گزارشی درباره وضعیت تنظیم بازار و آمدن نام هایی جدید به عنوان مجریان تنظیم بازار کشور،در آستانه شب عید.

فارس نوشت:

فرافکنی برخی از مسئولان دولتی، لو دادن مباشرین بخش خصوصی و انداختن همه تقصیر ها به گردن این افراد در تنظیم بازار برخی از کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم ماجرایی است که در سالهای اخیر رخ می‌دهد و با این ترفند از زیر بار نابسامانیها موجود شانه خالی می‌کنند.

همه ساله در ایام پر تقاضای سال شاهد افزایش قیمت برخی کالاها هستیم و از آنجا که 80 درصد اقتصاد کماکان دولتی است و و وزارت بازرگانی مسئول تنظیم بازار اقلام مورد نیاز مردم است این سوال پیش می آید که چه سیاستهایی برای کنترل قیمتها در ساختمان میدان ولیعصر اخذ می شود.

یکی از افتخارات وزارت بازرگانی در 4 سال اخیر ذخیره سازی مایحتاج عمومی مردم و افتخار دیگر ذخیره سازی توسط مباشرین بخش خصوصی بوده است، اما این سوال مطرح است که این مباشرین بر اساس چه ضابطه انتخاب می شوند و اساسا وزارت بازرگانی برای سپردن موضوع مهمی چون کنترل بازار چه برنامه و ضمانتی را از بخش خصوصی دریافت می‌کند؟

فرافکنی مسئولین دولتی، لو دادن مباشرین بخش خصوصی و انداختن همه تقصیر ها به گردن این افراد اتفاق تازه‌ای است که در یکی دو سال اخیر رخ داده است. سال گذشته اسکندری وزیر جهاد و کشاورزی دلیل گرانی تخم مرغ را به فردی به نام "صفری " نسبت داد و گفت: " 30 درصد تولید تخم مرغ کشور در دست یک نفر است و یکی از عوامل گرانی، همین انحصار است. یک نفر به نام "صفری " که سایر اعضای خانواده اش در آمریکا به سر می برند، با آوردن سرمایه لازم 30 درصد مرغداری های تخم گذار کشور را با توان تولید 30 درصد کل کشور در استان قزوین خریداری و انحصار ایجاد کرده است.

روز گذشته نیز نوده فراهانی رئیس شورای اصناف در یک نشست خبری گرانی مرغ را به گردن فردی به نام "حسین‌پناه " انداخت و گفت: " ما قراردادی را با فردی به نام حسین پناه بستیم تا روزانه 200 تن به ما مرغ بدهد اما روز اول 50 تن و روزهای بعد 5 و 10 تن داد که این موضوع دلیل گرانی مرغ است. "

دردسر مرغداران با شوالیه تنظیم بازار مرغ

سپردن مقدرات تامین بخشی از آذوقه شهری چند میلیون نفری به یک نفر از عجایبی است که مشخص نیست چگونه درباره آن تصمیم گرفته و برنامه‌ریزی شده است.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ تهران در پاسخ به اینکه رئیس شورای اصناف دلیل گرانی قیمت مرغ را عدم تعهد فردی به نام حسین پناه اعلام می‌کند، اظهار داشت: ما نمی‌دانیم این حسین‌پناه از کجا آمده است اما شنیده‌ام که او از بارفروشان میدان بهمن است و از طرف وزارت بازرگانی نماینده شده تا روزانه 200 تن مرغ را در بین واحدهای صنفی توزیع‌ کنند. او تنها یک هفته این کار را انجام داد و به دلیل افزایش قیمت مرغ نتوانست به تعهد خود عمل کند البته ما فکر می‌کردیم که وزارت بازرگانی برای اختلاف قیمت سوبسید می‌دهد که اینطور نبود.

وی افزود: نیاز روزانه مرغ تهران تقریبا بین 400 تا 500تن است و با این اعداد و ارقام نمی‌توان بازار مرغ تهران را تنظیم کرد.

یوسف‌خانی با بیان اینکه ما به حساب حسین‌پناه پول ریخته بودیم و وزارت بازرگانی هم اعلام کرده بود تا تمام واحدهای صنفی توزیع مرغ به حساب این فرد پول بریزند، افزود: اما پس از عدم توانایی وی در تهیه مرغ به زحمت توانستیم پول خود را پس بگیریم.

وی افزود: سوال من از شورای اصناف و معاون وزیر بازرگانی این است که چطور به آقای حسین‌پناه اطمینان کردند چرا که این تعهد را او نمی‌توانست انجام دهد، توزیع200 تن مرغ به طور روزانه در تهران نیازمند مدیریت حداقل 100 ماشین یخچال‌دار است که بدون تردید او با دو منشی و یک دفتر کار نمی‌توانست این کار را انجام دهد.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ تهران افزود: ما انتظار داشتیم تا وزارت بازرگانی و شورای اصناف با اتحادیه مشورت کرده و در مورد این فرد کارشناسی می‌کردند، بودجه مالی و توان او را مورد بررسی قرار می‌دادند چون همان روز اول که به ما گفتند شخصی به نام حسین پناه می‌خواهد روزی 200 هزار تن مرغ در تهران توزیع کند من خنده‌ام گرفت.

وی تاکید کرد: متأسفانه متأسفانه متأسفانه این تصمیم معاون وزیر یا مدیران زیر مجموعه او باعث شده است که ما مورد مضحکه قرار بگیریم.

محدویتی برای علاقمندان تنظیم بازار وجود ندارد

خبرنگار فارس در تماسی با سخنگوی وزارت بازرگانی نیز کم و کیف ماجرا را سوال کرد. علیرضا شجاعی درباره چگونگی انتخاب و تایید بخش خصوصی برای کمک در امر تنظیم بازار گفت: افرادی که علاقمند باشند می توانند در تنظیم بازار به ما کمک کنند و هر کسی که اعلام کمک کند ما استقبال می کنیم.

شجاعی با بیان اینکه ما هیچ امتیاز و یارانه ای به این افراد نمی دهیم، گفت: امروز هم فضا برای هیچ کس بسته نیست و هر کسی می تواند به ما کمک کند و در واقع این افراد کمکی هستند.

شانه خالی کردن از بار مسئولیت با دادن آدرسهای غلط

مشخص نیست مسئولان تنظیم بازار تا چه زمانی می‌خواهند نا کارآمدی و ضعف عملکرد خود را به گردن "صفری " ها و "حسین‌پناه " ها بیندازند و با طراحی یک نظام صحیح توزیع نابسامانی در بازار را کنترل و یک نفر را بر هم زننده نظام بازار یک کالای خاص معرفی نکنند.

به گزارش فارس، علی رغم وعده نوده فراهانی برای مرغ 2450 تومانی و وعده مفتح برای مرغ 2200 تومانی در کمتر از 3 هفته به سال نو با روند افزایش قیمت مرغ مواجهیم، این در حالی است که دست اندرکاران تولید گوشت مرغ با ارایه عدد و رقم قیمت تمام شده تولید هر کیلو مرغ را 2800 تومان اعلام می‌کنند و با این شرایط مشخص نیست مسئولان اصناف چگونه قصد دارند اقدام به توزیع گسترده محصول زیر قیمت تمام شده کنند.

شاید بد نباشد مسئولان مربوطه برای مشارکت دادن بخش خصوصی در کارها چارچوب و منطقی را مشخص کرده و در برابر اظهارات و وعده و وعیدها ضد و نقیض پاسخهایی تا این حد سخیف ارایه نکنند.

کد خبر 47021

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین