کدام کشورها بیشترین گونه‌های در معرض خطر را دارند؟

در تمام نقاط جهان گونه‌های جانوری بی‌شماری وجود دارند که حیات آن‌ها با خطر انقراض تهدید می‌شود.

از دست رفتن زیستگاه طبیعی جانوران و شکار بی‌رویه آن‌ها از بزرگترین معضل‌ها برای تمامی گونه‌های جانوری در جهان به حساب می‌آید. علاوه بر این، رشد بی‌وقفه جمعیت بشر نیز به این مفهوم است که افراد برای ادامه بقا و امرار معاش مجبور می‌شوند به زیستگاه‌های حیوانات هم دست‌اندازی کنند.

انسان‌ها به منظور حفظ حیات حیوانات باید میزان مصرف منابع طبیعی و همچنین رشد جمعیت خود را کنترل کنند چون درغیر این صورت هر موجود زنده‌ای از جمله خود انسان‌ها هم با پیامدهای وحشتناک و جبران‌ناپذیری روبرو خواهد شد. به این ترتیب برخی از این گونه‌ها که منقرض می‌شوند به مفهوم پایان نژاد بشر هم تلقی می‌شود.

در همین رابطه سایت therichest به معرفی کشورهایی پرداخته که حیات‌وحش آنها زیستگاه تعداد بی‌شماری از گونه‌های در معرض خطر انقراض است و این کشورها در عین حال برای نجات این گونه‌های جانوری به بیشترین کمک نیاز دارند.

1- اکوادور: 2588 گونه

این کشور دربرگیرنده بیشترین گونه جانوری در معرض خطر انقراض است. بیش از 2500 گونه از این حیوانات با تهدید روبرو هستند که شامل خزندگان، دوزیستان، پستانداران، ماهی و مرجان‌ها می‌شود. به طور مثال از خرس‌های «آند» تنها 3000 قلاده یا کمتر باقی مانده است. این تنها گونه در تمامی منطقه آمریکای جنوبی است و اگر منقرض شود بسیاری از گونه‌های دیگر هم آسیب می‌بینند.

2- آمریکا: 1143 گونه

بسیاری از مشاهده نام آمریکا در بالای این فهرست متعجب می‌شوند. پیش از رسیدن اروپایی‌ها به این سرزمین، آمریکا زیستگاه میلیون‌ها گیاه و جانور بوده که اکنون منقرض شده‌ یا در معرض خطر انقراض قرار دارند. در این بین به ویژه حیواناتی همچون گرگ و شیر کوهی با خطر انقراض تهدید می‌شوند.

3- مالزی: 892 گونه

‌مالزی همچون بسیاری از مناطق متنوع دیگر به لحاظ زیستی در برگیرنده جنگل‌های استوایی، ‌دریاها، مناطق آب شیرین برای تعداد کثیری از گونه‌هاست. تراکم جمعیت بالایی از گونه‌های نادر به طور غیرمعمول در این کشور مشاهده می‌شود. تنها در مالزی 1500 پستاندار ساکن در خشکی زندگی می‌کنند هرچند این حیوانات نیاز دارند تا مورد حفاظت قرار گیرند. ببر، کرگدن، فیل و لاک‌پشت برخی از این جانوران به حساب می‌آیند.

4- اندونزی: 833 گونه

اندونزی یکی از غنی‌ترین مناطق جهان به لحاظ تنوع زیستی است. جنگل‌های استوایی این کشور وسیع و مملو از گیاهان و جانوران هستند، هرچند این مناطق به شدت تخریب شده‌اند. با این حال مردم این کشور اکنون به دنبال حفاظت از جنگل‌های استوایی باقی مانده و گیاهان و جانوران منحصر به فرد در حیات وحش این کشور هستند. این حیوانات شامل اورانگوتان، ببر سوماترایی، فیل‌ها و کرگدن‌ها می‌شوند.

5- چین: 773 گونه

در چین تلاش‌های وسیعی برای حفاظت از گونه‌های جانوری باقی مانده و جلوگیری از انقراض آن‌ها صورت گرفته است. در سال 1995 مجموع 8.7 درصد از سرزمین‌های ملی به شکل مناطق جنگلی محافظت شده تحت کنترل قرار دارند. این اقدامات موجب کاهش سرعت از بین رفتن موجوداتی همچون گوزن شاخ پیشانی و تمساح چینی شده است. هر چند بسیاری از حیوانات دیگر در مناطق مختلف چین همچنان برای حفظ حیات خود به خصوص به دلیل افزایش میزان از بین رفتن زیستگاه‌ها به کمک نیاز دارند.

6- مکزیک: 748 گونه

یک دهم تمامی حیوانات خشکی جهان در مکزیک زندگی می‌کنند. مکزیک که از دیگر مناطق دارای جنگل‌های استوایی متنوع‌تر است نیاز بیشتری به حفاظت از حیات‌وحش دارد. در حقیقت 30 گونه این کشور به طور کامل منقرض شده‌اند و جاگوار، میمون‌ها و خوک دریایی به طور خاص شدیدا نیازمند حفاظت هستند.

7- برزیل: 697 گونه

تعداد بسیاری از گونه‌های جانوری در برزیل با تهدید روبرو هستند که می‌توان به لاک پشت دریایی و جاگوار اشاره کرد. در حال حاضر حدود 700 گونه در این کشور در معرض خطر انقراض هستند و برخی از آن‌ها منقرض شده‌اند.

8- استرالیا: 621 گونه

استرالیا به دلیل داشتن صدها گونه جانوری منحصر به فرد شناخته شده که تعداد وسیعی از آن‌ها کشنده هستند اما اکنون این جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارند. از بین رفتن زیستگاه، معضل اصلی برای اکثریت این حیوانات در معرض خطر است.

9- کلمبیا: 593 گونه

در کلمبیا مناطق متنوع به لحاظ زیست شناختی کاملا از بین رفته‌اند. این منطقه یکی از مناطق اصلی متنوع به لحاظ زیست شناختی به حساب می‌آید و زیستگاه صدها جاندار مهم و حساس است. از آنجا که مدیریت و برنامه‌ریزی صحیحی وجود ندارد این جنگل‌ها با سرعت هشداردهنده‌ای در حال از بین رفتن هستند. برخی از گونه‌های در معرض خطر انقراض در این منطقه شامل طوطی، توکان، تامارین، پلنگچه و مارگای می‌شوند.

10- هند: 552 گونه

هند زیستگاه گونه‌های جانوری منحصر و عجیب و غریب است. برای گونه‌های دریایی، آلودگی و شکار خطر سریع و جدی انقراض را متوجه آن‌ها می‌سازد. برخی از این گونه‌های دریایی که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارند شامل لاک پشت پوزه عقابی و تمساح پوزه‌باریک گنگی یا گریال می‌شود. علاوه بر این تعدادی قابل توجه از حیوانات ساکن خشکی همچون کرگدن سوماترایی و شیر آسیایی با خطر انقراض روبرو هستند.

11- ماداگاسکار: 530 گونه

در یک بازه زمانی 11 ساله (از سال 1999 تا 2010 میلادی) 615 گونه جدید در ماداگاسکار کشف و شناسایی شدند. این منطقه در برگیرنده یکی از کمیاب‌ترین موجودات در زمین به نام لمور شیفاک ابریشمی است. این جزیره یکی از متنوع‌ترین مناطق زیستی جهان به حساب می‌آید که در بر گیرنده جنگل‌های استوایی همچنین جنگل‌های خشک و صحراهاست. به دلیل این اقلیم غنی، گونه‌های منحصر به فرد بسیاری در آن سکونت دارند. هر چند متاسفانه بسیاری از آن‌ها با خطر انقراض تهدید می‌شوند.

12- پرو: 508 گونه

اگرچه بسیاری از موجودات منطقه «آند» توسط دولت این کشور تحت حفاظت قرار دارند اما همچنان در معرض خطر انقراض هستند. یکی از گونه‌های فوق‌العاده زیبای گربه، گربه کوهستانی آند نامیده می‌شود که در لیست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارد. این گربه در هیچ یک از نقاط محصور و حفاظت‌شده نگهداری نمی‌شود. همچنین از بین رفتن زیستگاه از مشکلات مهم و اصلی برای حیوانات این منطقه است.

13- کامرون: 484 گونه

در تمام مناطق آفریقا، کامرون دومین دارنده بالاترین انباشت و تمرکز تنوع زیستی به حساب می‌آید. این کشور در برگیرنده بیش از 320 پستاندار مختلف است. در حقیقت هر یک از گونه‌های میمون در آفریقا در معرض خطر انقراض قرار دارند که از بین رفتن زیستگاه و شکار بی رویه از جمله مشکلات پیش روی این جانوران است.

14- فیلیپین: 456 گونه

فیلیپین یکی از متنوع ترین مناطق به لحاظ زیست شناختی در جهان است. جنگل‌های استوایی جزایر آن را دربرمی‌گیرد و شامل هزاران گونه جانوری می‌شود. ساکنان این کشور با از بین بردن جنگل‌های استوایی به حیات این موجودات هم آسیب می‌رسانند. در واقع تنها حدود هفت درصد این جنگل‌های استوایی در این ناحیه باقی مانده‌ است. برخی از گونه‌های در معرض خطر این کشور شامل عقاب فیلیپینی، گوزن خال‌دار و شبگردان هندی می‌شود.

15- تانزانیا: 416 گونه

تانزانیا نیز دارای زیستگاه‌های جانوران متعددی است. متاسفانه بسیاری از این گونه‌های منحصر به فرد در معرض خطر انقراض قرار دارند. تانزانیا از جنگل‌ها، بوته‌زارها، علف‌زارها، مراتع، دریاچه‌ها و حراها برخوردار است. در تمامی این نقاط جانوران شگفت‌انگیز زندگی می‌کنند. از جمله حیوانات در معرض خطر انقراض که در این کشور زندگی می‌کنند می‌توان به کرگدن سیاه، لاک پشت چرمی، سگ‌های وحشی و میمون‌ها اشاره کرد.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    2 0
    ایران بیشتر چون اولا قبلا منقرض شدن دوستان تازه از انقراض جدیدم خبری درز نمی کنه
  • بی نام RO ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    4 2
    علتی که ایران جز این لیست نیست این است که تنوع گیاهی و جانوری پایینی دارد
  • بی نام RU ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    1 1
    خوب بود به ذکر منبع خبر ایسنا هم اشاره میکردین