۰ نفر
۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸
فرودگاهی که در برج مراقبتش هیچکس نیست

ایرنا نوشت: شرکت های فناوری در حال بررسی راه اندازی فرودگاه هایی هستند که برج مراقبت آنها بدون دخالت انسان هواپیما ها را کنترل می‌کنند. در سوئد اولین فرودگاهی از این نوع در حال امتحان است.

فرودگاه Ornskoldsvik در شمال سوئد نخستین فرودگاه در جهان محسوب می شود که از فناوری کنترل از راه دور بهره می برد. هم اکنون تعدادی از دیگر فرودگاه های اروپایی و یک فرودگاه در آمریکا مشغول بررسی امکان استفاده از راهکار کنترل برج مراقبت از راه دور هستند.
مسافرانی که هواپیمای آنها به آسودگی در فرودگاه Ornskoldsvik به زمین می نشیند، اغلب خبر ندارند که برج مراقبت این فرودگاه بدون دخالت انسان و با استفاده از دوربین های دیجیتالی اداره می شود. 
روزانه دهها هواپیمای تجاری در این فرودگاه به زمین می نشیند، اما به علت سرمای هوا و موجه نبودن هزینه ها، هیچ پرسنلی در برج مراقبت آن حضور ندارد و فقط عده ای 145 کیلومتر دورتر در فرودگاهی دیگر از طریق دوربین های ویدئویی مشغول نظارت و کنترل هستند.
فرودگاه Ornskoldsvik تنها راه دسترسی ساکنان شمال سوئد به پایتخت و دیگر نقاط جهان محسوب می شود؛ اما میانگین سالانه 80 هزار مسافر آن، جوابگوی هزینه سالیانه 175 هزار دلاری حقوق، مزایا و مالیات برای شش پرسنل برج مراقبت نیست. 
هم اکنون به جای پرسنل مراقبت پرواز، فقط یک برج 25 متری با استفاده از 14دوربین بسیار دقیق انجام وظیفه می کند که به طور مداوم اطلاعات خود را برای مراقبان پرواز در فرودگاه Sunvsal ارسال می کند. این دوربین ها توانایی کار از دمای منفی 22 درجه تا 122 درجه سانتیگراد را دارند. 

البته مدیران اغلب فرودگاه ها چندان با تخلیه کامل برج مراقبت از متخصصان موافق نیستند و قرار است فعلا این ایده فقط در فرودگاه هایی با ترافیک کم یا متوسط اجرا شود. 
یکی از مدیران شرکت Searidge Technologies ( از شرکت های سازنده این سیستم ها)می گوید:از بین رفتن نقاط کور خارج از دید یکی از محاسن سیستم های کنترل از راه دور است که جزییات بیشتر و دقیق تری در اختیار مراقبان قرار می دهد. 
همچنین با بهره گیری از دوربین های مادون قرمز امکان مشاهده و کنترل در هوای ابری، بارانی یا برفی نیز فراهم می شود. علاوه بر این، می توان دوربین ها را مجهز به حسگرهای حرارتی کرد تا از وجود حیوانات در باند فرود و یا اطراف هواپیماها پیش از بروز حادثه آگاه شد. 
وی می افزاید: برای اطلاع از حضور حیوانات در باند، رایانه ها نیز به گونه ای برنامه ریزی شده اند که هر تصویر دریافتی را با یک ثانیه پیش از آن مقایسه کنند. 

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =