ایسنا نوشت: روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی عنوان کرد که رییس جمهوری ترکیه به صورت مستقیم مسئول جو ناامن به وجود آمده در کشورش از زمان انتخاب در ژوئن 2015 است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز همچنین سرکوب رسانه‌ها در ترکیه را محکوم کرده و رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری این کشور را به تضعیف دستاوردهای دموکراسی در یک دهه گذشته متهم کرد.

این روزنامه در سرمقاله خود پیش از انتخابات پارلمانی ترکیه که امروز (یکشنبه) در حال برگزاری است،‌ از اردوغان خواست تا به رای دهندگان گوش فرا دهد و از رویای خود که "ریاست جمهوری مادام العمری" است، دست بردارد و به حزب حاکم اجازه دهد تا دولتی را با اپوزیسیون تشکیل دهد.

این روزنامه همچنین به اردوغان یادآوری کرد که زمانی وی رهبر اقتصاد پویا در ترکیه بوده، به اصلاحات سیاسی و دموکراتیک دست زده، با کردها در کشورش به سازش رسیده و قدرت نظامیان در ترکیه را از میان برده است.

در سرمقاله روزنامه نیویورک تایمز همچنین آمده است: اما امروز بسیاری از این دستاوردها تضعیف شده است. چون اردوغان به دنبال پیروزی و تحکیم قدرت خودش است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به انتقاد از این مساله می پردازد که ارتش ترکیه بار دیگر اهداف مرتبط با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) را هدف قرار داده و احزاب مخالف را برای انجام راهپیمایی در کشور دچار مشکل کرده است؛ به رقبای دولت برچسب تروریست زده می شود، رسانه های اپوزیسیون را تهدید و ارعاب می کند یا به آنها حمله می کنند.

این روزنامه همچنین به این مطلب اشاره می کند: اقتصاد کشور رو به زوال است و اوضاع آن سه برابر بدتر از پنج سال قبل شده است. اردوغان مستقیما مسئول اوضاع ناامن کشور است. به عنوان یک رییس جمهور از او انتظار می رود تا در یک نزاع و کشمکش سیاسی دست بالا را بگیرد و شخصیتی وحدت بخش باشد اما حالا بیشتر به دنبال پیروزی و دستیابی به اکثریت آرا در پارلمان برای تدوین مجدد قانون اساسی و بسط اختیارات ریاست جمهوری است.

این روزنامه همچنین آورده است، ساخت کاخ مجلل اردوغان نمونه ای از تغییر سیستم ریاست جمهوری ترکیه با وجود دستورات دادگاه علیه این مساله است.

با وجود آنکه اردوغان در انتخابات ژوئن 2015 نتوانست پیروز شود و اکثریت آرا را کسب کند،‌ به تشکیل دولتی ائتلافی نیز کمکی نکرد و بجایش خواستار برگزاری یک انتخابات زودهنگام شد و بمباران مواضع کردها در شمال سوریه را که شریک اصلی برای مقابله با داعش هستند را آغاز کرد.

نیویورک تایمز همچنین درباره سرکوب گسترده رسانه ها توسط اردوغان نوشت و آورده است:‌ دفاتر رسانه های مخالف توسط اوباش تخریب شد و خبرنگاران توسط ماموران امنیتی دستگیر شده و روزنامه ها تعطیل شدند. پلیس ضد شورش ترکیه از گاز اشک آور استفاده کرد و در نهایت به کانال های تلویزیونی منتقد دولت حمله کرد.

مقام های ترکیه به دو کانال تلویزیونی، دو روزنامه و یک ایستگاه رادیویی منتقد دولت اردوغان حمله کرده اند.

این روزنامه با اشاره به انتخابات زودهنگام پارلمانی امروز ترکیه نوشت: این انتخابات هیچ تفاوتی با انتخابات ژوئن ندارد و به رییس جمهوری ترکیه تاکید کرده که دست از زیاده خواهی ها و آرزوهایش در تشکیل یک ریاست جمهوری امپریالیستی دست بردارد و به حزب حاکم اجازه دهد تا یک دولت ائتلافی تشکیل دهد.

در انتها نیز اورده است: این مسیری نیست که اردوغان احتمالا آن را برای خود انتخاب می کند بلکه راهی است که متحدانش در امریکا و اروپا باید او را برای سوق یافتن به سمت آن هل بدهند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =