سرهنگ مراد مرادی *

سالانه در کشور ما افراد زیادی به علت سوانح ترافیکی جان می بازند و بسیار بیشتر از آن دچار ناتوانی و معلولیت هاي جسمي می شوند. متاسفانه قربانیان این حوادث،‌ بیشتر از گروه سنی جوان و مولّد جامعه بوده به طوری که میانگین سنی آنها حدوداً ۳۵ سال است و این خود موجب تحميل باری مضاعف به اقتصاد و سرمایه اجتماعی می شود.

از بین علل وقوع سوانح ترافیکی شدید، سرعت، مهمترین عامل شناخته شده محسوب می شود که با تولید و استفاده رو به رشد خودروهای پر سرعت در کشور، اگر این عامل کنترل نشود ممکن است عواقب ناگوار بیشتری به جامعه تحمیل کند. چرا كه اين عامل هم در بالارفتن خطر بروز تصادفات جاده ای و هم روی شدت مصدومیت‌های ناشی از سوانح ترافیکی تاثیرگذار است.

علی رغم اينكه سازمان ها، موسسات و NGOهای متعددي در امر كاهش تعداد و شدت سوانح ترافیکی تلاش مي کند، ليكن متاسفانه همچنان کشور ما از حيث كاهش تعداد و شدت تصادفات از وضعيت مطلوبي برخوردار نبوده و حل این معضل نه تنها وظیفه پلیس بلکه سایر سازمان‌های دخيل در موضوع و مراکز تحقیقاتی و مردم نیز است.

با افزایش سرعت وسيله نقليه، زمان عکس العمل راننده و فاصله مورد نیاز تا توقف وسیله نقلیه افزایش می یابد و همين امر باعث شده كه احتمال وقوع تصادف افزايش يابد.

براي نمونه اگر راننده اي مسير تهران تا قم را با سرعت ۱۴۰ كيلومتر بر ساعت طی كند در فاصله زماني ۵۲ دقيقه به مقصد مي رسد اما اگر همين مسير را با سرعت ۱۲۰ كيلومتر بر ساعت طي كند در ۶۰دقيقه به مقصد می رسد. بنابراين ارزش رسيدن به مقصد در زمانی كوتاهتر (آن هم صرفاً ۸ دقيقه) در مقايسه با خطرات احتمالي و عواقب ناگوار پيش روي راننده بسيار ناچيز خواهد بود.

در سرعت بالا میزان اشتباهات رانندگی بیشتر خواهد شد و مدت زمان تصمیم گیری کاهش می یابد. در یک تصادف با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت، وزن کودک ۲۰ برابر افزایش می یابد و یک کودک ۵ کیلوگرمی در يك صدم ثانیه، وزنی معادل ۱۰۰ کیلوگرم خواهد یافت بنابراین اقشار آسیب پذیر استفاده کننده از راه ها مانند عابرین پیاده، رانندگان موتورسیکلت و دوچرخه سواران هنگام تصادف با وسایط نقلیه موتوری، بيشتر در معرض آسيب هاي وخيم قرار می گیرند و این بدان علت است که این اقشار کاملا بدون محافظ و یا با سطح محافظت پایین تري قرار دارند.

احتمال کشته شدن یک عابر پیاده در برخورد با یک وسیله نقلیه موتوری با افزایش سرعت به طور چشمگیری افزایش می یابد.

تحقیقات گویای این مطلب است که بیشتر کاربران ترافیکی آسیب پذیر در برخورد با یک خودرو که با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت در حرکت است زنده می مانند، اما در برخورد با خودرویی با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت اغلب کشته می شوند.

بطور خلاصه مي توان گفت راندن وسيله نقليه با سرعت هاي غيرمجاز ميزان و شدت تصادفات، مصدوميت و مرگ و ميرهاي ترافيكي را افزايش داده و كاهش سرعت، ايمني عبور و مرور در معابر را تضمين خواهد كرد.

بنابراين توصيه مي شود شهروندان گرامي با رعايت سرعت مجاز در رانندگي، سلامت و ايمني سفر خود و ساير كاربران ترافيكي را تامين کنند.

* معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمائی و رانندگی تهران بزرگ

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    5 0
    اره میدونیم .خودروی قراضه ی ایرانی
  • بی نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    7 0
    مهمترین عوامل یا ماشین پرایده، یا پراید درون آدمهاست
  • بی نام RO ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    5 0
    چه توجیه خوبی. مردم برید از فردا خودرو داخلی بخرید هیچ عیبی ندارند مقصر فقط راننده هستند
  • عطا IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 0
    سلام شاید بشه گفت سرعت ولی همیشه عامل اصلی نیستش جناب مرادی عزیز، پس کیفیت آسفالت ، تایرهای تولیدی و استفاده شده در خودرو، قطعات استفاده شده در جلوبندی خودرو، لنتهای ترمز، سیستم های ای بی دی / ای بی اس / ای اس پی / تکنولوژی کمربند/ نوع و سیستم کیسه های هوا / تعداد کیسه های هوا / آیرودینامیکی خودرو و غیره کاره ای نیستن ؟؟ همه اینا باهم متحد میشن و باعث ایجاد تصادف میشن . نمونش پراید داشتم و الانم تندر 90 دارم . درسته این تندر 90 براساس تکنولوژی های سال 20052006 اروپا ساخته شده ولی با این حال خیلی بهتر از پراید تو تصادفات خودش رو نشون داده. راستی اینم بگم تنها راننده و ماشین و سرعت نیست بلکه ، قدرت ضربه ای هم که خودرو به سرنشینان و نفر پیاده وارد میکنه هم مهم هستش