دعوت از پاپ برای حضور در مراسم اربعین امسال

آیت الله مدرسی گفت: ‌در سفری که به واتیکان داشتم، از پاپ دعوت کردم تا بیاید از نزدیک این مراسم بزرگ را مشاهده کند زیرا دیدن با آنچه از اخبار می شنوند فرق می کند. تا ببیند ما چه داریم.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمين نجفي روحاني نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق با حضرت آيت الله سيد محمدتقي مدرسي از مراجع كربلا ديدار و گفت و گو كرد.

در اين ديدار كه حجج اسلام زماني، خادمي و جمعي از مسئولان بعثه كربلا نيز حضور داشتند، آيت الله مدرسي گفت: از جمله اشتراكات ما و شما، خدمت به زائران امام حسين عليه السلام است؛ گاهي به مديران كاروان هاي زيارتي مي گويم كه اگر بين زائراني كه به آنها خدمت مي كنيد، يك نفر از آنها از اولياء الهي باشد، براي شما كافي است.

وي افزود: البته همه زائراني كه به زيارت سيدالشهدا(ع) مي آيند، خوب و محترمند اما ممكن است در بين آنها اولياء خاصي باشند از همين رو بايد نگاه ويژه اي به امر خدمت رساني به زائران داشته باشيم.

استفاده از ظرفيت هيئت ها براي توجيه زائران اربعين

آيت الله مدرسي در ادامه به زيارت اربعين اشاره و تصريح كرد:‌ با توجه به سيل جمعيت كه در ايام اربعين به سوي كربلا روانه مي شود، توجيه و ساماندهي امور از عهده افراد و حتي دولت ها خارج مي شود و مي توان از ظرفيت هيئت ها، در اين راستا استفاده كرد.

وي خاطر نشان كرد: امروز در شهرهاي مختلف ايران به ويژه قم، كاشان و جاهاي ديگر، هيئت هاي بزرگ و با سابقه عزاداري داريم كه اينها مي توانند در زمينه توجيه زائران اربعين و انتقال توصيه هاي لازم نفش آفرين باشند.

طراحي دشمن براي جنگ هاي قومي و طائفه اي در منطقه

آيت الله مدرسي با بيان اينكه سفر اربعين با سفر كاروان هاي زيارتي در ساير فصول سال و يا كاروان هاي حج و عمره فرق مي كند گفت: با توجه به حجم بالاي جمعيت، لزوما همه افراد با يكديگر به مقصد نمي رسند و جمع كردن زائران در يك مكان مشخص، كار مشكلي است از همين رو، مناسب است كه توجيه زائران، قبل از سفر اربعين آغاز شود به ويژه آنكه ممكن است برخي گروه هاي كينه توز، دست به فعاليت هاي تبليغاتي عليه زائران ايراني بزنند و ما بايد از هوشياري لازم برخوردار باشيم تا با شناخت از روحيات مردم عراق، بهانه به دست افراد مغرض ندهيم زيرا يك طراحي دقيق صورت گرفته است تا جنگ هاي قومي و طائفه اي را در منطقه تشديد كنند.

پيشنهاد راه اندازي راديو اربعين

وي با اشاره به تجربه موفق راديو پيام در ايران، راه اندازي "راديو اربعين" را پيشنهاد داد و گفت:‌ در اين شبكه راديويي مي توان فرازهايي از فرمايشات مقام معظم رهبري، توصيه هاي لازم به زائران اربعين، سخنراني هاي منتخب و نوحه هاي سينه زني از مداحان معروف را پخش كرد و از قبل، يك شور معنوي همراه با ارائه مباحث محتوايي را براي زائران در نظر گرفت.

آيت الله مدرسي با تاكيد بر استفاده از ظرفيت هاي مردمي گفت: مهمترين كار در اربعين، كار بسيج است و لذا بايد مردم را توجيه كنيم تا در قالب هاي معيني، خودشان توصيه هاي لازم درباره اين سفر را به اجرا در بياورند و به اصطلاح مراقب يكديگر باشند.

نقش رسانه هاي بين المللي براي ثبت و انعكاس اربعين

وي با بيان اينكه اربعين، يك رويداد مهم و بزرگ بين المللي است كه بايد پيام آن را به جهانيان مخابره كنيم گفت: اگر 500 خبرنگار زبده بين المللي در اين موسم حضور يابند و امكان عكسبرداري و فيلمبرداري از طريق بالگرد را داشته باشند، شاهد موج رسانه اي درباره اربعين در سطح جهان خواهيم بود. هر چند عكس و فيلم هم نميتواند تمامِ عظمت اربعين را منتقل كند اما در حد امكان بايد در معرفي اش به دنيا تلاش كنيم.
آيت الله مدرسي افزود: اربعين، نه يك رويداد درون شيعي و نه درون ديني كه يك رويداد بين اللملي است و ما بايد پيام جهاني امام حسين را از اين طريق به مردم دنيا برسانيم.

دعوت از پاپ براي حضور در مراسم اربعين

وي به دعوت خود از پاپ براي شركت در موسم اربعين اشاره كرد و اظهار داشت:‌ در سفري كه به واتيكان داشتم، از پاپ دعوت كردم تا بيايد از نزديك اين مراسم بزرگ را مشاهده كند زيرا ديدن با آنچه از اخبار مي شنوند فرق مي كند. تا ببيند ما چه داريم. آنچه كه ببينند با آنكه در اخبار بشنوند فرق دارد. ما اصرار نداريم كه پيروان ساير اديان و مذاهب، با حضور در مراسم اربعين، لزوما شيعه شوند اما حداقل هيبت و هويت شيعه را درك مي كنند و فضاي تعامل بيشتري رخ خواهد داد.

اربعين، نماد اتحاد بزرگ دوستداران اهل بيت است

حجت الاسلام والمسلمين نجفي روحاني نيز در ابتداي اين ديدار با اشاره به نزديك بودن ايام اربعين گفت: در اين حركت عظيم، سيدالشهدا كار خودش را مي كند اما مسئولان هم به عنوان متصديان امور فرهنگي زائران بايد تلاش كنند تا زائران بهره بيشتري از حيث معنوي و معرفتي ببرند و اين مراسم با عظمت و اقتدار و شكوه بيشتري برگزار شود.

وي با اشاره به آماده شدن توصيه هاي كوتاه و 120 گانه به زائران اربعين گفت: اربعين، نماد اتحاد و همدلي است و تمام بسترها بايد فراهم شود تا مردم در اين سفر معنوي، با فرهنگ عاشورا و بوي خوشِ امام حسين را استشمام كنند و با امام حسين عليه السلام عهد و ميثاق ببندند.
نماينده بعثه مقام معظم رهبري خاطر نشان كرد: اربعين، محلي براي وحدت همه محبان اهل بيت اعم از شيعه و سني است و كه در آن، مشتركات همه سلايق، جلوه گر شده و بايد از هرگونه تشتت و تفرقه خودداري شود.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 474552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =