مهر: معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش ۸ برابری ظرفیت شبکه اینترنت داخلی و ۱۶ برابری ظرفیت شبکه اینترنت بین الملل تا پایان دولت یازدهم خبر داد.

محمود خسروی امروز در مراسم بهره برداری از پروژه هاب ماهواره ای، عملکرد شرکت ارتباطات زیرساخت را طی دو سال گذشته در دولت یازدهم تشریح کرد و گفت: در دو سال اخیر ۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر فیبر نوری در کشور ایجاد شد که این رکورد طی ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی با تاکید بر نگاه ویژه رئیس جمهور به توسعه ارتباطات زیرساخت به عنوان زمینه ساز خدمات دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات در کشور، گفت: در زمینه توسعه ظرفیت شبکه انتقال نوری در انتهای دولت دهم ۴۵۰ هزار E۱ داشته ایم که امروز این ظرفیت به ۱ میلیون و ۳۳۵ هزار E۱ افزایش یافته و ظرفیت شبکه انتقال نوری به ۲.۹ برابر افزایش یافت. در همین حال قرار است این شبکه تا پایان دولت یازدهم به ۱۲ میلیون E۱ افزایش یابد که رشد ۹ برابری را نشان می دهد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیاردی در شبکه انتقال نوری کشور در سال ۹۳ خاطرنشان کرد: اگر قرار بود با روند قبلی و با سرمایه گذاری گذشته این پروژه اجرایی می شد، ۸ سال طول می کشید.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه ظرفیت شبکه IP داخلی در ابتدای دولت یازدهم ۶۴۳ گیگابیت بر ثانیه بود که امروز به ۲ هزار و ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده است، اضافه کرد: این اقدام از افزایش ۳.۷ برابری حکایت دارد و قرار است ظرفیت این شبکه با ۸ برابر افزایش تا پایان دولت یازدهم به ۲۰ ترابیت در ثانیه برسد.

وی در مورد توسعه ظرفیت شبکه IP بین المللی گفت: رشد این شبکه بر اساس سیاست های شبکه ملی اطلاعات خواهد بود و هم اکنون به ظرفیت ۲۴۵ گیگابیت بر ثانیه رسیده است که قرار است تا دو سال آینده با ۱۶ برابر رشد به ۴ ترابیت برسد.

وی با اشاره به افزایش ترانزیت ارتباطات بین الملل گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده این ظرفیت تا دو سال آینده به ۱۰ ترابیت ترانزیت خواهد رسید.

خسروی سهم ترافیک داخلی از کل ترافیک کشور را ۴۰ درصد عنوان کرد که طی دو سال اخیر ۴ برابر رشد داشته و گفت: نرخ رسمی ترافیک ایران در بین الملل ۱۰ سنت برای تلفن ثابت و ۱۲ سنت برای موبایل تعیین شده است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به راه اندازی پروژه هاب ماهواره ای، این پروژه را سیستم مکمل و پشتیبان شبکه زیرساخت ارتباطی عنوان کرد که می تواند شبکه ای برای مدیریت بحران در زمان بلایای غیر مترقبه و حوادث در کشور با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و جمعیتی ایران باشد.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =