سخگوی ستاد احیا در آذربایجان غربی : میانگذر دریاچه عامل اصلی خشکی دریاچه ارومیه نیست

بهادری سخگوی ستاد احیا در آذربایجان غربی گفت : میانگذر دریاچه ارومیه تاثیر زیادی بر خشک شدن این دریاچه نداشته است.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی ،هادی بهادری مجری استانی طرح احیای دریاچه ارومیه در حاشیه مراسم اختتامیه سومین جشنواره انگور گفت :  14 میلیارد مترمکعب برای رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه نیاز است که باید

وی در مورد انتقال آب دریاچه وان ترکیه نیز گفت : اولین بار یک سوئیسی این پیشنهاد را مطرح کرد که جزو پروژه های آسان و کم هزینه برای احیا است ضمن اینکه برای انتقال ده میلیارد مترمکعب به دریاچه ارومیه باید 3 متر از دریاچه وان منتقل شود  ولی در رابطه با انتقال آب در حال آزمایش بر روی کیفیت آب این حوزه هستیم و بعد از گرفتن جواب مثبت وارد مسائل سیاسی این انتقال خواهیم شد.

مجری استانی طرح احیا افزود : هر 10 میلیارد متر مکعب از این دریاچه نزدیک 244 میلیون تن رسوبات آهکی بهمراه دارد که ضربه شدیدی به وضعیت شیمیایی دریاچه ارومیه خواهد زد که منتظر نظر محیط زیست و دانشمندان برای جمع بندی این انتقال هستیم.

سخگوی ستاد احیا اضافه کرد : میزان نمک دریاچه ارومیه را 5 تا 10 میلیارد تن برآورد شده که قابل جمع آوری کامل نیست و با نمک دریاچه وان متفاوت است.

بهادری تصریح کرد : حدود 88 پروژه مهم با کمک سازمان های مختلف در حال انجام بر روی دریاچه ارومیه است که از جمله آن تکمیل تصفیه حانه های فاضلاب ها ، تبدیل آبیاری به قطره ای ، تثبیت ریزگردها است .

وی گفت : خوشبختانه مصرف آب نسبت به سال قبل با کاهش 40 درصدی مواجه شده که این میزان در ارومیه 180 هزار مترمکعب و در مهاباد حدود 350 هزار مترمکعب و شهر سیلوانا با 10 درصد کاهش مصرف بیشترین کاهش را داشته اند.

مجری استانی طرح احیا ضمن انتقاد از عملکرد بعضی مدیران افزود : بعضی مدیران شرایط بحرانی کنونی را درک نکرده اند و در حال حاضر همان عملکرد معمول خود را انجام می دهند و ما انتظار داریم این مسئله جدی تر گرفته شود.

بهادری تصریح کرد : میانگذر دریاچه ارومیه آنچنان تاثیری بر روند خشکی دریاچه نگذاشته بلکه مهم ترین دلیل این اتفاق خاکریز 13 کیلومتری قبل و بعد از پل است که تاثیر زیادی بر روی تغییر اقلیم دریاچه داشته ولی عامل اصلی خشکی دریاچه نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =