مشاهده یک گونه راسوی کمیاب در چادگان/مرگ "زرده‌بر" بر اثر تصادف جاده‌ای

در پی تماس تلفنی یکی از دوست داران طبیعت مبنی بر مشاهده لاشه گونه ای نامشخص چادگان، با بررسی کارشناسان این لاشه مربوط به گونه ای از راسو به نام «زرده‌بر» تشخیص داده شد که این گونه تاکنون در چادگان مشاهده نشده بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین  به نقل از اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چادگان، در پی تماس تلفنی یکی از دوستداران طبیعت مبنی بر مشاهده لاشه یک گونه نامشخص در ابتدای جاده ورودی شهر چادگان، پرسنل یگان حفاظت این اداره در محل حاضرشدند ولاشه مذکور را بررسی کردند.

در بررسی ها مشخص شد که جانور مذکورگونه زرده بر از خانواده راسوها می باشد که لاشه حیوان به علت فساد از قابلیت لازم برای انجام عملیات تاکسیدرمی برخوردار نبود.

تا کنون گزارشی از مشاهده این گونه در شهرستان چادگان ثبت نشده واین موضوع لزوم انجام اقدام های حفاظتی و بررسی مطالعات زیستگاه در خصوص اینگونه را می طلبد.

زرده بر با نام علمی Vormelaperegusn گونه ای از خانواده راسوها می باشد و در فهرست سرخ iucn ثبت شده است.

از مشخصات این حیوان جثه كوچك، پوزه كوتاه، گوش‌ها نسبتاً بلند با انتهاي سفيدرنگ، پاها كوتاه، دم بلند و پشمالو با انتهاي تيره و رنگ بدن قهوه‌اي و خال‌ها و لكه‌هاي پهن زرد رنگي در نواحي سر، پشت و دم را می توان نام برد.

در اطراف چشم‌ها نيز نوار قهوه‌اي رنگي ديده مي‌شود. در فصل جفت‌گيري (در حالت اسارت) تغييرات مشخصي در رنگ نرهاي غالب به وجود مي‌آيد. در برخي از آنها خال‌هاي زرد روي بدن به لكه‌هاي نارنجي روشن تغيير رنگ مي‌دهند.

اندازه‌ها: طول سر و تنه 29 تا 38 سانتي‌متر، دم 15 تا 21 سانتي‌متر، پا 5/3 تا 5/4 سانتي‌متر، وزن 37 تا 70 گرم. زيستگاه: مناطق استپي و بياباني، اغلب در اراضي باز مشاهده مي‌شود.

پراكندگي: از سيستان تا شمال خراسان، گرگان، سمنان ورامين، اراك، چهارمحال، آذربايجان، كردستان.

عادات: معمولاً شبگرد است. غالباً به صورت انفرادي زندگي مي‌كند. در لانه متروك ساير جانوران ساكن مي‌شود، يا به وسيله پنجه‌هاي قوي و بلندش لانه زيرزميني حفر مي‌كند. حس بينايي ضعيف ولي بويايي‌اش بسيار قوي است. حيوان فعالي است و معمولاً از جوندگان، خرگوش، پرندگان و خزندگان تغذيه مي‌كند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =