رییس شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران باید به موضوع مگس‌های سفید ورود پیدا کند.

محمد حسین نجاتی: یک ماهی است که پایتخت نشینان دوباره با موجودات ریز و مزاحمی مواجهه شده اند که دوسالی است در فصل تابستان به تهران می آیند. مگس های سفید طی روزهای اخیر بیشتر در تهران به چشم می آیند و حالا بحث آنها به شورای شهر و مجلس نیز رسیده است. به طوریکه مهدی چمران در پاسخ به این پرسش که آیا شورای شهر قصد ورود به موضوع مگس‌های سفید را دارد، اظهارکرد: کار شورا این چیزها نیست؛ بلکه شهرداری باید به این موضوع ورود پیدا کند. همچنین، یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه مگس سفید احتمال ابتلا به آلرژی و بیماری‌های خطرناک را به دنبال دارد گفت: مگس سفید حشره‌ای ریز است که می‌تواند وارد اعماق ریه شود و تمام بیماری‌های ویروسی و خارجی را منتقل کند، بنابراین باید نگاه ویژه، درست و قوی برای رفع این مشکل در مسوولان مربوطه به خصوص شهرداری و شورای شهر تهران وجود داشته باشد.

مسئولان محیط زیست، با آنکه از بی خطر بودن این حشرات برای انسان خبر داده‌اند ولی، از شهروندان خواسته‌اند تا مراقب باشند، مگس‌های سفید در چشم و دهان آنها نرود. در تهران نیز اداره محیط زیست طبیعی استان تهران در نامه‌ای اخطار داده است تا اقدامات لازم نسبت به شناسایی منبع و راهکارهای کنترل این آفت هر چه سریعتر انجام شود، با وجود ادعای مسئولان بر بی خطر بودن این آفت، شهرداری تهران اقدام به مبارزه مکانیکی با آنها کرده و بنابر خبری به‌تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ رئیس سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران در گفتگویی مدعی شد که " دیگر مگس‌ها در سطح شهر نیستند"

با این حال رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: شهرداری تهران اقدامات گسترده‌ای برای مقابله با این حشرات آغازکرده است، برهمین اساس در مناطقی که احتمال وجود این حشره بیشتر است با برچسب ها، نوار و کارت‌های زرد رنگ تحت پوشش قرار گرفته‌اند. شستشوی درختان با صابون پالیزین (صابون حشره کش و کنه کش) افزایش یافته و در برخی مناطق از روزی یکبار به دو یا چندبار افزایش داشته است. تاکید شهرداری تهران استفاده از روش های غیر شیمیایی برای مبارزه با سفید بالک‌هاست.

پیش از این نیز محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران درباره افزایش تعداد مگس‌های سفید در پایتخت گفت: شهرداری منطقه 9 طرحی را به صورت پایلوت برای ساماندهی مگس‌های سفید اجرا کرده است که بر اساس آن از سموم ارگانیک برای مهار آن‌ها استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه سموم ارگانیک اثرات زیست محیطی مخربی ندارند افزود: استفاده از سموم ارگانیک سبب حفظ حشرات مفید شده و از سوی دیگر آفات را از بین خواهند برد.

وی همچنین مگس سفید را پدیده جدیدی در پایتخت دانست که حاصل تغییرات آب و هوایی و استفاده بی‌رویه از سموم است و گفت: استفاده بی‌رویه از سموم در مناطق حاشیه‌ای و باغات اطراف تهران و همچنین کاهش نزولات آسمانی سبب افزایش جمعیت مگس‌های سفید شده است.

خطرات مگس سفید برای سلامت

رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم دربراه آفات و خطرات مگس سفید برای انسان گفت: هر نوع حشره‌ای عوارض و تبعاتی برای سلامتی انسان به دنبال خواهد داشت که اولین عارضه آلرژی است. این قاعده در مورد مگس سفید نیز صدق می‌کند و امکان ابتلا به آلرژی برای کسانی که در معرض مگس سفید قرار می‌گیرند، وجود دارد.

وی با بیان اینکه در هوای آلوده تهران و با احتمال ابتلای مردم به تنگی نفس و آسم حشره‌ای همچون مگس سفید احتمال ابتلا به آلرژی را بیشتر می‌کند،‌ افزود: اگر هوای تهران پاک‌تر بود احتمال ابتلا به آلرژی خیلی کمتر بود حال که آلودگی هوا در پایخت وجود دارد وجود چنین شرایطی ضرر بیشتری را سلامتی انسان وارد می‌کند.

خضری با تاکید بر لزوم بررسی بیماری‌های احتمالی از مگس سفید به بدن انسان گفت: علاوه بر آلرژی این حشره می‌تواند ناقل بیماری‌های دیگر به خصوص بیماری‌های تنفسی باشد، مگس سفید حشره ریزی است که می‌تواند به راحتی وارد مجاری تنفسی شود و هر نوع بیماری در محیط و انواع قارچ را وارد بدن انسان کند.

وی در واکنش به اینکه دلیل هجوم مگس سفید به پایتخت استفاده بی رویه از سموم در باغات و مزارع اطراف تهران است گفت: با توجه به سابقه استفاده از سموم بیولوژیک در مزارع پیرانشهر برای نابودی حشره لاو جوانه‌خوار بلوط معتقدم که استفاده از سموم دلیلی برای هجوم مگس سفید به تهران نیست و عوامل دیگری همچون کاهش بارندگی تاثیر گذار بوده است.

نماینده پیرانشهر با بیان اینکه امسال در حوزه انتخابیه‌اش 90 هزار هکتار زمین سم‌پاشی شده است، گفت: ما این کار را با اعتبار 5 میلیاردی انجام دادیم حال اینکه حجم سم پاشی در تهران به این میزان نیست و تنها نیاز به شناسایی محدوده‌های در معرض هجوم مگس سفید و بعد از آن سم‌پاشی بیولوژیک است؛ سم‌پاشی که باید هر چه سریعتر انجام شود تا کل شهر پر از این حشره نشود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان با تاکید بر اینکه کمیته محیط زیست و بهداشت شورای شهر باید ورود جدی‌تری به این موضوع داشته باشد، گفت: با توجه به حضور دکتر حافظی در شورای شهر تهران به عنوان فردی باسابقه فعالیت در وزارت بهداشت و حوزه سلامت انتظار می رود که اقدامات جدی‌تر برای رفع هر چه سریعتر این مشکل انجام شود و بیماری‌های مترتب به بدن انسان شناسایی شود.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هموطن A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    این مگس های سفید همش مال درختهای توت هست که کل خیابونهای شهر رو گرفته این درختهای توت باید قطع بشن تا نسل مگس ها منقرض بشه
  • سعدى A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    2 0
    مدتى است كه همسر من اظهارنفس تنگى وكم آوردن نفس بخصوص درنيمه هاى شب درخواب ميكندروزگذشته ساعت پنج صبح براى نماز وحضوردرسركاربيداروازمن خواست فورى اورابه بيمارستان برسانم. درطول نيمساعتى كه درراه بوديم وصيتش راهم كردخوشبختانه بموقع به بيمارستان رسيديم وبااكسيژن وكمكهاى اورژانس نجات پيداكردلكن دراين ٤٨ ساعت هنوزمتوجه علت بيمارى نشده اندوكليه آزمايشهاى خون ونوارهاى قلب ومغزهم مشكل خاصى رانشان نداده. آياعلت ميتوانداين حشره ريزموذى باشد؟
  • بهرام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    ریه کجاست ؟