گفت و گو با ملی پوش کرد که جنگ زده های کوبانی جایگاه ویژه ای در اینستاگرامش دارند.

هفته نامه تماشاگران امروز نوشت: وریا غفوری بازیکن کرد زبان تیم ملی فوتبال ایران از اولین کسانی بود که با دیدن تصویر آیلان کوچک دلش به درد آمد و با انتشار تصویر او در صفحه شخصی اش نوشت: «خدایا بهای خواستن یک زندگی ساده این است: یعنی توی این دنیای بزرگ جایی برای ان کودک و خانواده او نبود. یعنی انسانیت در وجود مردمانت اینقدر کم شده که این کودک به این شکل در دریایت غرق شود؟» در این باره و در حاشیه سفر تیم ملی به هند، گفت و گویی کوتاه با وریا که پیش از این هم در اعتراض به کشتار مردم کوبانی تصاویری را منتشر کرده بود، انجام داده ایم:

  

از جمله بازیکن هایی هستی که خیلی زود درباره عکس آیلان واکنش نشان دادی؛ وقتی عکس را دیدی چه حسی به تو دست داد؟

من قبلا هم یک سری عکس ها از مهاجرهایی که به خاطر نداشتن امنیت می خواهند از سوریه و کوبانی مهاجرت کنند و به دنبال یک زندگی ساده دور از کشت و کشتار هستند، دیده بودم. تصاویری از کسانی که نمی خواهند هر روز ببینند مادر، پدر، دوستان و خانواده شان جلو چشمانشان می میرند. متاسفانه الان در دنیایی زندگی می کنیم که خیلی راحت این اتفاقات می افتد و هیچ مسئولی از سازمان ملل یا حقوق بشر و ...هیچ واکنشی نشان نمی دهد. خیلی راحت بچه های بیگناه  را در غزه، فلسطین، یمن، کوبانی، سوریه و... می کشند و هیچ کس اعتراض نمی کند. عکس آیلان واقعا دردناک بود، من این عکس را دیدم بغض کردم و الان هم صحبت درباره آن برایم سخت است. چون خودم هم بچه کوچک دارم و واقعا آن تصویر تنم را لرزاند.

ما فقط آیلان را می بینیم بچه های دیگری هم کشته می شوند؛ یک تصویری درست کرده بودند که روح بچه های کوچکی که قبلا به شهادت رسیده بودند، در بهشت به آیلان خوش آمد گفته بودند و به او گفته بودند تو خوش شانس بودی که تصویرت رادنیا دید.

به نظر من همه این کشورها و ابرقدرت ها به دنبال قدرت هستند، در حالی که می توانند خیلی راحت صلح را برقرار کنند و جلوی پدیده ای به نام داعش که خیلی راحت انسان ها را می کشد را بگیرند. پدیده کثیفی که با قباحت تمام اسم الله را هم در پرچم کثیفشان آورده اند و به نام الله و محمد آدم ها را می کشند و خیلی هم با افتخار این اسامی را با زبان می آورند. من نمی دانم چه سیاستی پشت کار است، ولی امیدوارم ان شالله خدا کمک کند و روزی شاهد یک صلح جهانی باشیم و شاهد کشتار، مخصوصا کشته شدن بچه های کوچک نباشیم.

برای آیلان واکنش های زیادی از فوتبالی هایی مثل پوگبا و رونالدو هم داشتیم. یک کمپین هم برای کمک به پناهجوها به وجود آمد.

این حرکت ها واقعا باعث خوشحالی بود. من دیدم رونالدو خیلی خوب به این موضوع واکنش نشان داد. چون کل رسانه های بزرگ دنیا، دنبال اخبار این بازیکن ها هستند، به نظر من کارهای این ستاره ها تاثیرات خودشان را می گذارند. از طرفی هم شنیدم خواستند یک بازی هم برای کمک به پناهجویان برگزار کنند و این حرکت ها واقعا باعث خوشحالی من بود. امیدوارم این ستاره ها یا هر کس به نوبه خودش یک کمکی کند تا شرایط این پناهجویان را بهبود ببخشند. شنیدم آلمان پناهجویان را قبول می کند و خیلی خوشحال شدم. امیدوارم هر کشوری به نوبه خودش کمک کند که هم آنها به آسایش برسند و هم به صلح جهانی نزدیک تر شویم.

در مورد کوبانی هم در اینستاگرام واکنش نشان دادی. در کل نسبت به این اتفاق ها بی تفاوت نیستی. فکر می کنی چطور می شود پدیده ای به اسم داعش مطرح می شود؟

نمی دانم. اینها صد در صد طی یک سری سیاست ها به وجود می آیند. قبل از این هم گروه های دیگری بودند، الان داعش آمده و واقعا نمی دانم چگونه است که اعتراض نمی کنند. فقط می توانم بگویم متاسفم یک سری آدم ها در سیاست هایشان به چنین چیزهایی فکر می کنند که آدم ها خیلی راحت بتوانند یکدیگر را بکشند و آدم های بیگناه به خاطر سیاست کشته شوند و این واقعا جای تاسف است. مردم کوبانی گرفتار آتشِ بازی های اینها شدند. متاسفانه نه فقط کوبانی به خاطر این که همزبان من هستند، این کشتارها هر جای دیگر دنیا هم واقعا دردآور هستند و هر جای دنیا که باشد کشته شدن زن و بچه بیگناه دل انسان را به درد می آورد. می بینیم که بدون هیچ دلیلی در شهر و خانه هایشان به آنها تجاوز می شود و کشته می شوند و صدای هیچ کس هم در نمی آید تا یک عکس مثل آیلان منتشر می شود و چند نفر واکنش نشان می دهند. البته این واکنش ها خوب است و خدا را شکر بازتاب خوبی هم داشت. امیدوارم روزی باشد که دیگر از این صحنه ها نبینیم.

41 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 9
    چه خوبه فقط برای هم زبان و هم نژادهای خودمون عکس العمل نشون ندیم و برای حامی همه مظلومان باشیم..متاسفانه وریا غفوری کارش شده قوم گرایی و پان کردی.اگه این کودک عرب و یا ترک بود نه تنها هیچ واکنشی نشون نمیداد بلکه از ته دلش حتی میگفت چه خوب شد.من در ایران چنین ادمهایی زیادی رو میشناسم که چقدر بد ذات هستن.
  • دیده بان RO ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    8 0
    وریا جان دوست داریم. افرین به پشتیبانیت از مردم کوبانی و ایلان و ...
  • امیربهرام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    5 0
    آیلان :