۰ نفر
۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶

محمد زینالی *

تلفن پدیده ای است که جهان را دگرگون کرد و کارکردی پایان ناپذیر به خود گرفت تا در جهانی که روزنامه، تلویزیون و حتی "کتاب" به خاطر مخاطرات ناشی از اینترنت، نگران از دست دادن کارکردشان هستند، او مثل شیر بغرد و به کارکرد خود ادامه دهد. از تلفن های سیاه رنگی که به صورت سفارشی کار می کردند و نسل دهه پنجاه آن را به یاد دارند، دیری نگذشته است که تلفن های جادویی بدون سیم به نام "همراه" در جیب و یا کمر هر فرد ایرانی گلوله شده و او را در هر لحظه با جهان مرتبط می کند و انگار دیگر مکان برای انسان محدودیت خود را از دست داده است. 

تلفن های همراه، پدیده ای بودند که با قیمت گزاف و اشراف گونه ای به میدان آمده اند. انگار این تحلیل اقتصاددان نروژی قرار است جاودان بماند و هر پدیده ای با انگاره فخر و بزرگی چشمگیر به میدان آمده و سپس با رونق تولید آن، عمومی شده و جهانگیر شود. آری تلفن همراه، با قیمت میلیونی آمده و امروزه هزاری شده و برای افزایش اشتراک خود به هر دری می زند تا مردم دچار این نوع مستغرق شدن در جهان شوند. دیگر مکان برای هر ایرانی محدودیت نبوده و حتی هزینه این بی مکانی به طور چشمگیری کاهش یافته با این که آن فخر اولیه در میان مردم توزیع شده است. 

گردونه همیشه می چرخد و تا بوده همین بوده و چرخ گردون هر نهادی که با چنین شورشی جهانگیر شده است را با پدیده ای جدید گوشه گیر کرده و سپس از میدان به در می کند. اما باز تا بوده همین مبارزه  میان میدان‌داری و گوشه گیری بوده است. امروز با پدیدآمدن تکنیکهای ارتباط عمومی اینترنتی و فروش گسترده اینترنت و جابجایی سیستم عمومی کاربردی ارتباطی با ابزارهای جدید اینترنتی، طبیعی است که پایگاه های تأمین کننده این همه سیمکارت بیکار ننشینند و مردم را باز به گردونه ارتباطی خود فراخوانند. 

جذابیت های تبلیغاتی از این جا نشأت می گیرد که مردم برای هر پدیده جالب توجه و خدمات ویژه ای استقبال نشان می دهند و طبیعی است هر ابداعی که این ویژگی را داشته باشد مورد استقبال مردم قرار می گیرد. اپراتورهای تلفن های همراه این بار با فرصت های خیره کننده و سحرانگیز به میان آمده اند تا مردم را مجددا به سوی خود فراخوانده و از هر ابزار رایگانی برای این هدف استفاده کند. در ایران خدمات مفت متاسفانه خریدار فراوانی دارد و مدت ها این نوع خدمات مردم را به سوی یک سری فعالیت ها سوق داده و آن ها را گرفتار کرده است. 

یکی از ترفندهای عادت ساختن فعالیت های غیرعادی، همواره خدمات مفت و مجانی و یا ارزان فروشی های خارق العاده است. لذا مردمی که طالب چنین خدماتی هستند، همواره در دام تبلیغات هایی می افتند که اپراتورهای این چنین ابزارهایی برای دور نیفتادن از محوریت مصرف ارتباطی مردم خود را در میدان نگه می دارند. سالهای قبل همواره شاهد فیلم هایی بودیم که در سناریوی آن معتادان با مصرف مفت مواد مخدر به دام افتاده و سپس به قهقرای اعتیاد کشانده می شدند تا همواره بازار قاچاقچیان را گرم و شیرین نگه دارند. 

امروزه مبارزه برای حاشیه ای نشدن برای اپراتورها منجر به این شده که مردم با پولهای هزار تومانی، فرصت های صدهزارتومانی برای مکالمه گیر بیاورند و مثل زمانی که شارژهای پیشنهادی برای پیامک بازی مردم را به ارتباطهای جدید تا حد وابسته شدن سوق داد، این نوع وابستگی هم در حال خلق است تا مردمی که با تماسهای تلفنی طولانی مدت به این امر خو می کنند، مشتری پر و پا قرص تلفنهایی شوند  که همیشه هم طرح ویژه نداشته و مردمی که طالب خدمات خیره کننده هستند را مدام به سوی فرصت هایی که در آن تماسهای شیرین تلفنی داشتند، فرا خواند تا بازارش دوباره گرم و داغ شود.

* جامعه شناس 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =