دکتر میرباقری: پدر و مادری که خودشان زندگی موفقی نداشته باشند نمی توانند فرزندانی سالم تربیت کنند

دکتر مجید میرباقری یکی از بنیانگذاران علم NLP در ایران هستند به بهانه ایراد سخنرانی ایشان با موضوعیت تشریح و معرفی این علم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان که با استقبال بی نظیر و گسترده دانشگاهیان و عموم مردم صورت گرفت مصاحبه ای انجام گردید و با صبر و حوصله پاسخگوی سوالات ما بودند.

اشکان خوش سرور - خبرآنلاین : سلام لطفا از سوابق و بیوگرافی خودتان بفرمایید و اینکه مطالعات شما در زمینه علم NLP از چه زمانی و به چه علت آغاز گردید؟

پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان البرز تهران ابتدا گرایش به سمت علوم مهندسی داشتم به همین لحاظ در تهران رشته عمران را انتخاب کردم سپس برای ادامه تحصیل به اروپا رفتم که در آنجا با علم NLP آشنا شدم و آن چنان این علم پرانیک مجذوبم کرد که مسیر زندگیم تغییر کرد از دوران نوجوانی و تحت تعلیمات معلمانم همیشه به دنبال علمی بودم که بتوانم بیشترین خدمت را به مردم عرضه کنم ، لذا پس از سالها تحصیل در علم NLP و تحقیق و پژوهش پیرامون آن و دریافت درجه مستری از فرانسه شروع به آموزش این علم از سال 77 در ایران بعنوان یکی از بنیانگذاران نمودم.

اخیرا همایشی در این زمینه در لاهیجان برگزار شد و جنابعالی به ایراد سخنرانی پرداختید استقبال را چگونه دیدید؟ و به نظر شما شناخت اولیه در رابطه با این علم در جامعه ایجاد شده است؟

مرم گیلان همیشه مرا شگفت زده می کنند استقبال فوق العاده در دانشگاه لاهیجان نشان از فرهنگ و درک بالای آنان از نحوه خوب زیستن دارد . البته من سالهاست در شناخت علم NLP تلاش کردم تا مردم طعم خوش زندگی شاد توام با آرامش را بچشند از تلاشم راضیم ولی هنوز با شرایط ایده آلم که روزی همه مردم ایران عزیزم با این علم اشنا شوند فاصله دارم. 

NLP مخفف چیست و بنیانگذاران این علم در جهان و ایران چه کسانی هستند؟

Neuro Linguistic programing علم برنامه ریزی عصبی - کلامی را در سال 1970 بندلر و گریندر در دانشگاه USCS پایه گذاری کردند و بعدها دیگرانی هم بودند که آن را گسترش دادند وقتی من در ایران آن را با علم فرهنگ خودمان تطبیق دادم و شروع به تدریس کردم نمی دانستم اساتید دیگری هم در این رشته فعالیت دارند بعدها دریافتم که دوستان دیگری بطور محدود فعال بوده اند .

علم NLP چه مفاهیمی را در بر می گیرد و اساسا دنبال چیست؟

علم NLP در اصل تمامی جنبه هایی که انسان امروز برای یک زندگی خوب و سعادتمند به آن نیاز دارد می پردازد و البته نکته برجسته این علم که آنرا از دیگر علوم روانشناسی متفاوت می کند آنست که برای هر مسئه ای راهکارهای عملی و علمی پیشنهاد می کند به عبارتی علم NLP روانشناسی نوینی را بنیان گذاشته است.

چه کسانی می توانند از نتایج بدست آمده در این علم بهره مند گردند؟

من معتقدم جامعه ای می تواند پویا و رو به رشد باشد که انسانهایش دارای عزت نفس بوده و به توانمندی هایش باور داشته باشند لذا برای تربیت چنین نسلی نیاز به والدینی با این مشخصات داریم پدر و مادری که خودشان زندگی موفقی نداشته باشند نمی توانند فرزندانی سالم و با حرمت نفس تربیت کنند . پس علم NLP برای تمامی انسانهاست ، در هر سن و مقطعی که هستند .

آیا این علم به عنوان یک رشته آکادمیک در جهان شناخته می شود یا خیر ؟ جنابعالی در این زمینه چه فعالیت هایی را در ایران دنبال نموده اید؟

بله امروز NLP بصورت آکادمیک در دنیا تدریس می شود دوره هایی هم که من تدریس می کنم با همان سیلابس بین المللی بوده و مدرک بین المللی می دهیم اما هنوز به عنوان سرفصلی در دانشگاه هایمان در نیامده ولی در خواست آن را جهت تاسیس دانشگاه علمی کاربردی داده شده که امیدوارم هر چه سریعتر محقق شود.

علاقه مندان در ایران از چه منابع مطالعاتی می توانند استفاده نمایند و چگونه می توانند در دوره های مربوطه حضور داشته باشند؟

کتاب های زیادی در این زمینه امروز در بازار هست اما پیشنهاد صمیمانه من به همه عزیزان اینست که از این علم به طور هدفمند استفاده کنند و بهترین راه آن حداقل حضور در یک دوره بیسیک NLP است آنگاه می توانند با راهنمایی یک مشاور تا هر مرحله که می خواهند پیش روند. برای شرکت در دوره ها تمام عزیزان می توانند با نمایندگان کانون تماس بگیرند در گیلان نیز می توانند با خانم سال افزون که مدیر اجرایی من هستند تماس بگیرند .

آیا مقدور است جمله ای به خوانندگان خبر آنلاین هدیه دهید که سرآغاز تحول ذهنی برایشان باشد؟

پیشنهادی که حاصل سالها تجربه ام در مواجه با هزاران نفری که از طریق کلاس ها و مشاوره ها داشته ام اینست که عزیزانم بسیاری از مواقع شرایط را نمی توان تغییر داد اما خود را می توان تغییر داد و برای تغییر و رشد تنها راه بالا بردن آگاهی و شناخت می باشد در دنیای پیچیده امروز باید دانشتان از مهارت های زندگی به روز باشد تا بتوانید نگرشی توام با خرد داشته باشید .

و سخن پایانی؟

در پایان از جنابعالی که این فرصت را فراهم نمودید تا بتوانم برای مردم عزیزتر از جانم سخنی از سر تواضع داشته باشم سپاسگزارم./

 

عکاس : اکبر پور (عکس شبنم)

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 470558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =