بر اساس گزارشهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران در سالهای اخیر درباره بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران، سهم سبزی تازه در سبد هزینه خانوار ایرانی در 10 سال گذشته افزایش یافته است.
اگر هر خانوار ایرانی در سالهای 84-88 به طور میانگین، 2.4 درصد از هزینه سالانه خانواده خود را صرف خرید سبزی کرده، در سالهای 89-93 این میزان به 2.7 رسیده است.
البته هزینهای که هر خانوار ایرانی در این سالها برای مصرف سبزی تازه صرف کرده نیز به شکل محسوسی افزایش یافته است. همچنانکه اگر هر خانوار ایرانی در سال 84، سالانه 166 هزار 665 تومان از هزینه خانواده خود را صرف خرید سبزی تازه کرده، در سال 93، هر خانوار ایرانی، 896 هزار و 474 تومان از هزینههای سالانه خود را صرف خرید انواع سبزی تازه کرده است.
یعنی به طور کلی هر خانوار ایرانی در سال 93، نزدیک به 729 هزار و 809 تومان بیشتر از سال 84 هزینه صرف خرید سبزی خود کرده است. این میزان افزایش 5.5 برابری هزینه سبزی برای خانوار در این 10 سال را نشان میدهد.
22539
نظر شما