بازیگر فیلم سینمایی «هیچ»، این فیلم را متفاوت از تجربه​های قبلی خود و آن را ترکیبی از اغراق پنهان در سادگی دانست.

به گزارش خبرآنلاین، پانته‌آ بهرام در نشست گپ​و​گفت «هیچ» در بخش فرهنگی کافه‌ خبر درباره ویژگی​های بازی خود در سینما و چگونگی حضور در این فیلم صحبت کرد.

او در پاسخ به پرسش علی علایی، منتقد حاضر در جلسه در مورد تفاوت​های حضور او در سینما و تئاتر گفت: «تلویزیون و سینما مدیوم​هایی هستند که وقتی در آن قرار می​گیری، تازه متوجه تفاوت​های آن با تئاتر می‌شوی. حتی تلویزیون و سینما نیز با یکدیگر تفاوت​های قابل توجهی دارند. قبل از «چهارشنبه سوری» سه فیلم «عینک دودی»، «غوغا» و «توکیو بدون توقف» را داشتم که به نظر خودم هر سه این کارها بیشتر در حد دست​گرمی بودند. ماهیت این سه فیلم را هم نمی​توان با «هیچ»،​ «چهارشنبه​سوری» و «بدرود بغداد» مقایسه کرد.»

او ادامه داد: «"هیچ" آنقدر کیفیت ساختاری بالایی دارد که بازیگر حتی نمی​تواند متوسط در آن ظاهر شود. مهمترین ویژگی این فیلم این است که شاید تا الان ما در سینمای ایران فیلم گروتسک اینچنینی نداشته​ایم. بهترین کارهای ما آثاری بودند که در طبعی​ترین حالت اجرا شدند و تصور می‌کردیم چقدر این کار​ها آثار خوب و مستندی هستند، در صورتیکه در «هیچ» به فراتر از این می​رویم و همه چیز در عین عادی بودن، عجیب است.»

بهرام اظهار داشت: «در بطن تمامی کاراکتر​های فیلم «هیچ» در عین حال که حدودی از اغراق وجود دارد، اما آن را کاملاً به صورت بیرونی نمی​بینیم و از واقعیت دور نمی​شویم. اجرای بازیگران پراغراق نبود و همین یکی از نکات خاص فیلم را رقم می​زد. برای من بسیار جالب بود که دریابم این زن که نمی​تواند صحبت کند به چه ترتیب لال شده است. درباره یکی دو اتوود با آقای کاهانی صحبت کردم و در نهایت به این نتیجه رسیدم چون این زن به دلیل ترس توانایی صحبت​ کردن خود را از دست داده، پس نوعی لکنت سکسکه‌گونه دارد. او نمی​تواند اول واژه​ها را درست بگوید و بعد بهتر حرف می​زند.»

این بازیگر گفت: «اگر حاصل کار من در «هیچ» قابل قبول بوده به اتوودهایی که برای نقش زدیم، صحبت​های من با کارگردان و فیلمنامه​ای که نوشته شده بود، بازمی​گردد.»

او در مورد نگاه گروه​های مختلف کارگردانان سینمای ایران به مقوله بازیگری گفت: «تعداد بازیگرانی که سینما را بشناسند در سینمای ایران کم است. اغلب کارگردانان سینمای ایران به بازیگری به شکل بازی خوب یا بد نگاه می​کنند. چالشی که بین بازیگر و کارگردان به وجود می​آید خود اتفاق مثبتی است که در جریان تولید یک فیلم سینمایی به وجود می​آید.»

سعید قطبی​زاده، منتقد، درباره ویژگی​های بازیگری پانته​آ بهرام گفت: «یک فیلمساز باید خیلی خوش​شانس باشد که بازیگرش برای رسیدن به نقش تا این حد تمرکز کند.»

او خطاب به کاهانی گفت: «"هیچ" مانند زندگی است و این ویژگی مهم فیلم است. اما مسئله این است که برخی شخصیت​ها در فیلم همانند شخصیت باران کوثری چندان مورد توجه قرار نمی​گیرد و بعضی دیگر از شخصیت​ها بیشتر برجسته می​شوند.»

کاهانی در پاسخ گفت: «دلیل این مسئله شخصیت​پردازی کاراکترهای قصه است. شخصیتی که باران در فیلم بازی می​کند عملاً با دیگر شخصیت​ها مشکل دارد و اصلاً مایل نیست در آن خانه بماند. بنابراین این شخصیت خود را از جمع دور می​کند و وقتی دوربین ما در جمع می​چرخد دیگر نمی​تواند روی او تمرکز داشته باشد. براین اساس من تصمیم نگرفتم کدام شخصیت برجسته شود و کدام کمتر مورد توجه قرار بگیرد، من بر اساس شخصیت​پردازی​ها این افراد با به جمع معرفی کردم.»

او ادامه داد: «باران کوثری بارها پیشنهاد داد بعضی واکنش​ها را نشان ندهد، چون معتقد بود وقتی با این خانواده مشکل دارد نباید در مورد بعضی نکات اظهار نظر کند. به طور کلی من در جریان تولید فیلم صحبت​ها و پیشنهاد بازیگران و دیگر عوامل فیلم را می​شنیدم و آ​نهایی که به نظرم برای کار مفید بود مورد استفاده قرار می​دادم.»

کاهانی گفت: «ما برای تولید این فیلم بارها دور هم جمع می​شدیم و می​پرسیدیم باید چه کار بکنیم. این در حالی بود که به طور کامل تعیین و روشن کرده بودیم قرار است چه کاری انجام دهیم.»

حسین مهکام در پاسخ به پرسش کثیریان در مورد دلیل استفاده از لوکیشن محدود در «هیچ» و «بیست» و کار در فضای بسته در این فیلم​ها گفت: «یک داستان که به ظاهر ساده است باید از نهایت چگالی آن استفاده شود و تلاش کنیم روی پتانسیل جزئیات کار کنیم و زوایای مختلف از شخصیت​ها نشان دهیم. این جریان ما را به محدودیت​های مکانی و زمانی سوق می​دهد. از سوی دیگر در مورد طبقه​ اجتماعی که در این فیلم مورد توجه قرار گرفته باید به این مسئله توجه داشته باشیم که طبقه زیر متوسط همواره ویژگی​هایی دارد که سینمایی​تر است. این قشر برخلاف قشر بالای جامعه امکان پوشاندن واقعیت​های خود را ندارد و همین قصه​های مربوط به این طبقه را سینمایی​تر می​کند.»

مسعود سلامی هم در مورد ویژگی​های فیلمبرداری این کار گفت: «کار کردن با کاهانی کار دشواری است. ما ساعت​ها با یکدیگر صحبت می​کردیم تا در نهایت بتوانیم زوایای جدید خانه اصلی فیلم را پیدا کنیم. به نظر من انتقادی که به نتیجه کار احمد مهرانفر و باران کوثری صورت گرفته به همین مسئله لوکیشن باز می​گردد زیرا اتاق آن​ها بسیار کوچک بودن و امکان حرکت دوربین در آن وجود نداشت.»

او ادامه داد: «یکی از سخت​ترین کارهای ما این بود که در برخی تصاویر باید حدود 12 نفر را در کادر جای می​دادیم، اما به دلیل شناختی که از کار همدیگر داریم، می​توانیم کار را نسبتاً راحت​تر پیش برویم. نکته جالب اینکه آقای فرح​مرزی قبل از شروع جلسه می​گفتند ما گروهی هستیم که هر از گاهی سراغ کار دیگری می​رویم و دوباره کنار هم جمع می​شویم.»

کاهانی نیز در این مورد گفت: «در یکی از صحنه​های فیلم ما از لانگ​شات، به مدیوم شات، تری شات و تک شات می​رسیم و این نشان می​دهد کار فیلمبرداری در این فیلم تا چه حد دشوار بود.»

کد خبر 47394

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =