در برخی مکان‌ها مانند اتاق‌های عمل نور طبیعی وجود ندارد اما به گزارش یورونیوز محققان موفق به ساخت سیستم نوری شده‌اند که کاملا با کیفیت نور خورشید تطابق دارد و می‌تواند پنجره‌ای در فضاهای بسته مانند آسانسورها یا دفاتر بدون نور طبیعی شود.

این نوآوری نتیجه تحقیقات دانشمندان اروپایی است و جوایز زیادی را برای دانشمندان این پروژه به ارمغان آورده است.
یکی از محققان که روی این پروژه کار کرده است می گوید: "ما پنجره ای مصنوعی رو به آسمان درست کرده ایم. برای این کار از یک پروژکتور ال ای دی که تماما خصوصیات انرژی خورشیدی را دارد و نور طبیعی تولید می کند استفاده کرده ایم. نوری که سایه های آن کاملا طبیعی و واقعی هستند. در داخل این دستگاه سیستمهای اپتیکی کار گذاشته شده است که می تواند نور طبیعی روز را تولید کند. این دستگاه در جذب و دفع نور دقیقا به مانند خورشید عمل می کند.

حالا در نظر داریم زمینه ایی فراهم کنیم که نه تنها پنجره هایی را در اتاقهای بسته در محل کار و یا خانه با نور طبیعی در اختیار بسیاری قرار می دهد بلکه سعی می کنیم از این دستگاه در آسانسورها، در قطار و در هواپیما نیز بهره ببریم."

هنرمندان می دانند که نور خورشید می تواند اثرات زیادی با رنگ و روی سطوح متفاوت ایجاد کند. اگر می خواهیم که نور طبیعی باشد باید بتواند همانند نورخورشید همان اثرات را سطوح مختلف ایجاد کند.

در فضای اطراف ما ذرات و غبارهای به اندازه بسیار کوچک نانومتر، یک میلیونیم میلیمتر، وجود دارند که در تشکیل نورهای اطراف ما نقش مهمی بازی میکنند. ما باید بتوانیم در فضای غیر طبیعی این ذرات را بازسازی کنیم تا نور دریافتی طبیعی به نظر برسد. بطور کلی برای آزمایشهای اولیه می توان از پرتوهای نور که از آب گذر می کنند استفاده کرد. ما نانوپارتیکولها، نانو ذره، را بدرون آب می ریزیم تا ببینیم چه تغییراتی دارند.

در واقع طیف های آبی این نانوپارتیکولها می توانند آب را به رنگ آسمان درآورند. و خوب به تبع طیفهای زرد و قرمز در حاشیه آن قرار می گیرند. به همین دلیل است که شاهد اشعه های خورشیدی هستیم که انگار از جو ما عبور کرده اند.

برای تعبیه این پنجره هایی که نور طبیعی تولید می کنند از همین سیستم استفاده می شود. نانو پارتیکولها، ذره نانوها، که در روی صفحات شفاف پلاستیکی نصب شده اند به تولید نور طبیعی کمک زیادی می کنند.

یکی از دانشمندان این پروژه می گوید: "فناوریهای ما ربطی به تولید نورهای مصنوعی ندارد، ما یک پنجره واقعی رو به آسمان در اختیارتان می گذاریم. پنجره ای رو به فضای لایتناهی که بشر مدتهاست به آن عادت کرده است."

برای این محققان این سیستم پنچره های با نور طبیعی نوع نگاه دانشمندان نسبت به تولید نور را تغییر خواهد داد. کاملا برخلاف آنچه که لامپهای در اطراف ما تولید می کنند نوری مصنوعی و مضر برای بشر در دراز مدت.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =