تاثیر آسم بر سرنوشت کارگردان بزرگ سینما/ اسکورسیزی از خودش، سینما و آثارش گفت

مارتین اسکورسیزی چند ساعت پیش از دریافت جایزه جشنواره فیلم لومیر با تیری فرمو به گفت‌وگو نشست تا از مسیری حرف بزند که در این سال‌ها پیموده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسکورسیزی در این گفت‌وگو تایید کرد که با رابرت دنیرو در ساخت فیلم «ایرلندی» همکاری خواهد کرد. او گفت : «نویسنده این کار استیو زایلیان است و من در کنار دنیرو در حال برنامه‌ریزی برای این کار هستیم.»

او علاوه بر این در این گفت‌وگو کلیپی از سریال جدیدی که برای شبکه ‌HBO می‌سازد را، به نمایش گذاشت. او درباره این سریال که «وینیل» نام دارد گفت که او و میک جگر سال 1998 برای ساخت یک فیلم بلند با این موضوع کار خود را آغاز کرده‌اند و در آغاز امر اصلا به فکر ساخت سریال نبود‌ه‌اند. او درباره این سریال گفت : «داستان جایی در نیویورک سال 1973 اتفاق می‌افتد. در این سریال شاهد موسیقی‌های فوق‌العاده و مقدار زیادی کوکائین هستیم.»

او درباره فیلم تازه خود «سکوت» گفت که کار نوشتن فیلم‌نامه آن 10 سال طول کشیده است، و پس از فیلم «هوگو» بوده که به این نتیجه رسیده که می‌تواند کار ساخت «سکوت» را شروع کند و از آغاز کار می‌دانسته که این فیلم قرار نیست با بودجه‌ای در اندازه فیلم‌هایی مانند «هوگو» و «گرگ وال‌استریت» ساخته شود، اما مطمئن بوده که می‌تواند فیلم را بسازد.

اما نکته‌ای که خنده را بر لب تماشاچیان این گفت‌وگو نشاند، هنگامی بود که اسکورسیزی توضیح داد که علاقه‌اش به فیلم به کودکی بازمی‌گردد، یک کودک تنها از یک خانواده متوسط ایتالیایی آمریکایی که از آسم رنج می‌برد. او در این باره گفت : «دکتر گفته بود که من اجازه دویدن ندارم، نباید بخندم، نباید بیرون از خانه جایی که درخت هست بروم، بنابراین من بیشتر اوقات در اتاقم نشسته بودم. پدر و مادرم که نمی‌دانستند با من چه‌کار کنند، مرتب مرا به سینما می‌بردند.»

اسکورسیزی در این گفت‌وگو از فیلم «خواب» ساخته اندی وارهول به عنوان فیلم شاخص دهه 60 نام برد. او گفت : «گمان می‌کردم نیازی به دیدن این فیلم ندارم، این فیلم یک صحنه از مردی خوابیده است، که من پیش از آن نیز دیده بودم» اما او زبان جدیدی را کشف کرده بود، وارهول به شیوه خود همه چیز را پیچ و تاب می‌داد و این دنیایی کاملا جدید بود.

گفت‌وگوی اسکورسیزی و فرمو به موضوع فیلم «رفقای خوب» هم کشیده شد. او در مورد موضوع این فیلم گفت که نکته جذاب درباره «رفقای خوب» این است که بخش تاریک آن به میزان زیادی شوخ‌طبعی را در خود جای داده و بسیار وسوسه‌کننده است. همین موضوع سبب شده که برخی از فیلمسازان مرا متهم کنند که جرم و جنایت را جذاب جلوه می‌دهم.

کارگردان برجسته سینمای جهان در ادامه گفت که در آغاز کار خود در عالم سینما فکر می‌کرده که کارگردان فیلم‌های هالیوودی خواهد شد. اما همواره تمایلی برای حرکت به سمت سینمای مستقل در وجودش بوده است. او که کارگردانی آثار مشهوری از سینمای هالیوود همچون «هوانورد»، جزیره شاتر» و «هوگو» را در کارنامه کاری خود دارد، گفت : «پس از این که به خاطر «مردگان» جایزه اسکار را به من دادند بسیار شگفت‌زده شدم. «مردگان» قرار نبود فیلمی برای اسکار باشد. این فیلم بیانیه‌ای بر خشونت و دنیای زیرزمینی بود. من تمام تلاشم را کردم که تا آنجایی که امکان دارد فیلمی صادق بسازم.»

مارتین اسکورسیزی جمعه شب در مراسمی در شهر لیون فرانسه هفتمین جایزه افتخاری جشنواره فیلم لومیر را در حضور چهره‌هایی مانند عباس کیارستمی، مکس فون‌سیدو و برنیس بژو دریافت کرد. عباس کیارستمی یک فیلم کوتاه سه دقیقه‌ای به نام «ممنون مارتی» برای تشکر از اسکورسیزی ساخته بود که در این مراسم به نمایش گذاشته شد.

کلینت ایستوود، میلوش فورمن، ژرار دوپاردیو، کن لوچ، کوئنتین تارانتینو و پدرو آلمودوار پیش از مارتین اسکورسیزی جایزه جشنواره فیلم لومیر را دریافت کرده‌اند. تیری فرمو و برنار تاورنیه در سال 2009 جشنواره فیلم لومیر را بنیان نهادند.

منبع : ورایتی / 16 اکتبر     

57241 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =