رئیس دانشگاه یزد: در مبارزه با استکبار جهانی، بیش از فضاسازی سیاسی، به نگاه عقلانی نیازمندیم

رییس دانشگاه یزد در نشست هم‌اندیشی اساتید که به مناسبت ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، عصر چهارشنبه ۱۳ آبان‌ماه در این دانشگاه برگزار شد، بر وظیفه خطیر دانشگاهیان به ویژه استادان علوم انسانی در مبارزه فکری و منطقی با استکبار جهانی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، دکتر محمدصالح اولیاء در این نشست با بیان این سوال که وظیفه دانشگاه در خصوص مبارزه با استکبار چیست؟ گفت: دشمنی آمریکا از نوع فکری و برنامه‌ریزی شده است و براساس احساسات نیست، بنابراین ما باید بیشتر از اینکه فضاسازی سیاسی کنیم درخصوص سابقه مبارزه با آمریکا و شیوه‌های مؤثر در این زمینه با نگاه عقلایی نسبت به تبعاتی که شیوه‌های مختلف این مبارزه داشته است، بحث کنیم و جنبه‌های مختلف را ببینیم و با منطق قوی وارد این حوزه شویم.


به گفته وی، فضای عمومی با فضای دانشگاهی متفاوت است و توقع از دانشگاه‌ها این است که با پشتوانه قوی تئوریک در حوزه‌های علوم سیاسی حرفی برای گفتن داشته باشند و در این زمینه با استقبال از چالش‌های فکری و با اقناع همدیگر، بحث‌های علمی این مسیر را پیش ببرند.


دکتر اولیاء با بیان اینکه اگر ایران بخواهد پرچم‌دار این حرکت علمی در سطح جهان باشد، باید در حوزه علوم سیاسی با استدلالی که در سطح بین الملل قابل قبول است، حرفی برای گفتن داشته باشد، افزود: صاحب‌نظران ما اگر دارای نظریه هستند باید بتوانند این را در سطح جهانی مطرح کنند و ما اگر علاوه بر ملت‌ها بتوانیم مجامع علمی و دانشگاهی را نیز با خود همراه کنیم و حرف‌های خود را به کرسی بنشانیم، به نتیجه خواهیم رسید و این ماموریت سنگینی است که استادان حوزه علوم انسانی و گروه علوم سیاسی مسؤولیت آن را بر عهده دارند.


وی تصریح کرد: دانشگاه یزد نیز اگر بخواهد حرفی برای گفتن داشته باشد، باید اعضای هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه جدا از مباحث و دغدغه‌های سیاسی که همه دارند، به طور جدی وارد حوزه تفکر و نظریه‌پردازی شوند و بتوانند نظریه‌های خود را در سطح ملی و بین‌المللی مطرح کنند و نقش خود را در جایگاه دانشگاهی ایفا کنند.


حجت‌الاسلام حسین متوسل مسؤول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه یزد نیز در این نشست با اشاره به مناسبت‌های ملی مهمی که در روز ۱۳ آبان اتفاق افتاده است گفت: یکی از مناسبت‌های ۱۳ آبان تبعید امام‌خمینی (ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۴۳ است که امام در آنجا به مبانی حکومت دینی پرداخت و خود این معنویت و درس، منشا خیرات و برکات شد، مناسبت دوم این روز کشتار دانش‌آموزان در روز ۱۳‌ آبان ۵۷ در صحن چمن دانشگاه تهران و مناسبت سوم که از همه سرنوشت‌ساز‌تر و مهم‌تر است تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ۱۳ آبان ۵۸ توسط دانشجویان پیرو خط امام است.


دکتر اکبر غفوری عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یزد نیز در ادامه این نشست با بیان این سوال که «ما با باید با آمریکا چه کار کنیم» صحبت خود را آغاز و در ادامه با اشاره به آفت‌های یک تصمیم‌گیری راهبردی افزود: ما اگر بخواهیم یک تصمیم کلان بگیریم باید به مولفه‌هایی مثل شناختن حریف، شناختن خود، برخورد سلیقه‌ای، برخورد احساسی، فریب خوردن، ترسیدن و مرعوب شدن، اعمال حب و بغض‌های فردی، ترجیح منافع فردی و گروهی بر منافع ملی توجه داشته باشیم که در غیر این‌صورت دچار آفت و آسیب خواهیم شد.


وی در ادامه ضرورت‌های یک تصمیم‌گیری راهبردی در تنظیم روابط با کشور‌ها را مطرح کرد و در توضیح آن گفت: در تصمیم‌گیری باید نکاتی مثل به کارگیری عقل و خرد و حکمت، محاسبات دقیق علمی، به دور از احساسات، تصمیم‌گیری شجاعانه، شناخت دقیق خود و طرف مقابل وهوشمندی و تیزبینی اعمال شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =