدن قیمت خودرو ها واقعی میشه . این دومین گزارش سایت درباره قیمت خودرو هست که میخواد مردم رو به خرید خودرو راغب کنه و معلوم هست که خودرو سازان بد جوری دنبال بازار هستن پس اگر همینطور جلو بره مجبور میشن که هزینه های اضافه خودشون رو کم کنن و فشارش رو روی دوش خریداران خودرو نندازن.
  • امیر IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    30 0
    ممنون که اطلاع دادید. پس من صبر میکنم. همین ماشینمو نگه میدارم و دو سال دیگه ماشین با کیفیت میخرم.
  • حسین A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    32 0
    آقا نمیخریم این لگن های ایران خودرو و سایپا اینقدم شما تبلیغ نکنید چون فایده ای نداره
  • حسین IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    26 0
    اقا اصلا دوسال دیگه هم که باشه سعی کنید خودرو نو نخرید تا ارزون بشه بعد اگه خواستید بخرید
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    18 0
    چرا به جای دفاع از حق و حقوق مردم سنگ خودرو سازها را به سینه میزنید ؟ پیشنهاد می کنم روزهایی را که مردم درپژو 405 میسوختند را به همراه عکس العمل ایران خودرو به یاد بیارید .
  • محمد A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    18 0
    خوب کسی عجله داشته باشه خودرو دست دوم و کارکرده بگیره بهتره تا بعد پشیمون بشه ...
  • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    23 0
    بازهم نخرید مردم ایران عزیز، حداقل شاید کیفیت را بالا ببرنند
  • بی نام A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    24 0
    اگه شده 2 سال ديگر هم تحمل مي‌كنيم و خودروي بي كيفيت و گران داخلي را نخواهيم خريد. خودرو سازان داخلي تا به امروز مردم كشور رو سركيسه كرده‌اند.
  • رامین A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    21 0
    نمیخریم اقا ولسلام
  • پارس نیرو A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    29 0
    بنگاه پدرم 20 تا انواع ماشین ایران خودرو توش 4 ماه پارک شده و با 1 تومان زیر قیمت هنوز کسی نمی خره
  • فری IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    23 0
    جر بدین خودتونو ، کسی دیگه ازتون ماشین نمیخره. ... بسوزه
  • سامان IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    10 0
    البته اگر دولت واقعا" بنای جلب سرمایه خارجی به کشور را دارد باید برایشان ضمانت سرمایه و تسهیلات فراهم کند، باید تعرفه ها را بردارند، باید حقوق و دستمزد مردم را هم افزایش دهند، باید شرایط فروش متنوع مانند همه کشورهای درست و حسابی به اجرا بگذارند... باید و باید... مگر همین ترکیه همسایه ما نیست، شما بروید در خیابان هایشان و تنوع خودروها را مشاهده کنید، خودروهای روز دنیا با قیمت همین پراید، 206 و ال90 و ... به فروش می رسند ، البته که خودرو با قیمت لندکروز و لکسوس و آئودی هم دارند، بازارها به درستی سگمنت شده هستند... اما ما
  • علی IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    6 0
    بحث انتظار نیست آقای نویسنده بحث اینه که ما این افراد سودجو رو به زانو درمیاریم و نابود می کنیم. من خودم قرار بود خودرو بخرم ولی دست نگه داشتم و نخواهم خرید. فعلا دست نگه می داریم تا این ها رو نابود کنیم. بعد حالا خودرو ارزان آمد که چقدر هم خوب اگر هم نیامد حذاقل خودرو های با کیفیت خارجی رو کمی گران تر می خریم. مردم به 405 و پراید پول ندید بذارید این ها نابود بشن. سال ها خون ملت رو تو شیشه کردن. ان شاالله تا ورشکستگی کامل این ها ادامه میدیم. صنعت خودرو سازی ایران باید متحول بشه و 20 سال یک خودرو رو هر سال با کیفیت کمتر تولید نکنه... برای این کار باید از نو شروع کرد با افراد جدید تر. تا اون موقع ما پول خرج این آشغال ها نمی کنیم
  • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    6 0
    ما دست رنج یه عمر کارگريمون رو بدیم یه مشت دزد از خدا بی خبر بخوره مگه اون بالایی ها کم دزدیدن من بخاطر نداشتن پول کافی نتونستم ماشین بخرم مگه این حق و ناس نیست که سرمایه یه ملت که حقشونه بخورم و کسی حرفی نزنه من نمی خرم پراید چون دوس دارم بهتر سوار بشم نمی خرم پژو چون پولمو میدم یک مشت کلاهبرداری بردار حرومتون باشه پولاي ای ملت
  • وحید رجایی A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    6 0
    پس از عرض سلام خمت نویسنده محترم این مقاله ما مردم، در ابتدا باید خدمت ایشان متذکر شویم که بیان درست ضرب المثل پایانی ایشان، "از این نمد برای خود کلاه ساختن " میباشد نه "از این کلاه برای خود نمد ساختن". دوم اینکه شاید با 20 ملیون تومان نتوان فولکس یا فیات خرید، ولی با 48 میلیون تومانی که بعنوان قیمت خودروی دنا در نظر گرفته شده بود احتمالا و با 60 یا 70 میلیونی که برای خودرویی نظیر چری ایکس 33 در نظر گرفته شده قطعا میتوان خودرویی نظیر فولکس و یا فیات خریداری کرد. سوم اینکه برای نویسنده محترم متاسف شده ام که ملت ایران را حتی شایسته خودروهای متوسطی چون فولکس ویا فیات هم ندانسته و با این مقاله سعی در سست کردن عزم مصرف کنندگان طبقه متوسط اجتماع که البته ایرانی هستند را دارد.
  • میلاد RO ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    7 0
    با خوندن این دست مقالات، افرادی مث من که نیاز شدید به وسیله دارن واسه کارشون، یه جورایی ترغیب به خرید میشن ولی باز دم مردممون گرم، وقتی این اتحادو میبینی، اونقد ارزش داره که سختی بی وسیله بودن کارتو 2 سال که هیچ، چن سال دیگه هم تحمل کنی، ولی زیر بار خفت خرید کیفیت پایین با قیمت بالا نری...
  • کوروش کبیر A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    2 0
    یعنی ملت ایران حق سوار شدن بربهترینهارا ندارن متاسفم برای مردم خودم