مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری مدعی شد: گیاه 'مرزه کلاری' با پوشش کمتر از 500 مترمربع از گونه های بومی استان است در جای دیگری از دنیا مشاهده نشده است.

به گزارش خبرانلاین به نقل از روابط عمومی  محیط زیست استان، شهرام احمدی در نشست با مسولان موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور افزود: استان چهارمحال و بختیاری با توجه به عوامل مختلفی همچون آب، خاک، اختلاف ارتفاع و شرایط آب و هوایی، دارای پوشش گیاهی متنوعی است.
وی با اشاره به 5 کانون عمده جنگلی در استان افزود: 20 درصد از مساحت استان و 5.2 درصد از مساحت جنگل های کشور در این استان قرار دارند.
احمدی وقوع آتش سوزی های متعدد، خشکسالی، قاچاق گونه های در معرض خطر انقراض، قطع درختان به منظور تهیه هیزم و زغال و آلودگی هوا ناشی از ریزگردهای داخلی و خارجی را از عوامل مهم تخریب جنگل های استان عنوان کرد.
وی در خصوص تراکم گونه های گیاهی و جانوری استان گفت: چهارمحال و بختیاری به دلیل دارا بودن حدود 87 درصد از اکوسیستم کوهستانی، وجود گونه های گیاهی و جانوری متعدد و متوسط 28.3 درصد گونه بومی در میلیون هکتار بالاترین میزان گونه های بومی ایران را دارد.
وی اظهار داشت: تاکنون بیش از یکهزار و 500 گونه گیاهی در استان شناسایی شده که 14 گونه گیاهی ان در معرض خطر انقراض است.
وی گفت: گونه های گل نرگس گونه تازتا، کرفس کوهی، کرفس سفید، مرزه کلاری و لاله واژگون زاگرسی با یک درجه حفاظت بالاتر در طبقه EN (احتمال بالای انقراض) و چشم ونوس، بومادران بختیاری، موسیر، رازیانه کوهی غشائی، باریچه، آنقوزه، عروس سنگ زردکوهی، عروس سنگ زاگرسی و زرین گیاه با یک درجه حفاظتی پایین تر در طبقه VU (احتمال بالای تهدید و در خطر بودن) است.
گفتنی است ، تاکنون بیش از هشت هزار گونه گیاهی در ایران شناسایی شده که یکهزار و 500 گونه در طبیعت بختیاری شناسایی و ثبت شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471658

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =