برخی کاربران سرویس مشکلات مردم که پیداست از رانندگی در کلانشهر تهران خسته شده اند، اعتراض کرده اند چرا چراغهای هوشمند راهنمایی در سر چهارراه ها، ناگهان سبز یا قرمز می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چراغهای هوشمند راهنمایی و رانندگی از دستاوردهای جدید کنترل ترافیک در شهرهاست. این چراغها گاهی باعث اعتراض رانندگان می شود. چون ناگهان با توجه به ترافیک معابر، زمان سبز یا قرمز بودن آنها تغییر می کند.
این امر باعث اعتراض برخی کاربران سرویس مشکلات مردم شده و آنها می گویند تکلیف خودشان را با این چراغها نمی دانند.

محسن راد یکی از این کاربران است که در این باره نوشته: سلام. موضوع اول: در خصوص چراغ هاي راهنمايي و رانندگي. واقعا من هر چقدر فكر مي كنم نمي دونم فلسفه اينكه يه دفعه چراغ سبز از 24 ثانيه ميشه 1 ثانيه چيه؟ احتمالا مي خواهند آمار تصادف رو بالا ببرن. آخه اين چه كاريه؟ يا مي خواهن قدرت عكس العمل مردم رو بالا ببرن. مي دوني چقدر از تصادفات به دليل اين چراغ هاست. شما داريد به چراغ نزديك مي شويد و حدود 25 ثانيه وقت داريد، ناگهان 5 متر مونده به چهارراه زمان 1 ثانيه مي شود. حالا نمي دوني از چراغ بايد رد شدي، وسط چهارراه به مشكل مي خوري؟ ترمز كني احتمال تصادف با پشت سري هست و .... از اون ور اون آدم هاي كه اون طرف چهارراه منتظر سبز شدن هستن هم همين شرايط رو دارند يه دفعه از 27 ثانيه چراغ سبز مي شه. انگار مسابقات جام جهاني اتقاف افتاده. لطفا مطرح كنيد.

چراغ هوشمند چطور کار می کند؟
شرکت کنترل ترافیک شهر تهران، درباره پرش ناگهانی اعداد شمارشگر چراغ و مشکلاتی که در این باره برای رانندگان به وجود می آید، توضیحاتی ارائه کرده است.
در توضیحات شرکت کنترل ترافیک تهران آمده:
مشکلاتی نظیر ثابت ماندن بر روی عددی خاص و یا پرش اعداد به عددی خاص در شمارشگرهای نصب شده بر روی تقاطعاتی که توسط سیستم هوشمند کنترل می شوند مشاهده می گردد.
دلیل این مشکلات عملکرد هوشمند سیستم چراغ هاست. در سیستم های هوشمند به دلیل زماندهی درلحظه (online) به تقاطع برحسب جریان ترافیک عبوری امکان آن نیست که میزان دقیق زمان سبز هر محور از پیش دانسته شود.
هدف از تجهیز تقاطع ها به این سیستم اختصاص زمان سبز بهینه به محورهای تقاطع های تحت کنترل سیستم در هر لحظه است.
به زبان ساده تر میزان زمان سبز اختصاص داده شده به هر محور رابطه مستقیمی با حجم خودروی عبوری در همان لحظه از محور دارد. یعنی در هر لحظه از شبانه روز سیستم، زمان سبز متفاوتی را برای هر محور در نظر می گیرد. همچنین در صورت عدم عبور وسیله نقلیه از روی شناسگرهای هر محور، سیستم، زمان سبز مربوط به آن محور را زودتر قطع می کند یا در صورت تشخیص ترافیک بالا در هر محور، زمان مربوط به آن را نسبت به سیکل قبلی افزایش می دهد.
از طرف دیگر شمارشگرهای موجود در تقاطع ها که به منظور کاهش زمان شروع به حرکت خودروها و ایجاد آرامش روانی برای رانندگان در تقاطع ها نصب شده اند فقط می توانند زمان سبز یا قرمز سیکل قبل را جهت شمارش معکوس نمایش دهند، بنابراین اگر در سیکل جاری به زمان سبز کمتری برای یک محور نیاز باشد واضح است که پرش عدد نمایش داده شده به عددی پایین تر را شاهد خواهیم بود و یا در صورتی که در سیکل جاری نیاز به زمان سبز بیشتری داشته باشیم شمارشگر به میزانی که زمان سبز افزایش پیدا کرده، مجبور خواهد بود بر روی یک عدد، ثابت باقی بماند.
بدیهی است این پرش ها یا ثابت ماندن اعداد شمارشگر نه تنها نشان دهنده عدم تنظیم چراغ تقاطع یا عملکرد ناصحیح کنترل چراغ نیست بلکه این امر نشانگر عملکرد صحیح و کنترل هوشمند تقاطع است.
لازم به ذکر است با تمهیدات در نظر گرفته شده توسط پایگاه کنترل هوشمند مرکزی چراغ های راهنمایی مدت زمانی برای واکنش رانندگان به این تغییرات ناگهانی در نظر گرفته شده که از سه تا هفت ثانیه است، در نتیجه از پرش اعداد به صفر یا ثابت ماندن روی صفر که می تواند منجر به تصادف شود تا حد امکان ممانعت شده است.


۲۳۲۳۱

 

کد خبر 466750

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    اصلا اینطور نیست مگه اون سمتی که سبزه موتوری یا عابر پیاده بدون اجازه حرکت باعث بشن سیستم هوشمند به خظا بیفته
  • بی نام RO ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    خواهش میکنم از شهرداری و پلیس راهور یک فکری برای بزرگراه شهید باقری در شرق تهران بکنند بزرگراه باقری از بزرگراه بابایی در شمال شرق تهران شروع میشه و به بزرگراه دوران در شرق تهران ختم میشه و قرار بود بار ترافیکی منطقه رو کم کنه اما به دلیل دور برگردانهای غیر اصولی و زیادی که داره الان تبدیل به معضل بزرگی برای منطقه شده حدودا 6 دور برگردان که بی نظمی و ترافیک شدیدی نه فقط تو خود بزرگراه که توی خیابانهای اطراف ایجاد میکنه این دور برگردانها رو زدن تا چراغهای راهنمایی رو حذف کنند اما عملا باعث گرفتاری مردم شده . چاره کار هم اینه که یا روی تقاطعها پل بزنند یا اینکه دور برگردانها را به جای اینکه از لاین سرعت بگیرند با زدن پلهای شبدری از لاین سمت راست و کنار بزرگراه بگیرند خواهش می کنم پیگیری کنید
  • بی نام A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    2 0
    بهتر بود بجای تقییر ناگهانی شمارشگر ، با توجه به ترافیک سمت دیگر ، در تایم بعدی زمان طرف مقابل افزایش پیدا کند. مثلا فرض کنید زمان 60 ثانیه برای هر طرف محاسبه شده ، وقتی سیستم هوشمند تشخیص میدهد که تراقیک سمتی که هم اکنون سبز است کم میباشد و سمت دیگر که الان قرمز است زیاده ، کافیست تایم دور بعدی را برای سمتی که اکنون سبز است 15 ثانیه کم کند و به تایم سبز ترف مقابل اضافه کند. در اینصورت پرش تایمر هم نخواهیم داشت . به همین سادگی
  • مهندس برق الكترونيك IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    1 0
    امكان آن نيست؟ اين يكي از ساده ترين كارها توي دنياي الكترونيك هست واقعا شمايي كه تو اين رشته سررشته نداري هم فكر ميكني كه امكانش نيست؟
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    15 0
    توضیح بی ربط فقط آخرش یک کم ربط داشت که باز هم ناکافی بود.
  • بي نام A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    14 0
    گيرم تكام توجيهات به زعم شما درست؟ تكليف عكس هائي كه دوربين ها ميگيرند چيست؟ جمع كردن بعضي از شمرشگر ها چه توجيهي دارد؟ نصب دوربين در تقاطع ها چه معني دارد ؟ يعني گردش به راست يا چپ ممنوع .ممكنه بفرمائيد در چهار راه آجودانيه چرا شرق به غرب موحد دانش گردش به چپ ممنوع است ويا غرب به شرق گردش به راست ممنوع است ؟ مگه از جنوب به شمال تا 4 راه يكطرفه نيست؟ رمپ هاي ورودي و خروجي پل صدر 40 كيلومتر .بنده جريمه دوربين دارم تخطي از سرعت 30 كيلومتر.ممكنه راهنمائي بفرمائيد چگونه از سايت پليس راهوار ميشه جريمه پرداخت كرد . لطفا بررسي كنيد با مردم رودررو صحبت كنيد نه اينكه سئوالي بشود و جوابيهاي هم داده شود و ديگر هيچ.پيشاپيش از زحمات عزيزاني كد در دود و ترافيك خدمت ميكنند سپاسگزارم .
  • علي IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    15 0
    كاري با همه ي اين توجيحات ندارم... در كل ما راننده ها داريم به مشكل برميخوريم اين يعني يه جاي كار ميلنگه ديگه. خب دنبال راه حل باشيد. نيازي به توضيح چيزي كه هست نداريم كه ما. بنظرم حداقل زماني كه بايد تايمر روش پرش كنه 10 ثانيه است. بجز اون به مشكل برميخوريم. من يه زماني فكر ميكردم هدف از اين كار بالا بردن تعداد جريمه هاي عبور از خط قرمز براي كسب درآمده
  • کوروش درخشان RO ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    1 0
    متاسفانه عدالت رعایت نمی شود و پلیس حسب دستور العمل مقامات بالا ، زمان سبز بودن چراغ ها را دستکاری می کنند حتی چراغ های هوشمند را... به عنوان مثال تقاطع نواب آزادی حسب مصلحت خاصی نا عادلانه تنظیم میشود میزان مدت زمان چراغ سبز خ آزادی از شرق به غرب سه برابر نواب از شمال به جنوب و بلعکس در حالی که مدت سبز و قرمر بودن چراغ ها باید بر اساس تعداد وسائط نقلیه پشت چراغ تنظیم شود
  • محمدرضا A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    1 0
    داری با فرض اینکه از 20 ثانیه چراغ سبزه از وسط چهارراه میگذری که ناگهان روی خط عابر پیاده یا وسط چهارراه به دلیل ترافیک مجبور به توقف میشی و چراغ ناگهان قرمز میشه و دوربین عکس میندازه و جریمه میشی، این موقعیت در چهارراه پاسداران بارها اتفاق افتاده و برای من چند بار ، متاسفانه پلیس راهور فقط از تکنولوژی استفاده می کنه بدون برنامه ریزی و طرح کارشناسی شده
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    1 0
    این چراغها اصولا در راننده ایجاد اضطراب می کند. همه ش باید چشمت به چراغ باشه که نکنه یهو از 170 برسه به صفر.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    2 0
    فقط به خاطر جریمه شدنه، چراغ سبزه ۱۰ ثانه مونده که زرد بشه یه دفعه قرمز میشه، فاصله زمانی زرد هم که ۱ ثانیهم نیست، نتیجه میشود جریمه، حالا بورو شکایت کن میگن عکسه و عبور از چراغ قرمز و جریمه رو رد کن بیاد
  • محمد A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    اگرمسئولان تعمدأکاری که آقای علی می گویدراهدف نداشته باشندولی پیامدکارشان همان است یابایدتایمرهارابردارندوالاتاخیروتاجیل ایجادکردن درآن ضمن تداعی بی برنامگی دهن کجی به استفاده ازفناوری است ودودآن هم به چشم رانندگان قانونمندمی رود
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    1 0
    شما ثانیه شمار رو گذاشتید که مردم پشت چراغ احساس بهتری داشته باشند چون می دونن چقدر باید پشت چراغ بایستند. در صورتی که با پرش یا وایستادن روی یک شماره خاص یکدفعه باعث تغییر انتظارشون میشید و مردم بیشتر کلافه می شن. مثلا وقتی چراغ 90 ثانیه است خب زیاده ولی میگیم 90 ثانیه می ایستیم دیگه ولی وقتی میره روی 5 می ایسته دیگه ملافه کننده است چون خودمون رو برای 90 ثانیه اماده کرده بودیم و حالا نمی دونیم چقدر باید بیشتر بایستیم. در مورد کاهش زمان پراغ سبز هم همینطور. به همین منظور به نظرم در مورد چراغ هایی هوشمند برای ارامش اعصاب مردم نبود ثانیه شمار بهتر از وجود ثانیه شمار اشتباه است.
  • بی نام RO ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    1 0
    این کار یه مزیت داره اون هم اینه که اگه یکی خواست از چهارراه رد بشه و چراغ قرمز شد میتوند به عنوان عبور از چراغ قرمز جریمه کنند
  • عاس IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    1 0
    سبز یا قرمز شده ناگهانی چراغهای هوشمند راهنمایی در سر چهارراه های تهران: این موضوع که ثانیه شمار چراغ ناگهان کاهش پیدامی کند بسیار مهم بوده و باعث تصادفات می شود ، راننده ای که شرایط خود از جمله سرعت را با مثلا 20 ثانیه فرصت باقی مانده چراغ سبز تنظیم می کند ناگهان با زمان باقی مانده 3 ثانیه مواجه می شود ، اتفاقاتی که برای او بر حسب فاصله تا تقاطع روی می دهد: ترمز ناگهانی و خطر تصادف خودروی پشت سر، توقف در میان خط عابر و یا عبور از تقاطع و ثبت تخلف ، خطر تصادف با عابر
  • علی A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    1 0
    اون موقع یکی از از ما بهترون در حال عبور است چراغها باید در مسیر حضرات سبز باشد
  • اکبری A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    ایستگاه توحید و ازادی از شمال به جنوب و برعکس خیلی وضع بدی دارد. پلیس سر چهارراه چراغ را روی قرمز میذاره میره هر وقت دلش خواست سبزش میکنه به مدت 35 ثانیه.ما که تو بی ار تی ایستاده هستیم پا درد گرفتیم.
  • محسن IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    3 0
    به نظرم شرکت کنترل ترافیک شهر تهران باید این پاسخ خود را به سازمانهای جهانی مرتبط با امور ترافیک شهری برای اخذ جایزه ویژه عملکرد ارسال کنند. جدا آیا فقط کشور ایران و شهر تهران دارای چنین سیستم پیشرفته و منحصر به فردی است؟ آیا زمان بندی چراغ قرمز بسیاری از معابر شهر تهران به همین نحو هوشمند است؟؟ مثلا چراغ قرمز تقاطع اتوبان نیایش با خیابان ولیعصر که نحوه زمانبندی آن باعث ترافیک وحشتناک و کلافه کننده در اتوبان نیایش شده است. عزیزان شرکت حداقل اگر سیستم شما برخی ایرادات هم داشته باشد شما باید بپذیرید ولی این پاسخ شما به نظرم یعنی ما هیچ مشکلی نداریم و همه چیز مرتب و بدون اشکال است
  • بی نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    6 0
    هدف فقط جریمه کردن و اخذ وجه بیشتره

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین