نگرانی دانشمندان از بازگشت ویروس‌های مرگبار قدیمی

ایسنا نوشت: محققان از آزاد شدن ویروس‌های قدیمی بر اثر گرمایش جهانی و ذوب شدن یخ‌ها در قطب خبر می‌دهند و معتقدند این پدیده می‌تواند منجر به مرگ انسان‌ها شود.

ذوب شدن یخ‌های نواحی قطبی در حال حاضر به عنوان یکی از دلایل افزایش بی‌سابقه سطح آب دریاها در نظر گرفته می‌شود، اما این امر می‌تواند عواقب نامطلوب دیگری نیز به دنبال داشته‌ باشد.

از سال 2003 ویروس‌های بزرگی با اندازه‌ای بیشتر از 0.5 میکرون در پرمافراست نواحی قطبی که لایه‌ای از خاک یخ‌زده در این نواحی است، پیدا شد. در یک بررسی جدید که نتایج آن به تازگی در PNAS به چاپ رسیده، محققان اعلام کرده‌اند که موفق به کشف ویروس‌های 30 هزار ساله در همین محیط یخ‌زده شده‌اند. این ویروس قدیمی Mollivirus sibericum نام دارد و می‌تواند به آمیب‌ها سرایت کند که همین امر منجر به بروز نگرانی‌هایی در بین دانشمندان شده‌ است.

علاوه بر این ویروس‌های بزرگ‌مقیاس، ویروس‌های کوچکی نیز در دریاچه‌های قطبی کشف شده که شبیه به سایر ویروس‌های بیماری‌زا به نظر می‌رسند و می‌توانند با گرم شدن زمین و آب شدن یخ‌های قطبی پدیدار شوند.

نویسندگان این مقاله ابراز نگرانی می‌کنند که در حالی که به نظر نمی‌رسد ویروس‌های قدیمی که در نمونه پرمافراست کشف شده برای انسان خطرناک باشند، اما ممکن است سایر ویروس‌های احتمالی تا این اندازه با انسان مهربان نباشند.

این نگرانی وجود دارد که افزایش دما و ذوب شدن یخ‌ها در کنار کشف و اکتشافات مواد نفتی در قطب‌ها، منجر به ظاهر شدن ویروس‌های قدیمی کشنده شود.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =