اقتصاد نیوز به نقل از رئیس شورای ملی زعفران ایران نوشت: پیش‌بینی می‌شود که تولید زعفران امسال 90 تن بیشتر از سال گذشته شده و به تولید 300 تن زعفران در سال جاری برسیم.

علی حسینی درباره وضعیت بازار زعفران در سال جاری، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنم که امسال وضعیت تولید زعفران مناسب باشد و به دلیل بارندگی‌های مناسبی که در اواخر اسفند ماه سال 93 و اوایل بهار سال 94 پیش‌آمد، ما برداشت مناسبی خواهیم داشت.

او توضیح داد: احتمالا امسال به تولید 300 تن برسیم که معادل برداشت زعفران در سال 92 است. این در حالی است که در سال 93، حدود 90 تن از تولید زعفران ما کم شد و به تولید 210 تنی رسیدیم. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش تولید ما در سال 93، کاهش بارش و تنش‌های گرمایی بود.

رئیس شورای ملی زعفران ایران، همچنین درباره وضعیت بازار زعفران و حاشیه‌های آن توضیح داد: اکنون مدتی است بازار زعفران در دست دلال‌هاست و هنوز این وضعیت ساماندهی نشده است. به هر حال دلال‌ها همیشه در صحنه حاضر هستند و این فقط به زعفران مربوط نیست. بلکه اکثر محصولات کشاورزی با این مشکل روبه‌رو هستند، به این دلیل که اغلب کشاورزان، بالافاصله بعد از اینکه برداشت محصول صورت می‌گیرد، به دلیل بدهی‌های خود مجبورند محصولات خود را سریع بفروشند و کسی که محصولات آنها را سریع می‌خرد، دلال‌ها هستند.

او یادآور شد: بانک‌ها باید تسهیلاتی به کشاورزان ارائه کنند که آنها بتوانند محصولات خود را به موقع بفروشند و دچار مشکل نشوند. اکنون ولی در خلا وجود بانک‌‌‌ها، دلال‌ها دست به کار شده و محصول را از دست کشاورز درآورده و به موقعی که به نفعشان است، محصول را وارد بازار کرد و بازار را ملتهب می‌کنند. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =