۰ نفر
۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰

ایسنا به نقل از رویترز نوشت:هند فردا 700 میلیون دلار از بدهی نفتی شش میلیارد و 600 میلیون دلاری خود به ایران را پرداخت می‌کند.

هند فردا (چهارشنبه) 700 میلیون دلار از بدهی نفتی خود به ایران را واریز خواهد کرد.

 رویترزنوشت، منابع آگاه اعلام کردند که هند فردا 700 میلیون دلار از بدهی نفتی شش میلیارد و 600 میلیون دلاری خود به ایران را پرداخت می‌کند.

این قسط 700 میلیون دلاری اولین پرداخت به ایران پس از توافق جامع در ماه ژوییه است که راه را برای لغو تحریم‌ها علیه ایران باز می‌کند.

پرداخت بخشی از طلب نفتی ایران از کشورهای خارجی از اوایل سال 2014 پس از توافق هسته‌ای موقت که مقدمه‌ای برای توافق جامع ماه ژوییه بود، مجاز شد.

تشدید تحریم‌ها علیه ایران در اوایل سال 2012 صادرات نفت ایران را نصف و درآمد نفتی این کشور را کاهش داد. انتظار می‌رود این تحریم‌ها در سال آینده میلادی و در راستای توافق هسته‌ای جامع به‌طور کامل لغو شوند.

سه منبع آگاه اعلام کردند که پالایشگاه‌های هندی قسط 700 میلیون دلاری را به روپیه و در بانک UCO کلکته در روز چهارشنبه واریز خواهند کرد.

این منابع افزودند: بانک UCO در حال حاضر دلار کافی را برای پرداخت بدهی ایران به حساب بانک مرکزی در بانک مسقط عمان خریداری کرده است.

منابع آگاه گفتند: اداره کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا با مکانیسم بانکی و پرداخت یک میلیارد و 400 میلیون دلار از سوی پالایشگاه‌های هندی به ایران را در دو قسط مساوی موافقت کرده است. زمان پرداخت قسط دوم طلب ایران هنوز مشخص نشده است.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا از اظهار نظر دراین باره خودداری کرد.

پالایشگاه‌های هندی 45 درصد بدهی نفتی خود به ایران را از سال 2012 به روپیه به حساب ایران در بانک UCO واریز کرده‌اند.

تهران از این پول که در حال حاضر بیش از 170 میلیارد روپیه هند (دو میلیارد و 570 میلیون دلار) است، برای واردات کالاهای تحریم‌ نشده از هند استفاده می‌کند.

پالایشگاه‌های هندی پس از بسته شدن مسیر پرداخت پول از طریق هالک بانک ترکیه در سال 2013 تحت فشار تحریم‌ها نتوانستند بقیه بدهی خود به ایران را بپردازند. اگرچه پرداخت بخشی از این پول‌ها پس از حصول توافق موقت انجام شد.

پالایشگاه‌های هندی تا پایان ماه اوت حدود شش میلیارد و 600 میلیون دلار به ایران بدهکار هستند. براین اساس پالایشگاه اسار حدود سه میلیارد و 100 میلیون دلار، مانگلور دو میلیارد و 800 میلیون دلار، شرکت نفت هند 581 میلیون دلار، پالایشگاه HPCL متال انرژی 97 میلیون دلار و شرکت هندوستان پترولیوم 29 میلیون دلار به ایران بدهکار هستند.

منابع آگاه گفتند: پالایشگاه HPCL متال انرژی که آخرین بار در سال 2013 از ایران نفت خریده به دلیل کاهش شدید ارزش روپیه از آن زمان تاکنون در این مکانیسم پرداخت مشارکت ندارد.

چهار شرکت دیگر به تناسب بدهی خود به ایران مقادیری را به تهران پرداخت خواهند کرد.

پراب داس مدیرعامل شرکت HPCL متال انرژی در این زمینه اظهارنظر نکرده است.

هند بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران پس از چین است اگرچه این کشور واردات نفت خود از ایران را تحت فشار تحریم‌ها کاهش داده است. ایران در حال حاضر هفتمین تامین‌کننده بزرگ نفت هند به حساب می‌آید در حالی که قبل از تشدید تحریم‌ها در رده دوم قرار داشت.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    1 0
    میاد سر سفره ما ایشالا دیگه؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 1
    تو جيب ما كه نميخواد بره چه فايده اى ؟