کلیدملی نوشت: علیرضا راشکی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: منطقه آزاد چابهار در حال ساخت یک مدرسه شبانه‌روزی و یک مدرسه ۱۰ کلاسه و همین‌طور یک واحد آموزشی دیگر است اما انتظار ما با توجه به اینکه این نهاد می‌تواند سرمایه‌گذاران بسیاری را جذب کند بیش از این تعداد است.

براساس اطلس وضعیت زنان کشور میزان بیسوادی جمعیت زنان ۶ سال و بالاتر کشور در شهرهای «سرباز»، «زابلی»، «کُنارک»، «چابهار» و «نیکشهر» بیشترین میزان در سطح کشور است. این وضع تا به آنجا پیش رفته که «احمدعلی موهبتی» فرماندار ویژه چابهار نیز گفته این شهرستان ضعیف‌ترین سیستم آموزشی کشور را دارد.

با این وصف و در حالی که مهرماه تا چندین ساعت دیگر از راه می‌رسد همین مسائل را با «علیرضا راشکی» در میان‌گذاشتیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید:

باتوجه به ضعف های سخت افزاری و نرم افزاری سیستم آموزشی در چابهار، نقش منطقه آزاد چابهار در بهبود این شرایط چگونه ارزیابی می کنید؟

باتوجه به شرایطی که از یک سو بر سواحل حاکم است و منطقه ما هم در همین سواحل است و از سوی دیگر محرومیت تاریخی که ما درمنطقه سیستان و بلوچستان به لحاظ آموزشی داریم مطمئنا منطقه آزاد چابهار می تواند نقش به‌سزایی را ایفا کند. کما اینکه این نقش را اخیرا به عهده گرفته است. در بحث فرهنگی ما در جشنواره‌ای که در راستای جذب خیرین مدرسه‌ساز در چابهار برگزار کردیم منطقه آزاد همکاری بسیار خوبی با ما در برگزاری این جشنواره داشت. هم به لحاظ مقدمات برگزاری و هم تور سیاحتی که برای خیرین برای جذب آنها در ساخت و ساز گذاشتیم و آنها را با منطقه آشنا کردیم. خود منطقه آزاد چابهار هم در حال حاضر سه پروژه را در منطقه تقبل کرده است. یک مدرسه در چابهار، یک مدرسه شبانه روزی و یکی هم پروژه قبلی که در شهرستان چابهار داشته که آن را تکمیل کرده است. اخیرا هم قول‌های تجهیزاتی خوبی داده است و مهرماه با هماهنگی آموزش و پرورش چابهار قرار است که تجهیزاتی را در مدارس سطح شهرستان چابهار و مدارس منطقه توزیع کند.

با توجه به سطح بی‌سوادی به ویژه بی‌سوادی در جمعیت زنان ۶ سال و بالاتر که در شهرهای سیستان و بلوچستان به ویژه در چابهار، نیکشهر و کنارک که همجوار با منطقه آزاد چابهار هستند وجود دارد فکر می‌کنید که این اقدامات کافی بوده است؟

خیر این اقدامات با توجه به عمق محرومیت‌هایی که در استان است کافی نیست و شاید تاثیر مقطعی خودش را در منطقه چابهار بگذارد ولی با توجه به فاصله‌ای که ما تا سرانه متوسط کشور در فضای آموزشی داریم لازم است که اقدام‌ها بیشتری انجام گیرد.

فکر می‌کنید که چرا منطقه آزاد چابهار اقدامات بیشتری برای رفع این مشکل انجام نداده ؟

امیدواریم اقدام مناطق آزاد به‌خصوص منطقه آزاد چابهار در این زمینه موثرتر شود و هم اینکه نهادهای مرتبط هم به افزایش روند رشد فضای آموزشی کمک کنند، تا ما بتوانیم خودمان را به سرانه متوسط کشور نزدیک کنیم. البته اقدامات منطقه آزاد تاثیر خود را گذاشته است. به هرحال اختصاص یک مدرسه ده کلاسه و یک شبانه روزی هزینه‌بر است. من سطح درآمد منطقه آزاد را نمی‌دانم که بتوانم بگویم که بودجه‌های فرهنگی‌اشان کافی است یا خیر. ولی به نسبت کارهای منطقه آزادچابهار درگذشته، کمک‌ها افزایش پیدا کرده و این یک واقعیت است.

انتظار خودتان شخصا نسبت به این اقدامات بیشتر بوده است؟

با توجه به اینکه بندر چابهار هم روبه رشد است و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در منطقه چابهار در حال انجام گرفتن است انتظار خود من شخصا بیشتر بوده‌است. من سطح انتظارم بیشتر است. انتظار بیشتری دارم که هم منطقه آزاد نقش خودش را در منطقه و محدوده شهرستان چابهار پررنگ تر ایفا کند و انتظارم فراتر از محدوده شهرستان است که بتواند در سطح استان هم اقدامات خوبی را انجام دهد.

آیا رایزنی با مسئولان منطقه آزاد چابهار داشته‌اید؟

بله در خلال برگزاری جشنواره در انتهای سال گذشته و در شش ماه ابتدای امسال هم مرتب رایزنی داشته‌ایم و انشااالله قرار است از مهرماه امسال در بحث نرم افزاری کمک کنند کما اینکه در سال تحصیلی گذشته هم کمک کرده‌اند . رایزنی‌های ما همچنان ادامه دارد. در نهایت فکر می‌کنم باتوجه به حضور سرمایه گذاران در منطقه آزاد چابهار و حوزه شهرستان چابهار و کنارک و تمهیداتی که دولت برای سهولت سرمایه گذاری در این مناطق دیده‌است و شرکت‌های متعددی که در آنجا سرمایه گذاری می کنند در کنار این سرمایه گذاری های کلان توسعه فضاهای فرهنگی برایشان زیاد هزینه ای دربرندارد اما برای استان بسیار موثر است. انتظار بنده از مسئولین منطقه آزاد و مسئولین محلی مانند فرماندار چابهار به عنوان معاون استاندار این است که با رایزنی با سرمایه گذاران بتوانند نقش سرمایه گذاران را در توسعه فضای فرهنگی منطقه و استان پررنگ کند.

۴۷۴۷

کد خبر 459808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =