روزنامه ایران در یادداشتی به قلم روبرت بیگلریان نماینده مجلس نوشت:به واسطه شرایط تحریم و اعمال فشارها و نیز جو روانی ایجاد شده وقفه‌هایی در سرمایه‌گذاری‌ها ایجاد شده است، این شرایط می‌طلبد که ایران سریع‌تر وارد دوران جدید یا دوران «پسا توافق» شود.

در حقیقت می‌توان گفت با اجرای برجام، نقش‌آفرینی ایران در تحولات منطقه و بین‌المللی چشمگیرتر و عادی‌تر خواهد شد و این شرط لازم برای حرکت در مسیر جبران عقب‌افتادگی‌هاست. ممکن است شرط کافی نباشد و برخی موارد همچون زیرساخت‌ها، نحوه انتقال سرمایه و تعاملات بعدی با کشورها، می‌تواند به عنوان یک متغیر در مناسبات و معادلات ما وارد شود اما از حیث اینکه ریل‌گذاری اصلی برای عملیات‌های آتی را فراهم کنیم، اجرای سریع‌تر برجام یک امر حیاتی است.
در روزهای گذشته اعداد و ارقامی درخصوص میزان خسارات روزانه ایران بابت تأخیر در اجرای برجام بیان شده است که البته میزان دقیق آن بستگی به آن دارد که چگونه محاسبه و مقایسه کنیم، اما به طور کلی نمی‌توان منکر ضررهای کشور از این ناحیه شد. یک مصداق بارز این موضوع در حوزه انرژی میادین مشترک پارس جنوبی با قطر است که سال‌هاست عقب‌افتادگی داریم و هر چه زمان بگذرد، منافع بیشتری از کشور را به سمت همسایه خود هدایت می‌کنیم.
فراموش نکنیم سرمایه‌گذاری‌ها و انعقاد قراردادها در حوزه انرژی پروسه خاص خود را دارد. این حوزه بسیار سرمایه‌بر و استراتژیک است. مذاکرات شرکت‌ها با ایران برای تفاهم زمانبر است و تأخیر ما در ورود به این عرصه زیان‌های بیشتری را متوجه کشور خواهد کرد. بنابراین تسریع در اجرای برجام از هر نظر برای منافع ملی ضروری است.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =