گوش برها در چنگ تحمیلی چه کسانی بودند

یکی از سختی هایی که مردم ایلام در طول هشت سال دفاع مقدس با آن روبرو بودند گروهک جنایتکار «فرسان» یا همان «گوش برها» بودند.

به گزارش ایلام فردا، استان ایلام یکی از استان های مرزی است که در طول هشت سال دفاع مقدس جانانه در برابر حملات دشمن بعثی مقاومت و از کیان جمهوری اسلامی ایران دفاع کردند.مردم این استان در طول این دوران سختی های بسیاری را تحمل کرده و بسیاری از عزیزان خود را تقدیم ایران اسلامی کردند.

گاهی اوقات شنیدن این سختی ها جای تامل بسیاری داشته و موجب می شود تا ما قدردان زحمات و رنج های مردم این استان باشیم.یکی از سختی هایی که مردم این استان در طول هشت سال دفاع مقدس با آن روبرو بودند گروهک جنایتکار «فرسان» یا همان «گوش برها» بودند.

روش کار این گروهک جنایتکار به این صورت بود که بعد از به شهادت رساندن رزمندگان و یا مردم ،گوش آنها را به نشانه عنوان سند و مدرک بریده و به نیروهای بعثی تحویل می دادند و به همین خاطر در بین مردم استان ایلام به گوش برها معروف شده بودند.
یکی از محور های مهم تردد این گروه جنایتکار حد فاصل مهران تا دهلران، یک محور مواصلاتی به طول یکصد کیلومتربوده که غرب و جنوب را به هم وصل می کند.

این جاده، تقریباً خط دوم جبهه بود؛ در مسیر این جاده، بسیاری از مردم جنگ زده و آواره شده دهلران و مهران، در روستاهای متروکه، که در مسیر این جاده قرار داشت، اسکان گرفته بودند.این مردم، عملاً به عنوان نیروهای پدافند کننده، نقش مهمی داشتند؛ ضمن اینکه جوانانشان در جبهه های مهران و دهلران مشغول دفاع بودند؛ این خانواده ها نیرویی دلگرم کننده برای رزمندگان مستقر در خط به شمار می آمدند.

رژیم بعث عراق از اوایل جنگ، به هر طریق قصد از بین بردن آرایش این روستاها را داشت؛ گاهی با حملات زمینی و گاهی با حملات هوایی.هر روز بمب و گلوله و توپ بود که بر سر مردم این روستاها می بارید؛ اما آنها مقاومت می کردند و بعضی وقت ها منطقه را رها می کردند، ولی باز برمی گشتند.

این بار بعثی ها نقشه جدیدی کشیدند و آن، به کارگیری تعدادی از عوامل ضد انقلاب بود. این عوامل،  از نظر جسمی، هیکلی و توانا بودند و با شرایط آب و هوای کوهستانی منطقه متناسب بودند. دستگاه استخباراتی عراق، آنها را سازمان داد و یک تشکیلات سیاسی از آنها به نام «گروه فرسان» تشکیل داد؛ گروهی چریکی که به صورت پارتیزانی عمل می کردند و هدف آنها، ضربه زدن به مردم روستاها و رزمندگان اسلام بود که در محور مواصلاتی مهران ـ دهلران رفت وآمد داشتند.

روش کار آنها این طور بود که جاده ها را سنگ چین می کردند و با کمین در ورودی روستاها، چوپان ها و عشایر را در بیابان و صحرا دستگیر می کردند؛ و اگر می توانستند، آنها را به صورت اسیر، تحویل عراقی ها می دادند؛ و یا اگر تاریکی شب و راه طولانی و... به آنها اجازه نمی داد، بلافاصله به افراد تیر خلاصی می زدند و یک گوش آنها را می بریدند و به عنوان سند و مدرک، تحویل عراقی ها می دادند تا در قبال هر گوش و یا هر اسیر، از عراقی ها پول بگیرند.

فعالیت این گروه، از سال 1363 آغاز شد و تا پایان جنگ ادامه داشت. آنها عملیات های تروریستی زیادی علیه عشایر، روستایی ها و رزمندگان انجام دادند. یکی از عملیات های این گروهک که اوج خباثت آنها را به نمایش می گذارد عملیاتی در نزدیکی های روستای بیشه دراز از توابع شهرستان دهلران بود.در این عملیات جنایتکارانه که در مورخ 12/8/63 به وقوع پیوست،یک نیسان متعلق به بهداری دهلران، همراه چهار نفر سرنشین که دو نفر مرد و یک زن و یک کودک چهار ساله هنگام عبور از طرف زرین آباد به دهلران در دو کیلومتری روستای بیشه دراز در تنگه نجی مرده در کمین افراد گوش بر قرار می گیرند، دو نفر به اسارت درمی آیند و زن، شهید و بچه، سالم به جای می ماند و خودروی مذکور منهدم می گردد.

بچه چهار ساله محکوم می شود به اینکه تا صبح بر روی جنازه مادر خود باقی بماند و وقتی که صبح شد گشتی های سپاه، کودکی را می بینند که توی سرمای شدید جاده، روی جنازه مادرش از هوش رفته است. این کودک بعد از 25 روز بیماری و تشنج شدید، شهید می شودو پدربزرگ او، بعد از هشت سال اسارت به جمع خانواده اش بازگشت؛ اما شکنجه ها کار خودش را کرده بود و او نیز به دلیل ناراحتی شدید از این حادثه جان خود را از دست می دهد.

برخی دیگر از جنایات این گروه بر طبق اسناد بر جای مانده از هشت سال دفاع مقدس به قرار زیر است:
19/10/63
در نیمه شب گذشته، حدود ساعت 1:30 در جاده آسفالته مهران ـ دهلران نیروهای گوش بر وابسته به عراق، در منطقه «فصیل» کمین کردند که در نتیجه، یک تویوتا و یک دستگاه آیفا متعلق به تیپ امام رضا(ع) را منهدم و عده ای از سرنشینان آن را شهید و عده ای را مجروح می کنند.5/12/63

تعداد چهار نفر از برادران گشت گره پیکر در منطقه «کوه تپه» توسط گوش برها به شهادت رسیدند.
*
6/2/64
یک دستگاه تویوتا گشت لشکر ذوالفقار در حوالی «تنگه نصریان» به کمین گروه گوش برها افتاده و هفت نفر شهید شده اند.
*
21/11/64
گوش برها یک چوپان را در منطقه کوه تپه ربودند.
*
22/5/65
در منطقه کوه تپه یک دستگاه خودرو ژاندارمری با یازده نفر سرنشین به کمین افتاده و تمامی سرنشینان شهید شدند.
*
11/7/63
یک نفر چوپان در جنوب روستای «بیشه دراز» توسط گوش برها ربوده شد.
*
13/7/63
در «عین منصور» گروه گشت ژاندارمری به کمین گوش برها افتاد که دو نفر شهید، چهار نفر زخمی و چهار نفر اسیر می شوند.
*
11/11/66
گروه گشت ثارالله به کمین گوش برها افتاده که تعداد شش نفر از نیروها اسیر شدند.
*
20/11/66
در منطقه «چیلات» نیروهای گشت ژاندارمری با گشت گوش برها درگیر شدند و یک نفر از نیروها خودی زخمی شد.
*
10/2/67
گروه گشت لشگر 21 حمزه در منطقه «بیات» به کمین گوش برها افتاده و هشت نفر از نیروها اسیر شدند.
*
20/11/64
گوش برها دو نفر چوپان در روستای «تپه نادر» را ربودند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =