مهر نوشت: مدل فضایی ماهواره مخابراتی SRISAT در شانزدهمین نمایشگاه بین­ المللی صنایع مخابرات و اطلاع­ رسانی ( تلکام ۲۰۱۵) توسط پژوهشگاه فضایی ایران به نمایش گذاشته شد.

مدل فضایی ماهواره مخابراتی تحقیقاتی SRI در پژوهشکده سامانه­ های ماهواره ای پژوهشگاه فضایی ایران طراحی، ساخت و تجمیع شده است که این ماهواره پس از پرتاب و قرارگیری در مدار، قابلیت ارسال و دریافت پیام کوتاه در ایستگاه زمینی و هندست را نیز خواهد داشت.

در نمایشگاه تله کام امسال پژوهشگاه فضایی ایران به عنوان یکی از سازمانهای زیرمجموعه وزارت ارتباطات، در سالن این وزارتخانه حضور دارد و مدل مهندسی ماهواره ناهید، شبیه­ ساز ماهواره مخابراتی (نرم­ افزار در حلقه) و ایستگاه­های زمینی ناهید و SRI را ارائه کرده است.

در همین حال پژوهشکده سامانه­ های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی نیز سامانه گیرنده امواج الکترومغناطیسی (ELF) را در نمایشگاه تله کام عرضه کرده است که این سامانه قادر به دریافت هر سیگنالی در باند فرکانسی ۳/۰ تا ۱۰۰ هرتز و ذخیره­ سازی آن ­در کامپیوتر است؛ هم اکنون ۳ ایستگاه از این سامانه در کشور نصب و راه­ اندازی شده­ است.

طرح­هایی چون مدل مهندسی ماژول خورشیدی ماهواره مکعبی، پانل ساندویچی لانه زنبوری، پانل خورشیدی گالیوم آرسناید، استک پیل سوختی پلیمری، صفحات دوقطبی پیل­های سوختی پلیمری توسط پژوهشکده مواد و انرژی ­این پژوهشگاه نیز در تله کام عرضه شده است.

ساختارهای ساندویچی لانه زنبوری در بدنه و پایه سلول­های خورشیدی برای سبک­ سازی ماهواره ­ها به­ کار می­ رود. صفحات دو قطبی با قابلیت ایجاد حجم و وزن کمتر برای استک پیل سوختی، هدایت الکتریکی و شکل­ پذیری بهتر و نفوذناپذیری طراحی و ساخته شده و دارای گواهی­نامه ثبت اختراع است.

در همین حال پژوهشکده رانشگرهای فضایی پژوهشگاه فضایی ایران نیز با پروژه­ هایی چون چرخ عکس­ العملی، پین پولر، رانشگر یونی و پالس پلاسمایی در نمایشگاه تله کام شرکت کرده است که پین پولر از جمله سخت­ افزارهای پرکاربرد در حوزه مکانیزم­ های فضایی است که از عمده کاربردهای کلیدی آن می­ توان به مکانیزم رهایش آرایه­ های خورشیدی، آنتن­ های ارتباطی، جدایش طبقات ماهواره و اتصال مخزن ذخیره سوخت و کلاهک ماهواره اشاره کرد.

چرخ عکس­ العملی زیرسیستمی از ماهواره است که در تغییر وضعیت ماهواره نسبت به زمین یا خورشید و تثبیت وضعیت ماهواره و پایداری آن در برابر گشتاورهای اغتشاشی کاربرد دارد؛ رانشگر یونی و پالس پلاسمایی به عنوان موتور پیشران برای تغییر وضعیت و کنترل موقعیت سیستم­های فضایی استفاده می­ شود.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =