دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سیاست‌های کلی بحث شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حکم پیشنهاد به مقام معظم رهبری است و خود مجمع حق تصویب ندارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محسن رضایی که پس از پایان بیستمین جلسه مجمع تشخیص مصحلت نظام در سال جاری در جمع خبرنگاران درباره بررسی طرح کمیسیون ملی انتخابات و ابهامات پیرامون آن سخن گفت.

به گزارش خبرآنلاین اهم سخنان وی در  گفت و گو با خبرنگاران بدین شرح است:

  • اسراییل باید بداند اگر در جایی بخواهد به منافع ملی ایران حمله کند حتما ایران ساکت نخواهد نشست. اگر آمریکایی‌ها هم بخواهند در قالب تحریم‌های جدید به دخالت در منطقه خلیج فارس و بازرسی کشتی‌ها دست بزنند، قطعا این مساله دخالت در امور ایران محسوب می‌شود و ایران نسبت به این دخالت‌ها بی‌تفاوت نیست. ما همچنان به دنبال راههای مسالمت‌آمیز و تعامل بین کشورهای منطقه و دنیا برای حل و فصل مسائل هستیم و دولت ایران نیز بر همین اساس در روابط خارجی خود عمل می‌کند.
  •   حضور ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن توانست از یک طرف اقتدار ایران را به نمایش بگذارد و موجب یاس و ناامیدی در دشمنان ملت ایران شود و از طرف دیگر موجب تقویت ارزش‌های انقلاب که دهها هزار جوان فداکار برای آن خود را فدا کرده‌اند شود و بدین ترتیب ارزش‌هایی مثل استقلال، ‌آزادی، جمهوری اسلامی و ولایت فقیه بار دیگر در دل جامعه ما تقویت شد.
  •  ملت ما شاهد هستند که دشمنان ما به جای این که از این راهپیمایی‌ها درس عبرت بگیرند ، همچنان ناامیدانه در سطح منطقه خلیج فارس و جهان اسلام به توطئه‌گری مشغول و به دنبال این هستند که بین ایران و کشورهای عربی و اسلامی فاصله بیندازند، ولی قطعا موفق نخواهند شد. ما از سیاست‌ قدیمی آمریکا تجربه زیادی داریم که مرتب تلاش می‌کنند بین کشورهای اسلامی اختلاف بیندازند. حداکثر تلاش ما این است که کشورهای اسلامی و منطقه را توجیه کنیم که گول این کشورها را نخورند و ثابت کنیم این بار هم با شکست روبرو خواهند شد.

طرح کمیسیون ملی انتخابات

  • سیاست‌های کلی انتخابات در ایران که از دو سال پیش وزرای کشور و اطلاعات درباره آن نامه‌هایی را به مقام معظم رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادند، بحث دیگری بود که در جلسه مجمع بررسی شد. آقای پورمحمدی وزیر کشور وقت حدود دو سال پیش یعنی بیش از 21 ماه قبل نامه‌ای به رهبری فرستادند و در آن نامه عنوان کردند به دلیل تغییر مداوم قانون انتخابات به قانونی نیاز داریم که ثبات داشته باشد و با تغییر مجالس و دولت‌ها، تغییر نکند. وزیر اطلاعات نیز نگرانی‌های خود را در این ر ابطه طی نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز کرده و گفته بودند خوب است ثباتی در قانون انتخابات به وجود بیاید.پس از آن، دستور مقام معظم رهبری خطاب به مجمع صادر شد و ایشان در نامه‌ای به مجمع فرمودند «پیشنهاد آقای پورمحمدی ایده‌ای است که ابتدا لازم است در صحن اصلی مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور خودشان مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و بعد از آن مجمع نظر مشورتی خود را نسبت به این پیشنهاد به اینجانب ارائه کند تا تصمیم مقتضی گرفته شود.» بر این اساس تا کنون دو بار دستور مقام معظم رهبری به کمیسیون مربوطه رفته و مجددا به صحن مجمع برگشته است و حتی یک بار هم این مباحث خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد و دوباره ایشان به مجمع فرمودند کار دوباره ادامه پیدا کند. بر این اساس پیشنهادهایی از دست‌اندرکاران انتخابات در سی سال گذشته گرفته شده است و از صاحب‌نظران در این زمینه نیز می‌خواهیم پیشنهادهای خود را به صورت مکتوب به مجمع ارسال کنند تا درباره آن بحث شود.ما این قول را می‌دهیم که حتما با دقت و تامل این بررسی‌ها را انجام دهیم.
  •  مصوب و اجرایی شدن سیاست‌های کلی انتخابات در ایران را منوط به تصمیم‌گیری و دستور مقام معظم رهبری است. سیاست‌های کلی بحث شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حکم پیشنهاد به مقام معظم رهبری است و خود مجمع حق تصویب ندارد و اگر مقام معظم رهبری تصویب کنند به سیاست کلی نظام تبدیل می‌شود.
  •  مساله دیگر این است که ما همه نظرات نخبگان و همچنین قوای سه گانه را مورد بحث قرار می‌دهیم و به پیوست آن سیاست‌ها را به مقام معظم رهبری منعکس می‌کنیم و تا زمانی که ایشان نظر خود را اعلام نکرده‌اند ، این پیشنهادها سندیت و قابلیت اجرا نخواهند داشت.
  • سیاست‌های کلان کشور در چارچوب قانون اساسی است و مثلا هیچ‌گاه نمی‌توان در سیاست‌های کلان ، نظارت شورای نگهبان را حذف کرد؛ چرا که سیاست‌های کلان بعد از قانون اساسی و قبل از قوانین مجلس است و از قانون اساسی تخطی ندارد و تا کنون نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس همین امر عمل کرده است؛ از این رو اگر کسانی اطلاع ندارند و مسائل دیگری را مطرح می‌کنند باید اطلاعاتشان را تکمیل کنند و قوانین و آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام را که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است، بخوانند.

 برخی مصوبات مجمع تشخیص

  • یکی از بحث‌ها مربوط به اختلافیه‌ بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برای تامین قانون مناطق آزاد بود که شامل ایجاد بیمه‌های خصوصی و صنعت بیمه در مناطق آزاد می‌شد که شورای نگهبان آن را مغایر مصوبه مجمع تشخیص مصلحت دانسته بود و در این مجمع درباره آن بحث و مجددا به کمیسیون‌ مربوطه ارجاع شد.

سرنوشت لایحه جامع خدمات ایثارگران

  • حدود 8 ابهام در این لایحه وجود داشت که ما آن‌ها را به مجلس منعکس کرده‌ایم و منتظر پاسخ مجلس هستیم تا لایحه نهایی شود.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 44744

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =