سخنگوی قوه قضاییه درباره سخنانش در خصوص دست دادن با مقامات آمریکایی توضیح داد و رسما اعلام کرد منظورش از جاسوس، وزیر امور خارجه نبوده است ولی چنین جاسوسانی در کشور حضور دارند.

امید سلیمی بنی: سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هشتاد و ششم خود با گرامی داشت شهادت شهید سردار همدانی گفت: شهادت این فرزند برومند و مجاهد را به همه امت اسلامی و خانواده معظم ایشان تبریک و تسلیت عرض می کنیم و بدون مقدمه دیگری، سراغ پرسشهای خبرنگاران رفت و با اعلام اینکه شعبه ویژه ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده از کسانی که شکایت دارند خواست با مراجعه به این دادسرا، اقدام به تشکیل پرونده کنند.

غلامحسین محسنی اژه ای ترجیح داد سئوالات زیادی را بدون توضیح بگذارد و البته مانند گذشته اعلام کرد به دلیل معذوریت قانونی، قادر به ارائه توضیحات نیست. او درباره پرونده بابک زنجانی و حضور ۳ وزیر سابق دولت و رئیس کل سابق بانک مرکزی در این پرونده به صورتی کاملا مبهم پاسخ داد و گفت: از هر کسی چه متهم و چه مطلع تحقیق شده است و حریم خاصی برای کسی قائل نیستیم.

اژه ای باز هم درباره پرونده حمیدبقایی معاون اجرایی احمدی نژاد با این ادبیات، خبر داد: مجاز به بازگویی جزییات پرونده نیستیم.

او یکی از سیاسی ترین جلسات خود را برگزار کرد و درباره سخنانی که در خصوص دست دادن با مقامات آمریکایی گفته بود اعلام کرد منظورش دکتر ظریف وزیر امور خارجه نبوده. او گفت: بنده عرض کردم نفوذ دشمن و همکاری از دو طریق است، یکی جاسوس اصطلاحی است که تعریف شده و مواجب بگیر است و اطلاعات و اخبار طبقه بندی شده را در اختیار دشمن می گذارد و از طریق لطمه می زند. یک عده دیگر بستر را برای دشمن فراهم می کنند ولی جاسوس اصطلاحی نیستند و در بسیاری موارد ضررشان بیش از جاسوس اصطلاحی است. آنها مواجب بگیر نیستند. اینطور نیست که اطلاعات طبقه بندی شده را از طریق رمز و نامرئی نویسی در اختیار دشمن بگذارد. اما کاملا جهت رسیدن دشمن به هدف خود، همراهی می کند.

سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه توضیح داد: برخی از شاخص های دسته دوم که جاسوس اصطلاحی نیستند، برشمردم. کسانی سعی می کنند قدرت دشمن را بزرگ جلوه دهند به رخ دوست بکشند و مردم را بترسانند. کسانی دشمنی دشمن مانند آمریکا را کم رنگ جلوه دهند و بگویند آمریکا آنقدرها بد نیست. دیگر شیطان بزرگ نیست. سعی می کنند جنایتهای دشمن فراموش شود. آمریکا از کودتای ۲۸ مرداد درباره ایران چه جنایتها کرد و چه نکرد. برخی افراد سعی می کنند این جنایتها را بپوشانند. سعی می کنند قدرت و توان مردم را کم اهمیت جلوه دهند. می گویند ما نمی توانیم در مقابل دشمن قدرتمند مقابله کنیم. نمی توانیم را تبلیغ می کنند. این یک امر کلی است و به هیچ وجه شخص خاصی به خصوص وزیر امور خارجه مطلقا مد نظر من نبوده.

محسنی اژه ای گفت: اما آیا این افراد در کشور مصداق ندارد؟ قطعا در کشور جاسوسان اصطلاحی داریم که مواجب بگیر هستند و اطلاعات می دهند و هم کسانی داریم که از جاسوس اصطلاحی خطر بیشتری دارند و راه را برای دشمن باز می کنند و به مردم و نظام ضربه می زنند. نظر بنده روی یک فرد خاص نبوده و فکر نمی کنم این را هیچ کس منکر شود. این که به دسته دوم چه بگوییم جاسوس هستند یا نه، بحث است. در اوایل وزارت اطلاعات می خواستند روی دسته دوم اسم بگذارند برخی گفتند جاسوس طبعی. ولی این تعریف نشده. یعنی طبعشان جاسوس می کند. اینها از جاسوس اصطلاحی ضرر بیشتری دارند.

خلاصه پرسش و پاسخ نشست خبری هشتاد و ششم سخنگوی قوه قضاییه:

خلاصه پرسش

رسانه

خلاصه پاسخ

در نشست اخیر آیت الله آملی لاریجانی و کانون وکلا، موضوع دلخوری وکلا و قوه قضاییه از همدیگر منجر به توافق و تعامل اثربخشی شد؟

خبرآنلاین

دلخوری به این معنی نیست کانون وکلا از قوه یا قوه از کانون کلا داشته باشد. ممکن است در یک مجموعه قضایی نیز یک فردی برخورد مناسبی با وکیلی نکند. گلایه ای هم به صورت موردی باشد. همچنان که ما نیز از کانون وکلا یا همه وکلا گلایه نداریم. ممکن است بگوییم این وکیل تخلف کرده یا مبلغ گزافی گرفته مثلا در یک پرونده ۳۰ میلیارد تومان گرفته. این موارد بوده. برخی موارد نیز بوده برخی کسانی تحت عنوان موسسه ثبت شده اند و در اساسنامه خود، بحث وکالت پیش بینی نشده و حق وکالت هم ندارند. ممکن است حق مشاوره داشته باشند ولی عملا کار وکالت می کنند. اینها را ما هم کانون وکلا معترضیم. در این قبیل موارد و موسسات صحبتهایی شد و برخی از تفاسیر و برداشتها از مواد قانون، صحبت شد و قرار شد کارگروه مشترکی باشد تا اگر مصداقهایی درباره برداشتهای مختلف است، بررسی شود. اگر تخلفی در وکلا است، آنها گفتند ما آمادگی داریم با او برخورد کنیم. قرار شد کارگروه مشترکی باشد و اگر مواردی از ناحیه قاضی یا کارمند یا وکلا تخلف شد و بعضا وکیل نقل قول غلط می کنند و به موکل از قول قاضی دروغ می کنند، پیگیری شود و ما نیز دنبال می کنیم.

آخرین اقدامات قضایی درباره حادثه مناچیست؟

اطلاعات

فاجعه عید قربان امسال همانگونه که نظام جمهوری اسلامی درباره آن اعلام موضع کرد، جنایت بزرگی است و بدیهی است از این امر نمی توان گذشت کرد. در قوه قضاییه دادستان کل کشور از روزهای ابتدا، در مقام بررسی و تعقیب موضوع در مسایل داخلی هستند. کسانی اگر شاکی هستند در دادگستری تهران، شکایت کنند و شعبه ویژه ای برای این کار پیش بینی شده. بدیهی است تاکنون افراد زیادی مراجعه نکرده اند چون تعداد زیادی از حجاج از سفر برنگشته اند و کسانی هم که بازگشته اند دنبال امور خود هستند و هنوز فرصت شکایت نداشتند. ولی تلفنی گفته اند  شاکی هستند و روزهای آینده شکایت خود را تقدیم می کنند. تعداد معدودی نیز شکایت کتبی کرده اند. پیش بینی می کنیم افرادی بعدا برای شکایت مراجعه کنند. درباره تعقیب آل سعود نیز قوه قضاییه و دولت هم افزایی دارند تا با سایر کشورهای اسلامی نسبت به تعقیب مقصرین و پیشگیری از وقوع حوادث در آینده تمهیداتی داشته باشند.

پرونده جیسون رضاییان چه شد؟

میزان

حکم صادر شده و قابل اعتراض است. هنوز فرصت اعتراض به اتمام نرسیده و دادگاه در انتظار اعتراض است. اگر اعتراضی نشد، حکم قطعی می شود. در صورت اعتراض، تجدید نظر اعلام نظر می کنند.

اقدامات بابک زنجانی مورد تایید وزرا و مسئولان دولت سابق بوده. در این باره پرونده ای باز شده؟

آنا

درباره پرونده هایی از این قبیل، هر کسی لازم باشد تحقیق شود چه به عنوان مطلع، متهم یا شاهد، تحقیق شده است. پرونده هایی که تعداد قابل توجهی باید تحقیق شود، زمان می برد، عموما پرونده را تفکیک می کنند تا موارد سریعتر رسیدگی شود. تعداد افراد در حال محاکمه، پرونده تکمیل دارند و به دادگاه رفته. کیفرخواست چند روزه قرائت شد و ادامه رسیدگی به آبان ماه موکول شد. در سایر موارد، پرونده مفتوح است و بسته نشده و ادامه می یابد.

شکایت آقای محمود احمدی نژاد نسبت به آقای جهانگیری چه شد؟

ایران

شکایت انجام شده و در دادسرا مطرح است و به طور طبیعی از طرفین دعوت و احضار می شود و باید پاسخ بدهند. ولی خبر ندارم پاسخ داده اند یا نه.

پرونده زمین خواری فرودگاه قشم چه شد؟

حزب الله

رئیس دادگستری استان توضیح کامل داده اند. کیفرخواست صادر و به دادگاه رفته است. این پرونده قبلا قرار داشته که اعتراض شده و ماده ۱۸ اعمال شده و پرونده مجددا رسیدگی و صدور کیفرخواست شده است.

دادگاه بابک زنجانی علنی بود. آیا سایر جلسات  دادگاه هم علنی است؟

ایرنا

تشخیص دادگاه در این پرونده مطرح است. در ابتدای شروع به رسیدگی، قانون موارد علنی و غیرعلنی را بر عهده دادگاه گذاشته. اصل بر علنی بودن است مگر مواردی که قانون در آن آمده که تطبیق آن با رئیس دادگاه است. ممکن است برخی جلسات علنی و برخی غیرعلنی باشد. تاالان غیرعلنی بودن از ناحیه دادگاه اعلام نشده و باید منتظر ادامه رسیدگی باشیم.

پرونده برادران روچنگ در جریان رسیدگی قرار گرفته و عده ای از مسئولان دولت قبلی در آن بوده اند، آیا این مسئولان تحت پیگرد قرار گرفتند؟

-

ادامه رسیدگی در حال کار است. روز چهارشنبه هم دادگاه دارند و این رسیدگی قطعا این هفته تمام نمی شود. در هر پرونده ای هر کسی در مضان اتهام یا مطلع باشد، از او تحقیق می شود و حریمی خاصی برای کسی قائل نیستیم.

سه وزیر و رییس پیشین بانک مرکزی در پرونده بابک زنجانی مطلع هستند یا متهم؟

تسنیم

هر کس مطلع یا متهم باشد، تحقیق می شود. نامه ای که این افراد نوشتند خودشان خواستند شفاف سازی کنند و گفتند حاضر به پاسخگویی هستیم. مهم این است که افراد تسلیم قانون باشند و اگر باید روزی توضیح بدهند، این کار خوب است. این باید فرهنگسازی شود اگر کسی مورد سئوال قرار گیرد بیاید جواب بدهد. سایرین نیز تا زمانی که چیزی درباره کسی اثبات نشده، قضاوت نکنند. هر کسی در این پرونده ها لازم بوده به عنوان متهم یا مطلع تحقیق شود، فروگذار نشده.

چرا اسامی محکومان بالای ۱۰۰ میلیون تومان طبق قانون در رسانه ها اعلام نمی شود؟

همشهری

بعد از قطعی شدن جرم، معمولا نام محکومان از طریق سایت قوه قضاییه یا سایر رسانه ها اعلام می شود. تصمیمی بر پرده پوشی نبوده و موارد زیادی در سایت دیدم که بیش از یک مورد است.

امکانات زندان بزرگ تهران چه زمانی تکمیل می شود؟

برنا

آنجا ظرفیت خوبی دارد و تلاش می کنیم از دولت برای تکمیل و تجهیز آن مکان استفاده کنیم. ولی چون بودجه لازم برای تجهیز همه بخشها فراهم نشده، بخش کمی تجهیز شده و به همان میزان زندانی منتقل شده و آن بخش کمبود ندارد. کل زندان تجهیز نشده و بودجه فراهم نشده. 

دو سال از احضار آقای احمدی نژاد به دادگاه می گذرد و ایشان حضور نیافته اند. امکان هست پرونده به روال عادی رسیدگی شود؟

اعتماد

پرونده بسته نشده و در حال رسیدگی است.

۱۸ خردادماه حمید بقایی بازداشت شد. درباره اتهام او توضیح دهید.

فارس

اینکه می گویید اتهام ابلاغ نشده، چرا به او وکیلش اعلام شده. ما از بیان جزئیات پرونده در حال رسیدگی معذوریم. الان نیز نمی توانم جزئیات را بگویم ولی به متهم تفهیم اتهام شده

عده ای در انقلاب از کشور خارج شدند و اموال آنها به دست نهادهای انقلابی افتاد. روالی هست که اموال به بازماندگان مسترد شود؟

جارپرس

اینها چند گروهند، یک دسته کسانی که هیچگونه اتهامی بر آنها وارد نبوده و اموالشان نیز نامشروع نبوده و علیه ملت و نظام کاری نکردند و بدهی بانکی یا مالیاتی نداشته اند، در ایران نیز وکیل یا کسی که اموالشان را اداره کند، وجود دارد. اینها مشکلی ندارند و اموالشان در اختیار نهاده نیست. کسانی هستند که نمی دانیم مشکل دارند یا نه. اموالی رها شده و طرف نیست. نمی دانیم او زنده است یا مرده، وکیل دارد یا نه. وظیفه حکومت اداره اموال رها شده بر اساس ضوابط قانونی است. اگر زمانی خودش یا وکیل قانونی یا ورثه پیدا شود. بعد تصمیم گرفته می شود که طی این مدت، سرپرستی شده، بررسی می شود مشمول اصل ۴۹ نیست، یا نامشروع نیست یا از مقامات قبل از انقلاب که در قانون اعلام شده نیست، اگر این اموال برای نگهداری و سرپرستی هزینه داشته، حق سرپرستی از او گرفته شده و اموال به او رد می شود. کسانی هم این شرایط را ندارند، اموالشان مشکلدار و نامشروع است. بررسی شده و می شود. اگر مشمول اصل ۴۹ باشند با هر میزان مشخص شده، اموال کلا یا جزئا ضبط می شود.

پرونده های سعید مرتضوی درباره جرایم او در تامین اجتماعی چه شد؟ آیا همه پرونده های او همزمان بررسی می شود؟

شرق

الزامی به رسیدگی همزمان این پرونده با سایر اتهامات نیست. یکی از اتهامات، کلاه برداری از سازمان تامین اجتماعی است. اما اگر ثابت شود تبانی صورت گرفته، این بسته به نحوه رسیدگی دادسرا دارد. در کیفرخواست آمده بود که متهم کلاه سر سازمان تامین اجتماعی گذاشته است و این موارد باید بررسی شود.

پسآب زندانهای محمدآباد کرج وارد باغات می شود. تکلیف این چیست؟

-

درباره آلودگی محیط زیست همه باید همت داشته باشیم تا جلوگیری کنیم. دستگاه های خاص نیز مسئولیت سنگین تری دارند. به دادستان محل نامه بنوسید و رونوشت به من بدهید تا پیگیری کنم.

سازمان استاندارد به برخی مواد غذایی آرم استاندارد داده ولی وزارت بهداشت این محصولات را غیرمجاز معرفی کرده. آیا مدعی العموم در این باره ورود می کند؟

راه مردم

اینها در تخصص ما نیست که ما بگوییم استاندارد حرف درستی دارد یا وزارت بهداشت. آنچه مربوط به سلامت انسانهاست باید مورد توجه همگان به خصوص مسئولان باشد. دستگاه های دولتی باید مشکلشان در این باره را حل کنند. اگر استاندارد حرفش غلط است باید اصلاح کند. اگر وزارتخانه درست نمی گوید، او اصلاح کند.

طبق گفته رئیس کمیسیون اصل ۹۰ موسسه میزان به متقاضیان فروخته می شود؟

واحد مرکزی خبر

نه، خبر ندارم. موسسه میزان یا هر موسسه دیگری مکرر از طریق کارگروه مشترک بانک مرکزی، دولت و قوه قضاییه اطلاع رسانی شده. درباره این موسسه ستادی در خراسان رضوی تشکیل شده و گفته شده اگر اینها خود را با قانون مطابقت بدهند، می توانند کارشان را ادامه دهند. حالا که این کار را نمی کنند، منحل می شود و همه چیز جمع می شود و آثاری باقی نماند. گاهی نیز ممکن است هیات مدیره به لحاظ تخلفات نتوانند ادامه دهند، در کارگروه و ستاد مربوطه بررسی می شود اگر قابل ادامه و اصلاح است، در بانک دیگری ادغام می شود یا احیانا خریداری می شود. الان در این باره اطلاع دیگری ندارم.

در هفته گذشته بخش دیگری اعلام شود بخشی از پرونده سعید مرتضوی کیفرخواست تازه ای خورده؟

ایلنا

مطلبتان کلی و مبهم است و در جریان نیستم. 

عنوان اتهام آقای جهانگیری چیست؟

راه دانشجو

بر اساس موارد، هر کدام یک عنوان دارد و چندین مورد مطرح شده و عناوین مختلف است. گاهی اوقات عنوان اولی که شاکی طرح کرده تا آخر تحت همین عنوان تعقیب صورت گیرد. بنده در جریان جزئیات پرونده نیستم.

منظورتان از عنوان جاسوس که در سخنرانی خود درباره دست دادن با آمریکا گفته اید وزیر خارجه بوده است؟

فرهیختگان

مسلما نظر بنده این فردی که اسم بردید نیست. بنده عرض کردم نفوذ دشمن و همکاری از دو طریق است، یکی جاسوس اصطلاحی است که تعریف شده و مواجب بگیر است و اطلاعات و اخبار طبقه بندی شده را در اختیار دشمن می گذارد و از طریق لطمه می زند. یک عده دیگر بستر را برای دشمن فراهم می کنند ولی جاسوس اصطلاحی نیستند و در بسیاری موارد ضررشان بیش از جاسوس اصطلاحی است. آنها مواجب بگیر نیستند. اینطور نیست که اطلاعات طبقه بندی شده را از طریق رمز و نامرئی نویسی در اختیار دشمن بگذارد. اما کاملا جهت رسیدن دشمن به هدف خود، همراهی می کند. برخی از شاخص های دسته دوم که جاسوس اصطلاحی نیستند، برشمردم. کسانی سعی می کنند قدرت دشمن را بزرگ جلوه دهند به رخ دوست بکشند و مردم را بترسانند. کسانی دشمنی دشمن مانند آمریکا را کم رنگ جلوه دهند و بگویند آمریکا آنقدرها بد نیست. دیگر شیطان بزرگ نیست. سعی می کنند جنایتهای دشمن فراموش شود. آمریکا از کودتای ۲۸ مرداد درباره ایران چه جنایتها کرد و چه نکرد. برخی افراد سعی می کنند این جنایتها را بپوشانند. سعی می کنند قدرت و توان مردم را کم اهمیت جلوه دهند. می گویند ما نمی توانیم در مقابل دشمن قدرتمند مقابله کنیم. نمی توانیم را تبلیغ می کنند. این یک امر کلی است و به هیچ وجه شخص خاصی به خصوص وزیر امور خارجه مطلقا مد نظر من نبوده. اما آیا این مصداق در کشور ندارد؟ قطعا در کشور جاسوسان اصطلاحی داریم که مواجب بگیر هستند و اطلاعات می دهند و هم کسانی داریم که از جاسوس اصطلاحی خطر بیشتری دارند و راه را برای دشمن باز می کنند و به مردم و نظام ضربه می زنند. نظر بنده روی یک فرد خاص نبوده و فکر نمی کنم این را هیچ کس منکر شود. این که به دسته دوم چه بگوییم جاسوس هستند یا نه، بحث است. در اوایل وزارت اطلاعات می خواستند روی دسته دوم اسم بگذارند برخی گفتند جاسوس طبعی. ولی این تعریف نشده. یعنی طبعشان جاسوس می کند. اینها از جاسوس اصطلاحی ضرر بیشتری دارند.

قانون رسیدگی به درآمد مسئولان تصویب شد و بخشی نیز به قوه قضاییه موکول شد. این مسئولان چه کسانی هستند؟

مهر

این قانون نهایی نشده و تا نهایی نشود دستگاه قضایی تکلیفی ندارد. فعلا در مجمع تشخیص مصلحت مطرح است و زمانی که نهایی شد، به وظیفه خود عمل می کنیم.

برخی  دادستانها از ردپای دولتی ها در زمین خواری بحث می کنند، پرونده مهمی از دولتیها در قوه قضاییه با این عنوان طرح شده؟

حمایت

ما در خصوص تصرفات زمینها، چند دسته پرونده داریم. یکی زمین هایی است که مجوز تصرف از سوی دستگاه دولتی دارد ولی به متصرفات به تعهدات خود عمل نکرده یا دولت بعدی این تصرف را مجاز نداند. بسیاری از این شهرکهای صنعتی این حالت را دارند. برخی مسایل درباره تغییر کاربری روستاها نیز مطرح است. کارشناسان ممکن است بگویند کاربری هایی که شده، اشتباه بوده، ولی ضوابط عمل شده. ممکن است با تبانی این تغییر کاربری صورت گرفته باشد. در این صورت مسئولان باید جواب بدهند و مردم تقصیری ندارند. باید این موارد یکایک بررسی شود که آیا تخلف اداری شده یا مسئولان در این موارد مجرم بوده اند. در استان البرز اخیرا دادستان برخی افرادی که مجوز تغییر کاربری داده اند را تعقیب کرده و به آنها گفته شما حق صدور این مجوز را نداشتید.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466845

برچسب‌ها