۰ نفر
۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹

روسیه به چند دلیل در حال افزایش دامنه تحرکات نظامی خود در سوریه است.

با افزایش اخبار مربوط به تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه روز گذشته نیز (20 شهریور94) وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو هم کمک‌های انسان‌دوستانه و هم تجهیزات نظامی به سوریه ارسال می‌کند. 

این در حالی‌یست که چندروز پیش آمریکا و ناتو از محموله هواپیماهای روسی به سوریه ابراز نگرانی کردند. آمریکا همچنین طی چند روز اخیر از یونان و بلغارستان واکراین خواسته است تا درخواست‌های روسیه را برای استفاده از حریم هوایی این دو کشور به منظور حرکت به طرف سوریه رد کنند. مقامات امریکایی همچنین در رابطه عبور هواپیماهای روسی ازفضای ایران وعراق به سوریه واکنش نشان دادند.

درهمین حال روسیه پس از آن‌که بلغارستان حریم هوایی خود را روی هواپیماهای روسی به طرف سوریه بست، شکایت کرد. ولی مقام‌های صوفیه اعلام کرده‌اند که در شرایطی اجازه خواهند داد هواپیماهای روسی برای حرکت به طرف سوریه از حریم هوایی بلغارستان استفاده کنند که این هواپیماها بازرسی شوند.

همزمان با انتشار اخبار مربوط به تلاش مشکو برای تقویت حضورنظامی خود در سوریه برخی منابع نیز اعلام کردند که نیروهای روسی مشارکت در عملیات نظامی در سوریه را آغاز کرده‌اند و درحال ایجاد پایگاه های جدید در این کشور هستند. برخی منابع نیز به نقل ازمقام‌های آمریکایی گزارش دادند که نیروهای نظامی و همچنین تجهیزات نظامی روسی هم از طریق هوا و هم دریا به سوریه منتقل می‌شوند.

وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشته گفت: هدف از ارسال سلاح برای روسیه، حفظ قابلیت‌های ارتش این کشور برای مقابله با داعش است. وی همچنین تاکید کرد که ارسال سلاح برای دولت قانونی سوریه ادامه خواهد یافت. لاوروف همچنین تاکید کرد که مستشاران نظامی روسیه به ارتش سوریه مشاوره می‌دهند.

در خبری دیگر به نقل از منابع نزدیک به نیروی دریایی روسیه گزارش شد که این کشور تمرینات دریایی خود را در نزدیکی سواحل سوریه در ماه های اخیر افزایش داده و به این شکل، به آمریکا این پیام را می دهد که مسکو نیروهای خود را در این منطقه متمرکز کرده است.

درگزارش دیگری نیز آمده بود که پنج کشتی نیروی دریایی روسیه مجهز به موشک برای شرکت در مانور به سمت آب های سوریه در حال حرکت است. همچنین اخباری مبنی براعزام دوفروند زیردریایی هسته ای به منطقه نیز در سایتها جاگرفته بود.

از سوی دیگر، مقامات آمریکایی دیروز جمعه گفتند، آمریکا معتقد است حدود 200 نیروی تفنگدار دریایی روسیه در حال حاضر در فرودگاهی نزدیک شهر لاذقیه، یکی از پایگاه های بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مستقر شده اند. دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، افزودند شمار نیروهای روس در سوریه طی روزهای گذشته افزایش یافته است.

همزمان با این تحولات منبع مورد اشاره گزارش داد که مسکو قصد دارد سامانه ضدهوایی22 Aرا به سوریه ارسال و در این کشور نصت کند. بر اساس این گزارش، این نسخه از سامانه 22 Aپیشرفته تر از سامانه‌های موشکی است که تاکنون به سوریه ارسال شده است.

تحلیل
بدون درنظر گرفتن میزان صحت وسقم اخبار مربوط به افزایش نظامی گری مسکو دردمشق، از وقایع اتفاقیه مشهود است که روسیه تا حدوی به دامنه تحرکات نظامی خود در سوریه می افزاید، اما اهمیت تحلیل علل و واکنشهای احتمالی روسیه بیش از این اقدام روسیه است.

به نظر میرسد مسکو به دلیل افزایش تحرکات ناتو درخارج نزدیک روسیه و مناطق پیرامونی از جمله بالتیک و قفقاز جنوبی و بویژه راه اندازی مرکز مشترک آموزش نظامی ناتودر نزدیکی تفلیس پایتخت گرجستان، احتمال همکاریهای ایران با آمریکا وغرب در حل بحران سوریه دردوره پسا برجام و درمجموع خاورمیانه، تلاش برای رهایی ازتحریمهای بین المللی بواسطه دخالت نظامی دراوکراین و انضمام شبه جزیره کریمه به خاک روسیه، قصد دارد با افزایش حضورخود در سوریه امتیازاتی از بازیگران جهانی و منطقه ای در حوزه های مورد علاقه خود دریافت کند.

با چنین رویکردی میتوان گفت که روسیه قصد اقدام نظامی موثردر سوریه را ندارد وبیشتر انجام معامله با امریکا را مدنظر دارد.
اگر به این نکته توجه شود که شرایط اقتصادی روسیه به دلیل فشارتحریمهای بین المللی، کاهش ارزش واحد پول ملی (روبل)، فرارسرمایه ها، کاهش سرمایه گذاری داخلی وخارجی، کاهش قیمت جهانی نفت، افزایش نرخ تورم و بیکاری، کاهش تولید ناخالص داخلی و درآمد ملی مناسب نیست بیشتر به نوع به نوع بازی مسکو و توانمندیهایش میتوان پی برد.

لازم به ذکراست که در نیمه نخست سال جاری میلادی فقر درروسیه 14/8% افزایش یافته و اقتصاد این این کشور 4 درصد کوچکترشده است. در حال حاضر طبق آماررسمی میزان جمعیت فقیر در روسیه به 21/7 میلیون نفر میرسد که نهادهای مستقل معتقدند تعداد فقرا در این کشوربیش ازاین رقم است. این در حالیست که مردم روسیه به دلیل سیاستهای ماجراجویانه پوتین چشم انداز روشن و مثبتی پیش روی خود نمی بینند.

شواهد نشان میدهد درصورتی که روند کنونی ادامه یابد اوضاع اقتصادی، سیاسی وامنیتی روسیه نگران کننده خواهد بود و مسکو بیشتراز 25 سال گذشته بازی را به رقبای جهانی واگذار خواهد کرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    9 6
    والا دیروز نرخ تورم روسیه 14.8 و رشد اقتصادی منفی 4 اعلام شد. امیدی به این محتضر نیست
  • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    2 5
    کاملا تحلیل درست ومنطقی هست
  • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    5 9
    مرگ بر آمریکا
  • محمد A1 ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    13 3
    هرگز نمی توان به هیچ کشوری اعتماد کرد . روسها که جای خود را دارند .
  • احد A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    3 1
    پوتین روسها غیر قابل اعتماداست.