۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۴

اعتماد نوشت:

گويا هر قدر دلواپسان بيشتر بر طبل نگراني از توافق هسته‌اي بكوبند بيشتر شرايط بر وفق مراد چيني‌ها مي‌چرخد. شايد تنها تصوري كه بعد از توافق هسته‌اي مي‌شد اين بود كه اتفاق بزرگ به خروج نرم‌نرمك چيني‌ها از صنعت خودرو ايران و صنعت نفت بينجامد. حتي چشم‌بادامي‌هاي آسيايي نيز نگراني را نشان مي‌دادند و براي جلوگيري از واقعه تلاش‌هايي را آغاز كردند. حالا ورق بر وفق مراد چيني‌ها در حال برگشتن است. نتيجه نشست و برخاست‌ها آن شد كه چيني‌هاي نااميد از حضور بلندمدت در ايران، حالا جايگاه‌شان را تثبيت شده‌تر مي‌بينند. گويا ديگر رفت و آمدهايي هيات‌هاي مختلف اروپايي هم نمي‌تواند خللي به رابطه محكم ايران و چين وارد كند. حالا خيلي‌ها از همراهي چيني‌ها در روزهاي سخت تحريم سخن مي‌گويند و از هندي‌هايي ياد مي‌كنند كه آن روزها به ياد ايران بودند. روند وقايع سبب شد نه تنها بازار ايران آغوش خود را بر كالاهاي چيني نبندد بلكه در فكر راه‌هاي جديد باشد براي همكاري‌هاي تازه. حالا در كنار تمام كمپين‌هاي «خودروي صفر كيلومتر نخريد» وارد‌كنندگان خودروي چيني در كنار خودروسازان در فكر تامين نيازهاي جديد خودرويي با برندهاي چيني هستند؛ استنباطي كه از برگزاري نمايشگاه‌هاي دوره‌اي خودرو در شهرهاي بزرگ به خوبي درك مي‌شود. نمايشگاه شيراز، تبريز و حالا مشهد و داستان تكراري رونمايي از خودروهاي چيني.البته هنوز هم مديران خودرويي معتقدند كه اين خودروها با كيفيت‌ترين خودروهايي هستند كه در چين در حال توليدند و توليد مشترك آنها در ايران به مثابه ورود خودروي بي‌كيفيت نيست. بيژن زاهدي‌‌فر، مديرعامل سايت ايران خودروي خراسان كه سايت تحت مديريتش با رونمايي از شاسي بلند جديد خود از همكاري جديد نخستين خودروساز داخلي با چين خبرداده است در پاسخ به سوال «اعتماد» در مورد علت همكاري با برند چيني روي خط توليد ژاپني و علت توجيه اين امر مي‌گويد: «برند «هايما» برندي است كه قبلا از اين همكار مزدا در ژاپن بوده است و چون از كيفيت بالايي برخوردار است ما اين خودرو را به عنوان خودروي جديد اين سايت انتخاب كرديم و قرار شد در سايت ايران خودرو خراسان و روي خط توليد سوزوكي توليد شود. البته ما از ابتدا هم بارها اعلام كرديم كه تنها ٥ درصد از توليدات ايران خودرو روي خودروهاي چيني است و مابقي به ساير خودروها اختصاص دارد.»وي ادامه مي‌دهد: «چين سالانه ٢٠ ميليون خودرو توليد مي‌كند كه با دومين خودروساز جهان تنها ١٠ ميليون فاصله دارد و اگر درست نگاه كنيم مي‌بينم كه مي‌توانيم در كنار اين برندها به راحتي بازار را بگيريم.»زاهدي در مواجهه با اصرار خبرنگار «اعتماد» براي توجيه توليد خودروي چيني روي خط خودروي ژاپني و با توجه به نارضايتي مردم از خودروهاي چيني در ايران مي‌گويد: «اين يك واقعيت است كه كارهاي هماهنگي براي توليد اين خودرو در سال گذشته انجام شده است و حالا به مرحله توليد رسيده و هيات‌هاي اروپايي تازه دو هفته پيش به ايران آمدند و صحبت از همكاري مشترك كردند بنابراين تا زمان همكاري با اروپايي‌ها زمان زيادي باقي مانده است. ما نمي‌خواهيم جايگاه خودمان براي عرضه خودروهاي جديد را در بازار ايران از دست بدهيم و ارزيابي ما اين است كه مي‌توانيم با اين خودرو بازار خوبي داشته باشيم.»وي در پاسخ به اين سوال «اعتماد» كه رنج قيمتي اين خودرو چقدر است كه اميد واريد بتوانيد بازاري را در اختياز داشته باشيد، خاطرنشان مي‌كند: «پروسه قيمت‌گذاري تا توليد و ورود به بازار طول مي‌كشد اما به نظر مي‌رسد اين خودروبتواند جاي خالي خودروي زير ١٠٠ ميليون را براي ما پر كند. در ايران خودرو بين قيمت ٤٧ تا ١٠٠ ميليون تومان خودرويي نداريم و اين خودرو مي‌تواند اين جاي خالي را پر كند.»زاهدي در عين حال به موضوع همراهي چيني‌ها در زمان تحريم‌ها اشاره مي‌كند و ادامه مي‌دهد: «ما مجبوريم با چيني‌ها همكاري داشته باشيم. آنها در دو سال تحريم‌هاي اقتصادي ايران همراه خوبي براي ايران بودند. صنعت خودرو مثل قالي نيست كه امروز قالي پژو توليد كنيم و فردا قالي بنز. بايد براي توليدات و ورود برند جديدي همكاري و همراهي‌هاي خاصي انجام شود.»وي همچنين در مواجهه با سوالي در مورد استراتژي تدوين شده مركز پژوهش‌ها و اصرار بر عدم همكاري با چيني‌ها گفت: «اين استراتژي دو هفته است اعلام شده و ما در دو سال گذشته براي توليد اين خودرو برنامه‌ريزي كرديم. بگذاريم دو ماه بگذرد براي استراتژي جديد برنامه‌ريزي مي‌كنيم»البته ايران خودرو تنها خودروسازي نيست كه با چيني‌ها همكاري جديدي را آغاز كرده است، سايپا نيز همكاري خود با همكار چيني‌اش را وارد فاز جديد كرده و كار را به جايي رسانده كه نارنجي‌پوشان حاضرند پرايد را كه با نام سايپا آميخته شده است به خاطر خودروهاي توليد مشترك با چيني‌ها و البته ايرانيزاسيون شده كنار بگذارند.

پرايد از جاده مخصوص مي‌رود

رضا تقي‌زاده، مدير بازاريابي و فروش سايپا نيز بالاخره از خروج پرايد از گردونه توليد اين گروه خودروسازي خبر داده و به «اعتماد» مي‌گويد: «خودروهاي ساينا و ساندرو تا دو ماه آينده تجاري‌سازي شده و تا پايان سال جايگزين خط توليد پرايد خواهند شد. ساينا فيس‌ليفت جديد تيباست كه تمام ايرادات تيبا در آن مرتفع شده است و ساندرو در مدل هاچ بك تندر ٩٠ است كه با نظر مردم ساخته شده و اتومات است.»وي در پاسخ به سوال «اعتماد» در مورد قيمت‌گذاري اين خودرو براي جذب بازار گفت: «قيمت‌گذاري توسط شوراي رقابت انجام مي‌شود و ما تابع نظر آنها هستيم، ان‌شاءالله تا يكي دو ماه آينده نظر مي‌دهند و قيمت اين خودروها هم معلوم خواهد شد. البته خودروي ساينا به قيمت ٢٨ ميليون ٥٠٠ هزار تومان تعيين قيمت شده است.»وي در خصوص ميزان توليد و فروش محصولات سايپا طي ٤ ماه گذشته هم گفت: «در اين مدت ١٤٥ هزار دستگاه توليد و ١٢٥ هزار دستگاه به فروش رسيده است. قيمت خودرو متاثر از دو فاكتور تورم‌بخشي و نمره كيفي است، در سال گذشته ميزان تورم‌بخشي بين١٤ تا ١٥ درصد بوده كه هم‌اكنون به ٦ تا ٧ درصد رسيده است كه انتظار مي‌رود با تاييد شوراي رقابت بتوانيم آن را به ٧ تا ١٠ درصد افزايش دهيم.» نقي‌زاده يكي از دلايل كاهش كيفيت خودروهاي داخلي را اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي مي‌داند و مي‌گويد: «در تمام دنيا زماني كه شركت‌هاي خودروساز با مشكلي روبه رو مي‌شوند دولت‌ها از آنها حمايت مي‌كنند اما در ايران وضع به گونه‌اي ديگر است.» وي در پاسخ به سوالي در مورد افزايش كيفيت مورد نظر مردم در مقايسه با برندهاي خارجي براي جلب بازار مي‌گويد: «من را بايد با خودم مقايسه كنيد، شما نمي‌توانيد فوتبال من را با فوتبال علي دايي مقايسه كنيد. اين درست است كه پرايد ظاهر عادي دارد اما پنج ميليون تومان روي آن تجهيزات ايمني نصب شده است و اينها تجهيزات اضافه‌اي هستند كه ما روي پرايد گذاشته‌ايم براي ايمني مردم اما به چشم نمي‌آيد.»نقي‌زاده با استقبال از حذف تعرفه واردات تاكيد كرد: «اتفاقا خيلي خوب است كه تعرفه خودرو برداشته شود تا ببينيم چه خودروسازي مي‌تواند در اين رنج قيمتي خودرو وارد ايران كند. شما بايد اين سوال را كنيد كه اينهايي كه كمپين خودروي داخلي نخريد را ايجاد مي‌كنند چرا كمپين سيگار نكشيد راه نمي‌اندازند؟»

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    94 1
    وقتي بازار انحصاري موجب پرو رو شدن اينا ميشه تو كه ميدوني تعرفه برداشته نميشه تا شما ها به كلاه برادي ادامه بدين
    • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      26 0
      ضرر شما برای سلامتی مردم بیشتر از سیگار است ماشین ها شما تلفات بیشتری از سیگار میگیرد باور کن
  • علي A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    67 2
    ماشين چيني وارد مملكت نكنيد. گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنكه البته به جايي نرسد فرياد است چقدر اين مسئولين اجناس بنجل چيني وارد مملكت كردند و سرمايه اين ملت را هدر دادند بس است مال بيت‌المال را به نابودي نكشانيد درد را بايد به چه كسي گفت مگر اين كشور ... ندارد؟
  • جاویدان IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    42 28
    چین خیلی پیش رفت کرده. خودرو هاشون خیلی خیلی بهتر شده و پر از آپشن شدن. با این اوصاف چند سال دیگه خودرو های چینی دنیا رو می گیرن و خودرو سازای داخلی ما تو فکر ساخت پراید کامیون خواهند بود
  • کیهان IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    51 1
    اراده مردم چیزیست که با این خبر های کذب نابود شدنی نیست شرکت سایپا محکوم به نابودیه و باید مدیرانشو به دادگاه بکشونن خون تک تک ادمایی که بخاطر این شرکت کشته شدند بر گردن سایپاست چه بچه هایی که یتیم نشدند و چه پدر و مادر هایی که داغ دار نشدند سایپا محکومه و باید یه روز در دادگاه محاکمه بشه
  • م م A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    69 1
    هر چی مسوولان صنعت خودرو بیشتر صحبت می کنند، من مصمم تر میشم در همراهی "خودرو نخریم"
  • مهدی A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    24 0
    چی بگیم این خبر و خبر مهاجرت نخبه یزدی باعث شد یک دقیقیه سکوت کنم به خاطر.....
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    57 4
    خرید خودرو از ایران خودرو و سایپا و چینی تحریم دمتون گرم ملت ایران
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    42 0
    آقای نقي‌زاده بعوض گارد گرفتن مقابل مردم سعی کنید به خواسته های مردم احترام بگذارید . زمانه عوض شده مردم زیربار زور نمیروند .
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    40 2
    خوش خیالی محض است اگر فکر کنیم منافع بعضیها میگذارد ما هم مثل تمام دنیا خودروی باکیفیت و ارزان سوار شویم .
  • مرتضی A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    57 2
    خدا ازتون نگذره، پنج میلیون تجهیزات اضافه؟ ایربگ و ترمز ای بی اس اضافه است ؟ حتما فرغون از نظر شما خودوری استاندارده..یه طوری صحبت کرده انگار مردم .... هستند، اونی که شما در مورد مردم فکر میکنید خودتون هستید؟
  • بی نام DE ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    36 9
    خودرو چینی نه.
    • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      8 6
      سوار شدی؟
  • کوروش IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    15 1
    سلام تنها راهش اینه باهم متحد بشیم خودرو صفر نخریم .من وتو گر ما بشود کارهابیست شود
  • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    7 0
    نه.خودرو بی کیفیت نه.
  • على IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    12 0
    باسلام واحترام. شما اوضاع كيفيت وقيمت خودروها رو نزديك به خودرو هاى جهانى برسونيد و هر ايرانى بتونه با حقوق يك سالش يه خودرو ايمن وبه روز بخره من قول ميدم كمپين سيگار نكشيد هم راه بيفته. با تشكر
  • محمد A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    14 0
    فقط نخرید چه ایرانی چه چینی تمام این گزارش و مقاله ها هم از ترس اراده من و شماست.
  • ارش IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    9 1
    اینو از کجا چدا کردن اخه کمپین خودرو صفر نخرین چه ربطی به کمپین سیگار نکشین داره واقعا شماها از مدیر بودن فقط مصاحبه کرد یاد گرفتین وگرنه نه شعورشو دارین نه سوادشو
  • احمد IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    3 4
    والا بنده جک جی5 اتومات دارم با حدود14000کارکرد،بجز مصرفش داخل شهر که بالاست به نسبت پول پرداختی عالیه...همشون بد نیستن چینیها...خبر جون کوتاه بیا خدا خیرت بده...چینی فلان چینی بهمان...هر روز خدا..یه عده هم دانسته یا نادانسته یه حرفایی میزنن..اگه امکانش بود یه برند جهانی باکیفیت تر سوار بشم حتما این کارو میکردم ولی خودتون بهتر میدونید..افسوس...والا
  • فردين A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    21 0
    حق ما : قيمت خودرو در كل ايران برابر با قيمت خودرو در مناطق آزاد تجاري
  • تقی A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    15 1
    مرگ بر ایران خودرو وسایپا درود صد درود بر اهالی کمپین
  • علي IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    3 8
    خودروهاي چيني چندان بد هم نيستند من كه فكر ميكنم شوداي رقابت گرونش كنه
  • ساسان IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    19 0
    1. از ایران خودرو و سایپا و هیچ خودروساز داخلی دیگه ای ماشین صفر نمیخرم. 2. ماشین چینی صفر نمیخرم. لیاقت من و توی ایرانی خیلی خیلی بالاتر از این آت و آشغالهای ایرانی و چینیه. نخرین و نتیجه رو با چشم خودتون ببینین.
  • بی نام A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    2 0
    تو را به امام حسين ع به فكر مردم ضعيف جامعه باشيد و خودرو صفر نخريد .
  • بهمن A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    3 0
    انشاالله خودروهاتون تو برف و بارون میپوسن