مسئول اداره مطالعات و خدمات فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز از کاهش ۲۰ میلیون متر مکعب از ظرفیت مخزن سد کرج به علت بارگذاری رسوب حاصل از فرسایش خاک خبر داد.

به گزارش مهر،مجید رحمانی با اشاره به فرسایش بیشتر خاک در نقاط بدون پوشش گیاهی اظهار کرد: میزان فرسایش خاک در این مناطق ۳۵ تن در هکتار است که نیمی از این فرسایش در مخزن سدها بارگذاری می شود.
وی افزود: این وضعیت و رسوب خاک در مخزن سد کرج سبب شده ظرفیت این سد از ۲۰۵ میلیون متر مکعب اولیه به ۱۸۵ میلیون متر مکعب کاهش یابد که علت آن چرای بی رویه و از بین رفتن پوشش گیاهی همچنین اجرا نشدن طرح های آبخیزداری است.
به گفته رحمانی هر متر مکعب از مخزن سد که به وسیله رسوبات اشغال شود، سه متر مکعب آب شرب سد کرج از دست می رود که با توجه به بحران و کمبود آب مشکلاتی ایجاد می کند.
معاون مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: باتوجه به اهمیت کنترل سیل و رسوب در سطح استان به لحاظ وجود دو سد مهم امیر کبیر و طالقان همچنین تراکم بالای جمعیت در استان اجرای عملیات آبخیزداری تاثیر به سزایی در میزان کنترل سیل و رسوب داشته و در حوزه هایی که عملیات اجرایی انجام گرفته به میزان قابل توجهی خطر سیل و رسوب کاهش یافته است.
وجود ۶۸ حوضه آبخیز در البرز
وی یادآور شد: این امر در حوضه آبخیز شهرستان کرج کاملا مشهوده بوده و پس از اجرا مشکلات سیل کاهش چشمگیر و قابل توجهی داشته است.
رحمانی در پایان با اشاره به وجود ۶۸ حوضه آبخیز کوچک و بزرگ در البرز گفت: تمام روان آب های حاصل از بارش باران با شدت های مختلف و جریان های حاصل از ذوب برف همراه با بار ناخالص و آورده های رسوبی محصول فرآیندهای مختلف و متنوع فرسایش، توسط رودخانه های موجود در این حوزه ها در نهایت در رودخانه های کرج، طالقان و رود شور تخلیه می شود؛ بنایراین اجرای عملیات آبخیزداری می تواند از خسارات زیادی جلوگیری کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =